Lugas: Hogyan lehetne röviden leírni a Tanácsköztársaság lényegét?
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Lugas: Hogyan lehetne röviden leírni a Tanácsköztársaság lényegét?
Ablonczy Balázs: Az első radikális társadalomátalakító kísérlet Magyarországon.
Révész Tamás: Olyan rövid életű, radikális baloldali politikai rendszer, amelyik tágabb európai folyamat részeként jött létre. Az első világháború utáni hónapokat mindenhol a baloldal robbanásszerű előretörése, szocialista dominanciájú kormányok, valamint kommunista felkelések jellemezték. Magyarországon azonban a kommunisták át is tudták venni a hatalmat, ami még két helyen sikerült: Szovjet-Oroszországban és Bajorországban. A tartósnak bizonyuló szovjet-orosz után a magyar volt a második leghosszabb ideig tartó kommunista diktatúra.
Ablonczy Balázs: Európában, főként ebben a köztes régióban Tallinntól Fiuméig az első világháború vége után számtalan különös államalakulat jött létre, amelyek a korai fasizmustól a kommunizmusig tartó furcsa formákat öltöttek. A fiumei állam, a D’Annunzio-féle Carnarói Olasz Kormányzóság például abszurd kezdeményezés volt: melléálltak az anarchisták, de későbbi fasiszták is, viszont rögvest elismerte a Szovjetunió létezését. Mint egyfajta kérészállamot is nézhetjük tehát a Tanácsköztársaságot.
Révész Tamás: A háború utáni forrongó környezetben lehetőség nyílt új államokat, rezsimeket létrehozni. Utólag derült ki, hogy melyek voltak irreális és melyek tartós próbálkozások.
Lugas: Miért lett sikeresebb és hosszabb, még ha csak 133 napos is, a magyar kommün, mint a társai?
Ablonczy Balázs: Bódy Zsombor kollégám gondolatmenete szerint 1918 után az tudta megtartani Magyarországon a hatalmat, aki képes volt megszervezni a közellátást. Ebbe a Tanácsköztársaság belebukott, ahogy a korábbi rezsimek is. Tartósan egyedül a Horthy-rendszernek sikerült. A Tanácsköztársaság képtelen volt saját bázisát, a szociáldemokrata munkásságot is élelmezni, és a földkérdéssel sem volt hajlandó foglalkozni. Pedig a földosztás – saját szempontjukból – okos húzás lett volna, csak úgy gondolták, hogy nem akarnak sok „elnyomó” kisbirtokost. Inkább a nagyüzemben gondolkodtak. De a közellátás akadozott, a háború óta a sorban állás a hétköznapi élet része lett.
Révész Tamás: Nem meglepő, hogy a háborús vereséget elszenvedő országok első forradalmi kormányai megbuknak. Nemcsak Magyarországon, hanem Németországban és Ausztriában is. A politika erős balra tolódása – legalábbis 1919-ig – szintén általános jelenség. Így nem csoda, hogy nálunk a Károlyi-kormány működése alatt a szociáldemokraták mind-mind erősebbek lettek. Magyarországon azonban – Ausztriával ellentétben – ez csak látszólagos erősödés volt.
A szociáldemokrata párt gyenge maradt, ezért tudták a kommunisták átvenni a hatalmat. Mivel 1918 előtt nem volt általános választójog Magyarországon, a szociáldemokratáknak nem épülhetett ki a hierarchikus pártstruktúrájuk, és a választókerületekben sem voltak helyi csoportjaik. Valójában a párt egy sereg egymástól többé-kevésbé független szakszervezet ernyőszervezeteként működött. Ezeknek a vezetői pedig meglehetősen önjáróak voltak. A szakszervezeti tagok száma 1916-tól, de különösen 1918-tól rendkívüli mértékben megnőtt. 1919 tavaszára már közel másfél millió szakszervezeti tag volt. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy majdnem minden dolgozó városi férfi szakszervezeti tag lett.
Lugas: Minek köszönhető a szakszervezetek felfutása?
Ablonczy Balázs: Főként annak, hogy meg tudták szervezni a közellátást, és részben a kormányzat is rájuk támaszkodott. 1917–18-ban tízezrével léptek be az emberek a különféle szakszervezetekbe, mert a szakszervezetek felügyelte különböző szövetkezetek révén lehetett liszthez vagy tojáshoz jutni.
