Talán az utolsó reneszánsz ember, akit az 1956-os forradalom utáni megtorlások sem törtek meg

A börtönből szabadulva úgy érezte, a szavak nyelvén csak hazudni lehet, ezért festeni kezdett, később íróként is olyannyira megkerülhetetlen alakká vált, hogy a Nemzeti alaptantervben lenne a helye. Karátson Gábor születésének 90. évfordulója alkalmából május 28-án egész napos konferencia zajlott a Kertész Imre Intézetben.

2025. 05. 28. 14:58
Fotó: Ladóczki Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon van-e olyan személy, akinek egyszerre van Munkácsy- és József Attila-díja? – vetette fel Szabó László kommunikációs szakember, a konferencia házigazdája, aki a mesterséges intelligenciát is bevetette a kérdés megválaszolásának érdekében, és noha a technológia sokszor téved, de úgy tűnik, Karátson Gábor az egyetlen, aki mindkét kitüntetéssel büszkélkedhetett. Idén ünnepelné az író, műfordító, festő, filozófus és művészetpedagógus a kilencvenedik születésnapján, ennek alkalmából pedig az alkotó pályáját és életművét kutató szakemberek emlékeztek meg róla.

Karátson Gábor 90 című konferencia
A természet, 1956 és a féktelen szabadságvágy határozta meg Karátson Gábor életét. Fotó: Ladóczki Balázs

Elsőként Schmidt Mária, Széchenyi-díjas történész, a Kertész Imre Intézet főigazgatója köszöntette a közönséget, aki mintegy fél évszázadon keresztül volt barátja a művésznek, először a festményei ragadták meg, majd később rengeteget beszélgettek politikáról, de a természet ugyanúgy foglalkoztatta Karátson Gábort, így akár a gilisztákról is hosszasan tudott értekezni. Schmidt Mária szerint három tematika határozta meg leginkább az életét: a Duna, az ’56-os forradalom és a szabadság.

A nap folyamán beszédet mondott mások mellett Sturm László irodalomtörténész, a Kortárs folyóirat szerkesztője, aki az alkotó írói tevékenységéről értekezett, véleménye szerint az Ötvenhatos regény című könyve tekinthető a főművének, de vannak, akik vitatkoznának ezzel, és az Ulrik úr keleti utazását választanák, valószínűleg azon is múlik mindez, hogy ki melyiket olvasta először. Az író stílusát részletesen elemezve Sturm László elmondta, a Bibliát és a távol-keleti bölcseleteket éppúgy tanulmányozó Karátsont egyfajta buddhista szemlélődés jellemzi, az anekdotikus kedélyesség és apokaliptikus félelem, a plasztikus leírás és a dinamizmus éppúgy találkozik az írásaiban, miközben addig jár körbe egy jelenséget, amíg meg nem fogalmazódik a teljesség.

Soltész Márton irodalomtörténész, a Kertész Imre Intézet tudományos igazgatója személyes hangulatú beszédében a Karátson Gáborból áradó szellemi és lelki szabadságot hangsúlyozta. Miként Kertész Imre szavaival élve elmondta, egy olyan személyiség volt, aki átél, megél és nem csak túlél; aki olyan kíméletlenül öntörvényű és megvesztegethetetlenül őszinte, mint az útszéli növény, amely a körülményekkel mit sem foglalkozva a saját egzisztenciájával foglalatoskodik.

 

A konferenciának természetesen Karátson képzőművészeti pályája is fontos tárgyát képezte. Az alkotó tevékenyen részt vett a forradalomban, utána börtönbüntetéssel sújtották és amikor szabadult, az a szörnyű érzés fogta el, hogy magyarul már csak hazudni lehet, ezért is fordult a festészet felé. Bellák Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusa azonban elmondta, valószínűleg az említett trauma nélkül is a művészeti ág jeles képviselőjévé vált volna, hiszen amikor a második világháború után félárvaként Svájcba küldték rehabilitációra, már az ott, 11 éves korában készített képeit is komoly koncepció és elmélyült megfigyelőképesség jellemzi, 14 esztendősen pedig már gyönyörű akvarelleket festett. A büntetése letöltése után pedig a börtönből szabadultak mohósága érhető tetten, ahogyan a művein a legapróbb részletek is kidolgozottak és hangsúlyosak, legyen szó egy elnyomott cigicsikkről vagy egy doboz szögről, amire rá van írva, hogy 1 forint nyolcvan fillér az ára. És kifejezetten izgalmasak azok a művei is, amelyeket sajtófotók alapján készített: nem lemásolta azokat, hanem a felismerhetetlenségig eltávolodott tőlük, miként fogalmazott, 

olyan festészetre törekedett, amelyet a növények is megértenek.

A későbbi bibliai illusztrációkat is hasonló gondolkodásmód jellemezte, eltávolodik a konkrét eseményből, de mégis sugárzik az őserő a műveiből, amelyeket magyarázó szövegek tesznek teljessé – így a szó- és a képalkotás egységes egésszé válik.

Borítókép: A ,Micsoda kor volt az, amelyben éltünk, micsoda kor! című konferencia  (Fotó: Ladóczki Balázs)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.