Egy humanoid robot is szerepel a Vörösmarty Színház új darabjában

A székesfehérvári Vörösmarty Színház Szikora János rendezésében mutatta be szombaton Térey János A Nibelung-lakópark című drámaciklusából készült adaptációt. A művet először mutatják be kőszínházban. A darab a modern társadalmak mítoszait és identitásválságát tematizáló középkori Nibelung-mondakör újraértelmezése, amely napjaink luxuslakópark-miliőjébe helyezi át a klasszikus konfliktusokat. A darab egyik különlegessége, hogy a világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot.

2025. 04. 22. 5:35
A Lakópark és a Toronyház a modern hatalmi struktúrák szimbólumai. Fotó: Kiss László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Térey János nagy ívű verses drámatetralógiájának szereplőit a gazdagság, a presztízs és a hatalom utáni vágy hajtja előre. A mondák egykori hősies erényei itt luxusautókban és ingatlanpanorámákban öltenek testet, miközben a szereplők lassan felemésztődnek a saját ambícióik tüzében. A Lakópark és a Toronyház a modern hatalmi struktúrák szimbólumai, lakói csúcsvállalkozók, ügyvédek, modellek, a minitársadalmat segítő rendőrök és tűzoltók. A helyi Nornák, azaz sorsistennők a Rajna menti tőzsdére vetik vigyázó szemüket, mert amíg profit van, ők boldogan híznak. Ám hiba csúszik a számításba, mert Hagen, egy félisten, aki nem kapott elég hatalmat, szervezkedni kezd a fennálló társadalmi rend ellen.

Térey
Térey János verses drámatetralógiájának szereplőit a gazdagság, a presztízs és a hatalom utáni vágy hajtja előre. Fotó: Kiss László

Térey János darabja a Nibelung-mondakör újraértelmezése

Gáspár Sándor alakítja a számító és manipulatív Hagent, aki hideg fejjel irányítja a játszmákat a hatalom megszerzéséért. Apját, a hajdan nagy hatalmú Alberichet Trokán Péter formálja meg. A karizmatikus Siegfreid szerepében Sághy Tamást láthatjuk, Brünnhildét, az erős és büszke nőt pedig Ballér Bianka játssza. Gunther, a határozatlan, könnyen befolyásolható vezető szerepében Sarádi Zsolt lép színpadra, a kifelé törékenynek tűnő, belül azonban céltudatos Gutrune megformálója Ladányi Júlia. 

A Nibelung-lakópark arra hívja fel a figyelmünket, hogy a csillogás mögött gyakran üresség és morális züllés lapul.

Az előadás nemcsak témájában formabontó, hanem látványvilágában is. A rendezés végig a film és a színház mezsgyéjén egyensúlyoz, és a világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot. 

A világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot. Fotó: Kiss László

Bár nem beszél és nem utánozza az emberi érzelmeket, jelenléte mégis nagy hatást kelt. Szikora János rendező így fogalmazott erről:

A humanoid robot nemcsak karaktert játszik, hanem maga is kérdést tesz fel: mit jelent embernek lenni a mesterséges intelligencia korában? Hol húzódik a határ a gép és az ember között erkölcsben, emlékezetben, érzésben? 

A mű színpadra állítását Selmeczi Bea dramaturg segítette. A díszletet Szendrényi Éva tervezte, a LED-falakon látható filmjelenetek pedig Lelkes Botond és a Non Lieu Film Productions munkái. A jelmezeket Benedek Mari álmodta meg. Az előadás mozgáselemeit Rovó Tamás, a táncokat pedig Frindik Nóra koreografálta.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.