Révész Tamás: Mindez azonban nem járt együtt egységes pártszervezet kiépülésével, így közel sem tudtak olyan magabiztosan fellépni, mint Ausztriában vagy Németországban. Ez részben megmagyarázza, hogy ezekkel az országokkal ellentétben miért nem a „polgári”, jobboldali, esetleg egyenesen a szélsőjobboldali erőket, hanem a kommunistákat választották szövetségesül. Ehhez hozzátartozik, hogy Magyarországon nem is volt kivel összefogniuk. Károlyi Mihály pártja pár száz embert jelentett, nem tudott mozgósítani, tüntetést szervezni; klasszikus XIX. század végi nacionalista-liberális „klubpárt” volt. Magyarországon ekkor még olyan igazi agrármozgalom se nagyon létezett, amelyben a szociáldemokraták szövetségest találhattak volna.
Ablonczy Balázs: A kommunisták viszont hihetetlen gyorsasággal építették ki néhány hónap alatt szatellitszervezeteiket. A Hadirokkantak Szövetségétől kezdve seregnyi területet megszálltak, folyamatos nyomás alatt tartották a Károlyi-kormányt. Nem válogattak az eszközökben, megtámadták a Népszava szerkesztőségét is. Tüntetésekkel kikényszerítették a Hadigondozó Hivatal elnökének, Teleki Pálnak a leváltását. A Vörös Újság példányszáma meredeken emelkedett, és egyre nagyobb lett a társadalmi bázisuk is.
Révész Tamás: Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a Kun Bélához csatlakozóknak általában kevés fogalmuk volt arról, mi az a bolsevik kommunizmus. Ők nem azért léptek be a Kommunisták Magyarországi Pártjába, mert egyetértettek az ideológiájával, hanem mert elégedetlenek voltak a majd’ harmincéves Szociáldemokrata Párt teljesítményével, és valami más, friss, új baloldali dolog mellé akartak állni.
Ablonczy Balázs: A hatalomátvételhez, illetve a megtartásához hozzájárult a területveszteségek miatti hatalmas társadalmi elkeseredés. A kommunisták azt ígérték, hogy szembeszállnak az antanttal, nem hagyják, hogy a „kizsákmányoló burzsoázia” megállapodjon a fejünk fölött. Ezért aztán a Magyarországon lévő nyugati antantmegfigyelők eleinte azt jelentették, hogy a Tanácsköztársaság nem is kommunizmus, hanem a magyar nacionalizmus újabb megnyilvánulása. A szociáldemokraták a wilsoni elvekben reménykedtek, de hamar kiderült, hogy hiába. Ezzel szemben jelentett látszólagos alternatívát a kommunisták kínálta lenini béke.
Lugas: A magyar kommunisták azért tudtak százharminchárom napig uralmon maradni, mert felkészültebbek voltak, mint a németek vagy a csehek?
Ablonczy Balázs: Kun Béláék valóban kész know-how-val érkeztek Szovjet-Oroszországból, de a belpolitikai közeg is hozzájárult a sikerükhöz. Például a szociáldemokraták gyengesége és közigazgatási kérdésekben való járatlansága. Ha megnézzük a diplomáciai iratokat, azt látjuk: ahhoz képest, hogy politikai szerepvállalása előtt Kun Béla a kolozsvári munkásbiztosító pénztár sikkasztó tisztviselője, kiugrott újságíró és nem mellékesen jelentős intellektuális csirkefogó volt, elég ügyesen tárgyalt például a Budapestre látogató Smuts búr tábornokkal. És viszonylag jó szónok volt.
