Liszt Ferenc Krisztus oratóriuma a Stephanus bérlet első koncertjén

A Stephanus bérlet első koncertjén Liszt Ferenc Krisztus oratóriumát adja elő a Szent István Filharmonikusok holnap 18 órakor a Müpában. A Krisztus oratórium a zeneszerző kései korszakának legnagyobb szabású műve, az életmű kiemelkedő alkotása. Az oratórium három részben mutatja be Krisztus életét a bölcsőtől a sírig („Karácsonyi oratórium”, „Vízkereszt után”, „Szenvedés és feltámadás”), és zenei nyelvezete az egyszerűtől fokozatosan válik egyre összetettebbé Krisztus életének drámai történései nyomán.

2024. 10. 26. 15:00
Liszt
A Szent István Filharmonukusok előadása. Fotó: Csibi Szilvia
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A   Szent István Filharmonikusok Liszt oratórium előadásán közreműködik Váradi Zita, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Fátrai János, Szalai Ágnes, Kovács István, a Nemzeti Énekkar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara. Vezényel: Somos Csaba.

Liszt
Liszt Ferenc Krisztus oratóriuma előadásán Somos Csaba vezényel.   Fotó: Csibi Szilvia

Liszt Ferenc életművének kiemelkedő alkotása

A Jézus születéséről szóló első részben még a gregorián dallamfeldolgozások dominálnak, míg a második rész legmegkapóbb jelenetében, a Csodában, kihasználva a szimfonikus zenekar lehetőségeit, képszerűen ábrázolja a tomboló vihart. A harmadik tételben éri el az érzelmi intenzitás legmagasabb csúcsát a zene, szívszaggatóan ábrázolja Krisztus kétségeit, és a Stabat Mater tételben a haldokló fiát sirató anya gyötrelmeit, amit végül éteri látomásként old fel a Krisztus mennybemenetelét hirdető középkori húsvéti himnusz és a dicsőséges Resurrexit tétel. 

Mint közleményükben írják, az oratórium zeneileg korántsem nevezhető hagyományosnak. Liszt szakít a tradíciókkal, a személyes érzéseket előtérbe helyező zenedráma helyett a katolikus liturgiához szorosan kapcsolódó szövegek és imák legtisztább kifejezésére törekszik. 

A gregorián egyszerűsége, a nagyromantikus zenei gesztusok és a kései Liszt tömör, szinte aszketikus zenei kifejezésmódja avatja a művet a 19. század egyik legkülönlegesebb alkotásává.


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.