Divatrajongóknak a BCEFW tájékozódási pont, ahol ezúttal a jövő év tavaszi-nyári divattrendjeiben merülhettek el. Ám az ismert, nagy márkák (Nanushka, Nubu, Viktoria Varga, Tomcsanyi, Artista, Virag Kerenyi, Katti Zoób stb.), tervezők között felbukkant néhány új, eddig ismeretlen brand is a kifutón, amelyek szemmel láthatóan azonnal magukra vonták a közönség figyelmét. A hétvégén a Millenárisra tényleg beköltözött a hazai és közép-európai divat színe-java.
A fiatal tervezőknél a ruhadarabok újragondolása és újrahasznosítása egyaránt jelen volt
A szombat délelőtti blokkban a Nanushka bemutatója azt a színvonalat hozta, amit már megszokhattunk az évek alatt. Hihetetlennek tűnik, de jövőre lesz húsz éve, hogy Sándor Szandra megalapította a márkát, amely a hagyományos kézművességet ötvözi a kortárs dizájnnal. A Nanushka ruhadarabjait a funkcionalitás, a praktikum és a tudatos kivitelezés határozza meg.
Minden szezon kollekciója különleges, időtálló darabokból áll, nem volt ez másként a 2025-ös tavaszi-nyári kollekció esetében sem, amelyben a farmer, a bőr és a fényes, lágy esésű anyagok mellett az oversize szabás is hódított. És annyit még elárulhatunk, hogy a hatalmas gallér és az overall is trendi lesz.
Kint a szabadban mutatkozhattak be a szlovák és szlovén tervezők, akiknél az volt az érzésünk, mintha egy színes, álmokkal teli mesevilágba csöppentünk volna a nyári napsütésben. A szabadtéri kifutón az áttetsző anyagok, a kötött ruhák, a pasztellszínek és az extravagáns ruhadarabok még üdébben hatottak. És a textilekre applikált virágok is a tavasz érzését hozták el.
A Young Talents blokkban Vanda Klein, Nankin, Antuseka és Victoria Wang kollekcióját látva egyértelmű, hogy a fiatal tehetségekre is érdemes, sőt kell figyelni. Náluk a vagányság együtt járt a merészebb színekkel és szabásvonalakkal, de hódított a farmer és a piros.
A New Generation szekcióban a Solaer, Chokassy és Judit Bárány kollekcióját láthattuk. A Solaernél a kötött ruhák újragondolása és újrahasznosítása egyaránt jelen volt. Szekernyés Brigitta bátran használta a különféle technikákat és színeket. A bemutatón látható rózsaszín ruhadarab különlegessége, hogy digitális kötéssel készült, és manuálisan alakította ki a puzzle-szerű mintákat. De volt itt használt pulóver is, amit újragondolt a tervező, aki kérdésünkre elmondta, hogy mindig szem előtt tartja a fenntarthatóságot, a hulladékmentes gyártást. A fiatal tervező bátran kísérletezik a mesterséges intelligenciával, aminek a használata a kreatív szakmákban is egyre inkább elterjed. Szerinte nem kell kizárólag az MI-re támaszkodni, de nagyon hasznos lehet a különböző munkafolyamatokban.
A Chokassy márka Aqua vitae, vagyis az élet vize elnevezésű kollekcióját a frissesség jellemezte.
Az ingeken, gombos elemeken, rátéteken megjelenő tulipán – jellegzetes magyar népművészeti és népmesei motívum – a nőiséget és az újjászületést szimbolizálja. A márka alapítója, Csókási Dorottya a természetes alapanyagokat részesítette előnyben. Mint kiemelte, a fenntarthatóság jegyében rendszeresen felhasználja a deadstock (megmaradt kisebb anyagvégek, amelyeket a textilgyártók már nem igazán tudnak értékesíteni) anyagokat és újrahasznosítja a ház körüli kelméket (len ágytakarókat, törülközőket). És ahogy a kifutón is láthattuk, cipőket készít bőrnadrágokból. A bemutatóján a természetközeli, natúr anyagok domináltak, amelyekhez tökéletesen illettek a natúr színek, a fáradtzsálya, a barna és a fehér különféle árnyalatai.
A tervező kezei között új életre kelt egy vitorlavászon is, amely a kollekció egyik fő elemeként jelent meg.
Bárány Judit kollekciójában a merészebb mintájú és szabásvonalú férfiruhadarabokat láthattuk, nála a kék, a barna és a bordó dominált, és persze nem maradhatott el a farmer sem.
A három fiatal magyar tervezőben egyébként közös, hogy szeptember 19-én a milánói divathéten is bemutatkozhat.