Hatos Pál: Meggyőzőereje kétségtelenül volt, de sok baloldali értékelő is inkább vidéki hordószónokként jellemzi Kun Bélát. Stratégiai döntésein viszont látszik a politikai képzetlenség. Amikor június közepén a Vörös Hadsereg visszafoglalta a Felvidéket, úgy rendelte el a visszavonulást, hogy Lenin példája lebegett a szeme előtt. Arra gondolt, hogy a breszt-litovszki béke vesztes béke volt ugyan, a szovjethatalomnak le kellett mondania Ukrajnáról és a Baltikumról, cserébe viszont stabilizálni tudták a rezsim helyzetét. Ha a „nagy testvérnek” sikerült, nekünk is menni fog. Nem ment. Ha Kun kicsit okosabban viselkedik, nem vesztegeti el azonnal a Vörös Hadsereg nagyszerű hadműveleti eredményeit. És mindez azért történt így, mert Kun ideológiavezérelt politikus volt, csupán Lenint másolta. Egyébként saját politikája számára sem tudta kiaknázni a győzelmeket. Kun arra számított, hogy Kassa felszabadítása után hatalmas, százezres tömeg gyűlik majd össze az Országház előtt, és ehhez képest csak néhány ezren jöttek össze, ők is fásultak voltak – és éhesek.
Lugas: Milyen kép alakult ki a háború végére Magyarországról és a Tanácsköztársaság politikusairól?
Hatos Pál: A magyarságról rendkívül torz, negatív kép alakult ki a nyugati közvéleményben, és 1919 márciusában, amikor hírét vette a kommunista hatalomátvételnek, Lloyd George brit kormányfő úgy gondolta, hogy a feudális magyar urakra bizony „ráfér” egy kis forradalom.
Révész Tamás: És ez a kép összefügg azzal, miért látták a nyugatiak Kun Bélát nacionalistának. Nagyjából a századfordulótól kezdve a nyugati közvélemény a magyarokat fanatikus nacionalistának látta, akiknek csak egy céljuk van: a nemzetiségek elnyomásán keresztül fenntartani uralmukat a Kárpát-medencében. 1918 ősze számukra nem hozott változást: Károlyi és Kun ebből a szempontból semmiben nem különbözött Tisza Istvántól.
Ablonczy Balázs: A párizsi békekonferenciák alatt kicsit úgy tekintettek a kommunistákra, mint egy középkori eretnek mozgalomra vagy valami Walking Dead-féle zombihadseregre. Látták, hogy nagyon akarnak valamit, tűz ég a szemükben, és megszállottak. David Lloyd George brit miniszterelnök valami olyasmit mondott Leninről, hogy ő a világtörténelemben a valaha volt legnagyobb vezető. Párizsban rettegtek tőlük, de csodálták is az elszántságukat. Az új, dinamikus vezetőket, akik leváltják a „korhadt” nyugati világot.
Lugas: Miért bizonyult sikertelennek a magyar diplomácia a béketárgyalások során?
Hatos Pál: A Károlyi-kormányzat nem akart és nem is tudott erős nemzeti tényezőre támaszkodni – szemben az osztrák baloldallal. Otto Bauer osztrák szociáldemokrata politikus valódi célja a nagynémet szocializmus létrehozása volt. A szocialista Ausztria egyesüljön a szocialista Németországgal. Ezzel az adott körülmények között a nagynémet nacionalisták is azonosulni tudtak. A párizsi döntéshozók viszont nagyon nem akartak a széttört gyenge liberális Monarchia romjain egy Ausztriával kiegészült erős Nagy-Németországot látni. Burgenland csupán szépségtapasz volt egy korai anschluss megakadályozása érdekében.
Ablonczy Balázs: Az osztrák kormány nagyon ügyesen zsarolt. Miközben már a Károlyi-kormány is igyekezett a kommunista kártyával játszani a párizsi békekonferencia felé, az osztrák kormány a német egyesüléssel tartotta sakkban az antant képviselőit, amelyet azok mindenáron meg akartak akadályozni. A német kártya nagyobbat ütött, mint a kommunista.
A párizsi békekonferencián március 21. után meg is döbbentek, hogy Károlyi nem blöffölt, tényleg itt vannak a kommunisták.
