Szerényi Béla amellett, hogy népzenész, hangszerkészítő mester, tanár és a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Zenei foglalkozásai helyszíne egyrészt az Óbudai Népzenei Iskola, másrészt járja az óvodákat, és az olyan rendezvények adta lehetőséggel is él, mint amilyen a fóti Hangfeszt lesz május 11-én. Mint lapunknak elmondta, számára teljesen természetes folyamat volt, hogy a gyerekek zenei nevelése felé fordult.

Szerényi Béla is a kodályi elveket követi
A Bokros Trió tagja a kodályi elveket követve vallja, hogy az anyanyelv sokrétű rendszerének része a beszélt nyelv és a mozgáskultúra mellett a zenei anyanyelv is.
Kodály Zoltán a zenei nevelés alapjának a legegyszerűbb, ingyenes hangszert, vagyis az énekhangot tekintette, hiszen az minden embernek rendelkezésére áll. Meglátása szerint a zenei nevelésben már az óvodától kezdve a gyerekek fejlődéséhez kell igazodni, az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladni, ehhez pedig jó kiindulási alap a népdal. A zenei anyanyelv megteremtésében fontos szerepet kap a szolmizálás is. És hogy miért fontos a zene? Kodály módszere a többi tanulási készséget is fejleszti, hiszen pontosságra, fegyelemre nevel, miközben fenntartja az érdeklődést.
Ahogy az édesanyánktól vagy a környezetünktől a nyelvünket megtanuljuk, nagyjából ugyanabban az időben kellene az anyanyelvi kultúránk egészét átvenni. Ennek a legjobb módszere a másolás, a mintakövetés. Mi tulajdonképpen ezt modellezzük Óbudán. Hogy ezt a módszertant be lehet-e vinni intézménybe? Igen, be lehet és el lehet sajátítani később is, mint mondjuk csecsemőkorban. Ez egy olyan feladat, aminek az átadását az ember teljesen természetesen vállalja, ha népzenével foglalkozik
– mondta Szerényi Béla népzenész.
Hangfeszt Fóton
A hangszerkészítő mester aktív előadóművész, legközelebb a fóti Hangfeszten találkozhatnak formációjával, a Bokros Trióval.
A Hangfesztet a tavalyi indulás után idén május 11-én második alkalommal rendezik meg a város egyik jelképének számító fóti római katolikus templomban és annak kertjében. Az ingyenes családi program középpontjában természetesen a zene áll, a fellépők a teljesség igénye nélkül:
- Bokros Trió
- Szent Efrém Férfikar
- Farkas Gábor zongoraművész és Shu Hui Bao operaénekes
- Boros Emese énekművész
- BDZ Kamaraműhely (a Budafoki Dohnányi Zenekar Kamaraegyüttese)
- Fábián Zoltán
Miért hang, miért Hangfeszt?
A Hangfeszt a hagyomány, a család és a kultúra hármasára épül, így a gyerekprogramok, például a kézműves foglalkozások mellett érdekes előadásokat, beszélgetéseket is hallhatunk majd a zene történetéről, távol-keleti hangszerekről és a hazai zenevilág jövőjéről is.
– Tulajdonképpen manapság szinte kizárólag zajok vesznek minket körül. A Hangfeszt lehetőséget ad arra, hogy észrevegyük: vannak hangok a környezetünkben. A beszélt hangon kívül a zenei hang is, és hogy ez az egészséges lelki, szellemi, testi fejlődéshez nélkülözhetetlen. Ennek alapjognak kellene lennie. Ezért is tartom szenzációsnak, hogy egy fesztivál nem a fellépők egyébként fantasztikus és csodálatos programjaira épül, hanem egy gondolatra: hogy a zenei hang mennyire nélkülözhetetlen az ember számára
– mondta a rendezvényről a népzenész.