Cakó Ferenc: Bizonyos értelemben kiszúrtam magammal

Cakó Ferencnak a homokanimáció a védjegyévé vált. Alkotásai a világ neves filmfesztiváljain szép sikereket értek el. János vitéz című homokrajzos kötetét a koreaiak is kiadták. A márciusban Kossuth-díjjal kitüntetett alkotóval a Kultúra.hu készített interjút.

Forrás: Kultúra.hu2024. 06. 06. 13:30
Cakó Ferenc
Cakó Ferenc grafikus, animációs filmrendező 2016. július. 21-én. Fotó: Béres Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Seres Gerda először arról kérdezte a képzőművészt, hogy szerinte létezik-e olyan, amit nem lehet lerajzolni? Cakó Ferenc erre visszakérdezett, hogy az újságíró például hogyan tudná lerajzolni a hazaszeretetet? – Az elvont fogalmakat, érzéseket nehéz képbe fogalmazni. A rajzolásnál lényeges, hogy egy irodalmi vagy zenei anyag képi világát meg lehessen ragadni. Az illusztrátori feladatoknál ez különösen fontos. Közben pedig persze mindent lehet, absztrakt világban élünk, tíz kiállításból nyolc nonfiguratív. Ezekbe bármit bele lehet magyarázni – jelentette ki a grafikus. 

Cakó Ferenc
Cakó Ferenc alkalmazott grafikus, animációs filmrendező egyik művével. 2016. július 21-én (Fotó: Béres Attila)

Az interjúban szó esett az improvizáció jelentőségéről is, hisz Cakó homokanimációi „élőben” készülnek. 

– Természetesen be kellett adni egy filmtervet, gyártásba vették, hónapokig dolgoztunk rajta a kollégákkal, volt egy struktúrája, dramaturgiája. De a báb, a gyurma, a homok mind a kamera előtt készült, tehát rengeteg lehetőséget adott az improvizációra, amit – különösen a homokanimációs filmek esetében – mindig kihasználtam. Bizonyos értelemben kiszúrtam magammal, mert sok anyagot ki kellett dobni, de a végeredmény rendkívül friss lett – mesélte az animációs filmrendező. 

A riporter feltette azt a kérdést is az alkotónak, hogy vajon művei mennyire lesznek maradandóak, amire Cakó Ferenc azt válaszolta, hogy a filmek esetében ez egy bizony nagy kérdés.

– Az én első filmjeim már az ötödik adathordozó eszközre kerültek át, mindig át- és átírják. Az animáció esetében – a technológiai részletekből – nagyjából öt év pontossággal meg lehet mondani, melyik alkotás mikor készült. Kortársként nagyjából negyven-ötven évre tudok visszatekinteni. Ha megnézzük a régi táblaképeket vagy az 1100-1200 táján készült kora gótikus képeket, úgy érezzük, mintha három művész festette volna az összeset. Több száz év távlatából ezek összemosódnak. Fogjuk mi nézni ezeket a filmeket háromszáz év múlva? Szerintem a kutya sem – jegyezte meg némi iróniával a képzőművész.

A Cakó Ferenccel készült teljes interjút a Kultúra.hu oldalán olvashatják el. 

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.