Hatos Pál: Viszont Károlyi ettől kezdve már nem volt politikai tényező: a Hangya Szövetkezet politikai biztosa lett. De Kun Béláék sem sokáig. Megítélésem szerint a Tanácsköztársaság a kommunizmus hazai történetében inkább volt komédia, mint tragédia: Karl Marx bonmot-ját megfordítva, hogy a történeti események először tragédia formájában jelennek meg, majd komédiaként ismétlődnek, azt mondhatjuk, hogy ez esetben a kommunista kísérlet először komédiaként, majd 1945 után tragédiaként jelent meg. A Tanácsköztársaság sok abszurditása között az egyik legkomikusabb intézkedés a szesztilalom volt. Hiába figyelmeztetett Garbai Sándor szociáldemokrata politikus, hogy a magyar parasztság ötöde szőlőművelésből él, illetve, hogy a Duna–Tisza közén, miután nincs ivóvíz, az aratók csak borért arattak. Nem hallgattak rá. Aztán júliusban kénytelenek voltak eltörölni a szesztilalmat, elég későn, hogy egyáltalán megkezdődhessen a betakarítás. De akkor meg a nők boradagját csökkentették, csak feleannyit kaphattak, mert azt gondolták, hogy úgyis odaadják a férjüknek. Ez a kor még nem az unalmas pártkongresszusok kora, hanem véres, de végeredményben abszurd tragikomédia.
Lugas: Lehet komédiának tekinteni, de ahhoz túl sok volt az áldozat.
Hatos Pál: Persze csak ahhoz képest komédia, ami aztán 1948-tól következik. 1919 baljós innovációja: először jelenik meg a terror, a rögtönítélő bíráskodás, a gyilkosság mint politikai eszköz, méghozzá egy olyan szabadelvű rendszert követően, amelyben alig szabtak ki halálos ítéletet.
Lugas: Ismert az áldozatok pontos száma is?
Hatos Pál: Ötszáz körüli áldozatról beszélhetünk.
Lugas: És a fehérterrorban?
Hatos Pál: Ott körülbelül ezerről.
Ablonczy Balázs: A kommunista történetírás számai nem stimmelnek, a fehérterror öt-hat-, sőt tízezer áldozatáról írtak.
Hatos Pál: A több száz ártatlanul legyilkolt emlékét méltó módon őrizni kell, de azt is látni kell: a harmadannyi lakosú Finnországban 1918 tavaszán 36 ezer ember, a lakosság egy százaléka halt meg a vörös- és fehérterrorban. És tegyük az ötszáz mellé, hogy az első világháborúból 660 ezer magyar katona nem tért haza. Pontos számokat a statáriális kivégzésekről nem ismerünk, de ismereteink szerint a politikai erőszaknak 1918–1919-ben Magyarországon összesen háromezer ember esett áldozatul.
Révész Tamás: Sajnos nem tudjuk, hogy a románok elleni harcokban hányan estek el, mert a Vörös Hadseregben ezt vagy nem regisztrálták, vagy a dokumentumok megsemmisültek. A harcoknak bizonyosan nagy számban voltak civil áldozatai is. A román hadsereg ebben az időben körülbelül hatezer embert veszített, ebből 2500-an haltak meg vagy tűntek el. Tudván, hogy a magyar csapatok a csehszlovákokkal és a románokkal is harcoltak, nem tűnik túlzónak, ha itt is legalább ekkora veszteséggel számolunk.
Hatos Pál: Haiczl Kálmán garamszentbenedeki plébános 1938-ban arra emlékezik, hogy a Felvidéket visszafoglaló vörösök mindenért rendesen fizettek, senkit nem bántottak, ellenben a csehek izgattak és fosztogattak, sok szlovák dezertált is a soraikból. Ezért is lehetett az egyébként a társadalmi támogatottságát elveszített Kun Béla-rendszernek 1919 júliusában még mindig 40 ezres serege a Tiszántúl felszabadítására.
Lugas: A diktatúrával való ideológiai azonosulás volt az oka?
Hatos Pál: Nem, a magyar katonák csak mentek az övéiket felszabadítani.
Lugas: Volt-e maradó vívmánya a Tanácsköztársaságnak?
Hatos Pál: A lillafüredi kisvasútnál gondosan karbantartott emléktábla hirdeti, hogy a Tanácsköztársaság alatt született meg a terve. Félretéve az iróniát: a 133 nap alatt alig valamire jutott csak idő, nagyszabású elképzelések azonban akadtak szép számmal. Ilyen volt például a vasutak villamosítása és számos más modernizációs ötlet. Ezeket aztán rendre a Horthy-rendszerben valósították meg. Csatlakozott a Tanácsköztársasághoz néhány igazi tudományos „nagyágyú” is, például Kármán Tódor, akinek a közoktatási népbiztos-helyettesi pozíciója miatt menekülnie kellett, de mint a repüléstechnika és rakétagyártás nemzetközi sztárja, a NATO magas rangú tanácsadójaként fejezte be a pályáját.
