Pál István Szalonna és bandájának Útravaló című lemezét hallgatom. Az anyag tisztelgés a szatmári Murzsa Gyula emléke előtt, akitől muzsikusunk annak idején életre szóló mesterfogásokat tanulhatott.
A felvett anyag pompás áttekintése a szatmári népzenének. Olyannyira, hogy Szalonnáék muzsikája mákonyként hat, fogva tartja az embert, legszívesebben egész álló nap hallgatnánk újra és újra a magyar, valamint zsidó és cigány hanganyagot, amelyet a banda egyazon igényességgel és hűséggel tolmácsol hallgatóságának. Ez a lemez a Szatmári bandák óta a legmélyebb betekintést nyújtja a Felső-Tiszavidék népzenéjébe.
Akkor, úgy harminc éve a magyarországi Szatmár kicsiny falvaiban még élő muzsikusok játszották fel dalaikat, itt pedig a Trianonnal három országba szakadt hajdani vármegye szellemét élesztgetik újra boszorkányosan jó zenészek.
Hallgatja az ember például a nyolcpercesnél is hosszabb nyitótételt, az egyébként jól ismert dalokat, és rögvest móriczi forgatagban, bálban, lakodalomban, kivilágos kivirradtig idején érzi magát.
Feltárulnak a régi emlékek milotai, tiszakóródi, kispaládi kirándulásokról, mély ízű szilvapálinkákról, tiszai horgászásról, kopjafás temetőkről és elég sok diftongusról, amelyek úgy csattannak a szavak végén, ahogyan az ostor szaladt végig keményen a fagyott gyepen, ha a pásztorgyerek virtusból odacserdített egyet.
Mit meséljek Szatmárról? Inkább utazz oda, nézd meg magad, és azonnal élménnyé válnak a Szalonna hegedűjéből kitáncoltatott hangok, dallamok!
Jó harminc éve gondolkodom azon, vajon arányos és méltányos-e hazai népzene- és néptáncoktatásunk?
Egészen pontosan arra gondolok, hogy a különféle tájegységek, motívumok, változatok egyforma súllyal, gondossággal jelennek-e meg a tanításban, vagy nemigen játsszák, táncolják az összegyűjtött anyag egy részét?
A válasz – sajnos – határozottan az utóbbi. Hiszen Erdély, közelebbről Kalotaszeg, Mezőség, Székelyföld muzsikája és táncai némiképp elhomályosítják a magyarországi, felvidéki, délvidéki anyagokat az utóbbi ötven esztendőben. Hogy ez miért alakult ki, világos.
Amikor a táncházalapítók felfedezték a Kárpát-medence elcsatolt területeit, az elzárt és jórészt ismeretlen erdélyi falvakban páratlanul izgalmas és érdekes anyagokat gyűjtöttek. Személyes vonzalomból, értékmentésként és nem utolsósorban nemzeti felbuzdulásból zengett az erdélyi dal, járták az erdélyi táncot a Molnár utcában, de más táncházakban, hagyományos összejöveteleken is.