A szerdai előadás is rendhagyó módon ment le: Erkel Ferenc Hunyadi László című operáját zenekar nélkül, puszta zongorakísérettel, a Don Giovanni díszletei között adták elő.
Az eredetileg négyórás előadást egy és negyed óra alatt adták elő az énekesek, akiket végül vastapssal köszöntött a kitartó közönség.
A szokatlannak ígérkező előadást Ókovács Szilveszter főigazgató magyar és angol nyelvű beszéde vezette fel, aki az emeleti páholyából szólította meg a nézőket.
Haditervet hirdettek, de pezsgőt is bontottak
Az Index tudósítása szerint ő azt jelentette be, hogy „nincs az a vasutas”, aki meggátolhatná az előadást (ezzel nyilván Bárány Balázs Péter, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke eredeti szakmájára célzott), de az is igaz, hogy a rendkívüli körülmények miatt átszervezik az este menetrendjét – így például egy 25 perces, az Operaház történetéről szóló filmmel kezdik a műsort.
A helyzet kiszámíthatatlanságát érzékeltetve a műsortervet „haditervnek” nevezte, s egyben jelezte: aki a szokatlan körülmények miatt távozni szeretne, annak természetesen visszafizetik a jegy árát.
A kitartó nézőknek ezzel szemben azt ígérte: az Operaház munkatársai a szünetben pezsgővel vendégelik meg a nézőket, hogy ezzel is kárpótolják őket a kalandos estéért.
Az előadás össze nem illő látványelemeit Ókovács Szilveszter azzal vezette fel, hogy elismerte:
a sztrájk miatt a művészei a Don Giovanni díszletei előtt mozognak majd a színpadon, de közben a Hunyadi László című opera jelmezeit viselik.
Az Operaház Facebook-oldalán ugyanakkor közreadtak egy olyan posztot, amelyben azt is látni lehetett, hogy zavaró körülmények nélkül hogyan nézhet kis a Hunyadi László előadása.
Ókovács Szilveszter álláspontját még kedden egy Facebook-posztban is kifejtette, melyben hitet tett a kitartó operások, a megértő közönség és Mozart mellett.
Ezzel arra reagált, hogy a sztrájkoló operaházi dolgozók azonnali bérfejlesztést és a kollektív szerződést követelnek.
Négy százalék versus 29 százalék – mennyi az annyi?
A posztban éles szavakkal illette Bárány Balázs Pétert, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét, azt firtatva, vajon a „diszkalkulia vagy demagógia szakon” kellett-e végeznie ahhoz, hogy a szakszervezeti számháborúban olyan számokkal dobálózzon, mint például február 19-én tette, amikor azt állította, hogy „a tavalyi béremelés 4 százalékra sikeredett”. A szakszervezeti vezető három, egymással sem egybevágó állítására válaszul ő három tényt említett meg, nyomon követve az operás kollégái havi alapbérének és éves cafeteriájának alakulását.
A szakszervezeti számháborúba látványosan beleálló főigazgató összegzése szerint 11 hónap alatt a havi bruttó alapbér 21 százalékkal, a nettó éves cafeteria pedig 380 százalékkal nőtt az Operában, ami 11 hónap alatt, 2023-tól kezdődően 29 százalékos növekedést tesz ki csak a fix juttatásokban.
Ehhez büszkén tette hozzá azt is, hogy mindezt a növekményt operai forrásból, tehát saját bevételből, nem pedig a fenntartó minisztérium támogatásának köszönhetően gazdálkodta ki. A poszt mindezen túl bőséggel sorolt fel olyan juttatásokat is, mint a közreműködési díj, a pulykapénz, a hűségnap, a mézes hét, a nyári Happy Monday, a hétfői home office és a hűségpénz, amelyek egyáltalán nem mindennaposak.
Ókovács Szilveszter a posztban olyan dolgokra is kitért, amelyeknek nem a számszerűsíthető értéke, hanem a közösségteremtő hatása a lényeges: például arra, hogy munkatársai az Operaházban, a Simándy-épületben és az Eiffel Műhelyházban felújított környezetben dolgozhatnak.
Az Operaház főigazgatója kommentárját a szakszervezeti vezetőhöz intézett költői kérdésekkel zárta, akin egyebek mellett a matematika szigorú szabályait kérte számon.
A posztban a főigazgató megvonta a rendkívüli szervező munkájuk mérlegét is, beszámolva arról, hogy a keddi előadás végül „érdeklődő és megértő telt ház előtt” ment le, amelyen kerekesszékes látogatókkal is találkozhatott. Mint írta, remek, hogy nem kellett nekik sem csalódást okozni.