Révész Tamás: A Tanácsköztársaság politikai öröksége igen erősnek bizonyult. A két világháború közötti rendszer magát ellenforradalomnak nevezte, az öndefiníciójuk ugyanis az volt, hogy nem vagyunk sem Károlyi Mihály, sem Kun Béla. Eközben persze sokan – például a vezető katonatisztek – integrálódni tudtak az új rezsimbe. 1945, de főleg ’56 után a Kádár-rendszerben újra előkerül a Tanácsköztársaság, és a rendszer immár önmaga legitimálására használta a „dicsőséges 133 nap” emlékét.
Hatos Pál: Sokan azért távoztak, mert rokonszenvet éreztek a baloldali gondolattal, egyesek a kommunizmus eszméjével is. Bizony Szabó Dezső vezércikkben írta le 1919 március végén: forradalom csak egy lehet: proletárforradalom. Más kérdés, hogy a kommün bukása után két héttel már azzal támadja Babits Mihályt, miért nem lép be az ellenforradalmi Magyar Írók Szövetségébe. Negatív következménye ennek Babitsra nézve lesz, aki nem hajlandó eljátszani a konjunktúralovagot, és nem csak a Horthy-korszak elején hurcolják meg, de 1945–1990 között az összes Babits-kötetből kihagyják a Szíttál-e lassú mérgeket című nagy versét, amely a veszélyes utópiákból való kiábrándulás megrendítő költészeti dokumentuma. Ma a kommunizmus bűneinek ismeretében nem látszik, de 1919-ben hódító eszme volt intellektuálisan, sok jó szándékú ember került a hatása alá. Leninnek nagyon nagy presztízse volt, de nem a kommunizmus miatt, hanem mert sikerült kiléptetnie a cári Oroszország maradékát a háborúból.
Ablonczy Balázs: Nem a Tanácsköztársaság, hanem a román megszállás a mélypont. Előtte legalább van magyar állam, más kérdés, hogy kiknek a kezében. 1919 szeptember–októberében, amikor bevonul a román hadsereg, már tényleg a lét-nemlét kérdése vetődik fel.
Hatos Pál: Horthy Miklós és Teleki Pál 1919 nyarán egy pancsovai biliárdasztalon éjszakázva azon gondolkodnak, felajánlják-e a magyar koronát a szerb régensnek, Bethlen István pedig játszik a gondolattal, hogy Magyarország és Erdély megmentése érdekében a román koronát viselő Hohenzollernokkal perszonáluniót hoznának létre. Katonai erő és diplomáciai lehetőség híján.
Ablonczy Balázs: Jól látszik, hogy a húszas évek elején a kormányok azért próbálják leállítani az új határokon túlról érkező menekültáradatot, mert az ország nem tudja kezelni a helyzetet, valamint, ha mindenki eljön, megszűnik a revízió reménye. De benne van az is, és ez a kommün elrettentő öröksége, hogy nem lehet emberek lakását elvenni, és oda menekülteket beköltöztetni, mert az kommunisztikus állapotokat teremt. A másik félelem, hogy a kommünt olyan értelmiségi figurák vezették, akik a korabeli magyarázat szerint az egyetemi túlképzés következtében nem tudtak elhelyezkedni, és a társadalom felforgatásában találták meg a feladatukat. És most őket vizionálják a menekültekben is, a várhatóan állás nélkül maradó művelt, középosztálybeli menekülttömegben. A rendszer mindenképpen el akarta kerülni az újabb társadalmi felfordulást, márpedig 1918–19, ideológiától függetlenül, a felfordulást szimbolizálta.
Lugas: Mikor és mitől ábrándult ki a baloldali gondolatokból a kommünnel is rokonszenvező magyar értelmiség?
Révész Tamás: Ebben a vörösterrornak komoly szerepe volt. Sokan, akik addig a kommunizmusban még legitim alternatívát láttak, a kegyetlenkedések hatására végleg hátat fordítottak az ideológiának.
Hatos Pál: 1919 augusztusa után nagyon kevés elkötelezett kommunista maradt. Még azok is elpártoltak, akik 1945 után aztán megint rájöttek, hogy mégiscsak azok.
