Egyre több az ateista a világon, sok tanulmány szól arról, hogy mindez a technológiai fejlődésnek köszönhető. Tony Campolo amerikai szociológus, lelkész szerint azonban a kérdés jóval bonyolultabb, sőt az emberiség valójában vallásosabb, mint hinné. Nietzsche bő egy évszázaddal ezelőtt leírta, hogy „Isten halott”, kijelentve, hogy az emberiség új korszak előtt áll, amelyben nem fog elismerni a földi létezésnél magasabb értéket. A XX. századi történelmet, a totalitárius társadalmak korát nézve igaza lett, ám a XXI. században úgy tűnik, a vallások ismét előtérbe kerülnek. Egyre több ugyan az ateista, a Gallup nemzetközi felmérése szerint soha ennyi vallástalan nem élt a világban: a 2000-es évek első évtizedében 77 százalékról 68-ra zuhant a magukat vallásosnak tartók száma, ám a kimondottan ateista népesség mindössze három százalékkal nőtt, 13 százalékra. Kutatások bizonyítják, hogy a vallás egyfajta biztonságot ad, így például a természeti katasztrófák könnyebben elfogadhatóvá válnak. A gazdaságilag kevésbé fejlett államokban kiegyensúlyozó szerepe lehet a pénzügyi problémákkal szemben. A fejlett társadalmakban azonban a magasabb életszínvonal másfajta kihívásokat teremt, az emberek kevésbé félnek, mit hoz a holnap, így csak a jelentősebb problémák vagy katasztrófák esetén fordulnak újra a valláshoz.
A másik megjelenési forma a vallástalan vallás, amely a technológiai fejlődéshez köthető.
A jelenség nem új keletű, a XX. század totalitárius diktatúrái szintén hasonlóan közelítették meg a személyi kultuszt. Ma vallásos szempontból nem Róma, Jeruzsálem vagy Mekka a legérdekesebb központ, hanem a Szilícium-völgy.
A techcégek ugyanis olyan megoldásokat kínálnak, amelyek korábban csak isteni beavatkozás nyomán tűntek elérhetőnek. A boldogságot, békét, igazságosság elérését ígérik, de nem az örök életben, hanem a földön.
– A probléma, hogy sokan elfelejtik, a vallás nem csak arról szól, hogy mi történik a halálunk után. Amikor vasárnaponként prédikálok, nem arról beszélek, hogy mi lesz, ha meghalunk, hanem hogy mi történik az életben. Hogy Isten mit vár tőlünk, és mi mit tehetünk Istenért és egymásért. Ám a modern társadalmakban, különösen az Egyesült Államokban, a vallás valamifajta csereüzletté vált: Isten megsegít, ha szükségem van rá. Ha elmegyek templomba, és jól viselkedem, akkor kérhetem, hogy legyen elég pénzem, mert megadja, amire szükségem van. És nincs még egy olyan társadalom a világon, amely annyira pénzközpontú lenne, mint Amerika. Az amerikaiak nagy rész hiszi, hogy a vallás valójában a pénzkeresetről szól – magyarázza Tony Campolo. – Azonban a kereszténység lényege az önfeláldozó szeretet. Ez tesz minket emberré. A technológiai fejlődés legnagyobb veszélye pedig éppen az embertelenné válás. Marx ezt a korai munkáiban világosan kifejtette. Nem a proletárdiktatúráról írt, hanem hogy a gépek cserélhető alkatrészekké degradálják az embert. Mindegy, hogy megbetegszik, esetleg meghal, mert jön a következő, aki a futószalagon a helyére tehető.