Van olyan, hogy az ember egykori munkahelyéből még életében múzeum lesz. Ilyenkor akár örülhetne is, hiszen bár az idők vihart hozó szele elsöpörte egykori második otthonát, legalább biztos lehet abban, hogy az a bizonyos hely nem merül a feledés homályába. Valahogy mégis inkább elszorul a szíve.
Méregzöld katonai teherautók és harckocsik, valószerűtlenül piros tűzoltójárművek, mélybordó traktorok és dömperek, égkék és napsárga buszok sorakoznak a Csepel Autógyár alapításának 70. évfordulója alkalmából rendezett kiállításon az egykori szocialista nagyüzem szigetszentmiklósi központi telephelyén. A látvány még női szemmel is izgalmas, az alkalmi megállóba beguruló kékesszürke farmotoros Volán-busszal pedig, amely most néhány órán át ismét hozza-viszi az utasokat, már-már megindító. Mert nem lehet nem gondolni arra, hogy amit itt látunk, az bizony már történelem: ezek a járművek néhány évtizede még nem veterántalálkozók vagy múzeumok, hanem a mindennapok kellékei voltak, a gyárban pedig, ahol alkatrészeik kisebb-nagyobb része készült, nem is olyan régen még emberek ezrei dolgoztak.
A Csepel Autógyár 1949. november 16-án nyitotta meg a kapuit az 1928-ban alapított és a második világháborúban szinte teljesen megsemmisült, majd államosított Dunai Repülőgépgyár helyén. Eleinte főként teherautókat és motorokat gyártottak itt, majd az ’50-es évek végén döntően nagy teljesítményű motortípusokat és járműfőegységeket, vagyis sebességváltókat, kardántengelyeket, kormányműveket és ehhez hasonlókat.
A cég a ’70-es évek elejétől autóbusz-padlóvázakat és buszhoz való szervokormányokat is gyártott. Ekkoriban már tízezer embernek adott munkát a Csepel Autógyár, igaz, a központi telephelyen „csak” nagyjából hétezren dolgoztak, de volt telephelyük Szeghalmon, Dévaványán, Egerben és Körösladányban is, az ottaniakkal együtt vagy 12 ezer dolgozója volt a cégnek. A gyárral együtt fejlődött a település: 1949 elején még hatezer lakosa sem volt, majd miután Szigetszentmiklós nyugati felében beindították a lakásépítési programot, és elkészült egy bölcsőde, egy óvoda és végül egy új általános iskola is, 1970-ben, amikor már majdnem 14 ezren lakták, nagyközség lett a település.