Ablonczy Balázs: A Tanácsköztársaság bukásába belejátszott az erős és nagyon ostoba egyházellenessége is. A kommunisták nem próbálták meg kihasználni például az alsópapság és a nagyjavadalmasok között meglévő feszültséget, hanem elvágólag ítélkeztek. És ez a társadalom alsó, egyébként hívő rétegei, így a földművesek számára is taszító volt.
Lugas: Minden egyházzal szemben?
Hatos Pál: Igen, egyformán. Pedig Debrecenben, a „kálvinista Rómában” kezdetben még sokan püspöki jóváhagyással üdvözölték a kommünt. Bereczky Albert későbbi református püspök nem egy pásztortársa véleményét fejezte ki, amikor azt írta: nehezen tud haragudni arra a rendszerre, amelyik az egyszerű hívek legfőbb kísértőjét, az alkoholt betiltotta. Tehát vannak itt különös vonzások és választások.
Révész Tamás: Ezek a különös társulások azért jöhettek létre, mert ezek az emberek – bár nagyon különböző alapállásból, de – igen hasonlóan gondolkodtak a kor kulcskérdéseiről, a modernitásról és a szociális kérdésről.
A korban nemcsak a szélsőbaloldal vélte úgy, hogy progresszív állami szabályozással orvosságot lehet találni a legfontosabb társadalmi problémákra, hanem például számos fiatal jobboldali gondolkodó is. Az eszközök pedig a két oldalon sokszor megegyezhettek. Az alkoholtilalom bevezetésének is a leghangosabb támogatói a vallásos, protestáns egyesületek voltak Amerikában.
Hatos Pál: A Tanácsköztársaság a baloldal Mohácsa. Az elfelejtett szociáldemokrácia az 1910-es években polgárosodást kínált: antialkoholizmus, kultúrkörök, munkásdalárda, Csepeli Munkásotthon. A piarista Fáber Oszkár azt képzeli, hogy Pannonhalmán az emberiség szellemi arisztokráciája világnézetre való tekintet nélkül vitatkozik majd. Laborokat rendeznek be orvosi kísérletekre. Tehát egyfajta új szekuláris vallásként képzelik a szocializmust. Csakhogy a magyar szociáldemokrácia húszéves vezérszólamát, az általános választójogot a proletárdiktatúra végérvényesen diszkreditálta. A kommunisták kezdettől ellenezték a nemzetgyűlési választásokat. Nem kell a demokratikus legitimáció, mert az burzsoá hazugság.
Lugas: Milyen hatása volt a Tanácsköztársaságnak a későbbi politikai döntésekre?
Ablonczy Balázs: Szerintem zárvány a magyar történelemben. Nevezhetjük zsákutcának vagy tragikus kísérletnek. Benne van a háború végére felgyűlt indulatok tömege, az ideológiai katyvasz, az országvesztés feletti kétségbeesés, a messianizmussá érett baloldali radikalizmus. Az 1947–48 után berendezkedő kommunista diktatúra ennek a történetnek bizonyos értelemben nem szerves folytatása. Egy máshogyan elborzasztó kísérlet. És főleg: sokkal hosszabb.
Lugas: De mégis az tette eseménnyé, az emlékét ünneppé.
Ablonczy Balázs: Csak 1956 után, addig nem nagyon emlegették. Rákosi Mátyás kiretusálta a történelemből.
Hatos Pál: 1956 tavaszán jelenhetett meg először olyan írás, amelyik Kun Bélát pozitív figuraként ábrázolta.
Lugas: Mi volt Rákosi baja Kun Bélával?
Révész Tamás: A magyar kommunisták bonyolult viszonyát a Tanácsköztársasággal pár évvel ezelőtt Apor Péter kiváló monográfiája világította meg igazán. Ebből kiderül, hogy amikor 1945-ben a kommunisták legitimációs deficittel visszajönnek – összhangban a sztálini népfrontpolitikával –, először nemzeti színűre próbálták festeni magukat. Brosúrákban hirdetik, hogy a Tanácsköztársaság nemzeti alapon állt, hiszen Trianon ellen küzdött, vagyis a kommunisták szálltak először harcba Nagy-Magyarországért. Aztán ez a vonal háttérbe szorul, és a kommunisták 1956-ig elsősorban 1848 kultuszát próbálják a saját képükre formálni. Rákosi mögé az elmaradhatatlan Sztálin mellett Kossuth, Táncsics és Petőfi képe kerül. 1919 emléke elsősorban a Tanácsköztársaság vezetői miatt lett problémás. Kun Bélát és számos más népbiztost ugyanis a sztálini terror során kivégeztek, így dicsőítésük nem nagyon fért volna bele az 1950-es évek ideológiájába.
Ablonczy Balázs: Aztán fura módon a konszolidációra törekvő Kádár-rendszer az, amelyik a radikális Tanácsköztársaság előzményéhez nyúl, mert ezzel is föl lehet mutatni, miben különbözik az 1956 előtti világtól.
Lugas: Ennek könyvtárfolyómétereket kitevő irodalma lett.
Hatos Pál: Az 1957–58-as párthatározatok arról szólnak, hogyan biztosítsák a proletárdiktatúra kiváltságos emlékezetét, amelyhez, mint „testvértüzet”, hozzácsapták a Károlyi-féle őszirózsás forradalmat is. Akkor indult a Károlyi-kultusz, a vörös grófnő, Károlyi Mihályné pedig előadást tart a Párttörténeti Intézetben, és kifejezi mély sajnálatát, hogy a férje nem érte meg a szabad szocialista Magyarországot, ahol senkinek semmitől nem kell félnie.
Révész Tamás: Szerintem Kádárék 1919-et az ellenforradalom gondolata miatt veszik elő. Azt leverték az ellenforradalmárok, a Horthyék, de amikor ugyanezek 1956-ban visszajöttek, akkor mi győztünk. Így lehet felmutatni, hogy a 19-es ellenforradalmár és az 56-os Horthy-fasiszta ugyanaz.
Szintén Apor Péter kutatásaiból tudjuk, hogy Kádárék a Tanácsköztársaságot azért is találják meg, hogy így diszkreditálják az 1956-os forradalmat. Logikájuk lényege, hogy ahogy ők 1919 örökösei, úgy az 56-os „ellenforradalmárok” pedig a Horthy-fasizmus folytatói, akik ugyanolyan fehérterrort vezettek volna be, ha szovjet segítséggel nem győzik le őket.
Ablonczy Balázs: A Bors című tévésorozat is erről szólt: „ezek” korszaktól függetlenül mindig ugyanazok.
Lugas: Ha nincs Tanácsköztársaság, gyökeresen más lett volna a Horthy-rendszer?
Révész Tamás: Gyökeresen nem, de azt el tudom képzelni, hogy lett volna egy erős szociáldemokrata párt a parlamentben, talán nincs fehérterror, és – legalábbis az 1920-as évek elején – az antiszemitizmus sem ennyire erős. Azt azonban fontos látni: a zsidóellenesség, a faji alapú gondolkodás vagy éppen a tekintélyelvű politikai berendezkedés koncepciója nem a dicsőséges 133 nap miatt jelent meg a magyar társadalomban. Ezeknek ennél jóval mélyebb gyökereik voltak, Kun Béláék rövid uralma maximum megkönnyítette a térnyerésüket.
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Menczer Tamás: A Tisza Párt szerint a magyarok véleményét le kell húzni a wc-n!
Szektatáborban razziázott a rendőrség, elképesztő, mit használtak a meditáláshoz
Kiadták a figyelmeztetést havazás miatt: ezekben a vármegyékben 5 centinél is több hó hullhat
Orbánról faggatta a Welt a Magyarországra költözött németeket: meglepődtek a válaszon
Dancing with the Stars: Nemcsak Andrei Mangra keveredett botrányba, őket zárták ki a műsorból
Fordulat: Karácsony Gergely döntött a főpolgármester-helyettesekről – óriási meglepetés Budapesten
Pressman képmutatása nem ismer határokat
Egyik kedvenc pályáján tér vissza Lindsey Vonn
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
Putyin interkontinentális ballisztikus rakétát vetett be
Magyar Péter megfenyegette a gyermekotthon vezetőjét: „Ennek k..va nagy következményei lesznek”
Mutatjuk a férfit, aki VV Fanni meggyilkolásáért ül börtönben – hét év után adott exkluzív videóinterjút
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.