Hol vannak már a régi szaloncukrok? – mélázott el Rezeda Kázmér advent valamelyik vasárnapján, miközben meggyújtotta a kellő számú gyertyát, s a gyertyafényben világos, tiszta kontúrokkal megjelent a gyerekkor.
A régi szaloncukrokkal sok foglalatosság volt. Ez segített elütni az időt szentestéig. A régi szaloncukrokat „meg kellett kötözni”, ugyanis így lehetett feltenni őket a karácsonyfára. A megkötözés cérnával történt, egy leírhatatlanul bonyolult csomózási-hurkolási folyamat végén a megfelelő hosszúságú cérnahurok ott lógott a szaloncukor ezüst- vagy aranyszínű papírján, ott, a „nyakánál”, és azzal lett felakasztva a karácsonyfa tüskés ágaira. A szaloncukor-választék akkoriban nem volt túl jelentős, erősen korrelált az ún. szocializmus szín- és formavilágával. Ellenben Rezeda Kázmér akkoriban még nem ismerte azt a szót, hogy korrelál, és talán ennek is köszönhetően sokkal, de sokkal boldogabb volt, mint amióta ismeri. És mi tagadás, Rezeda Kázmér akkoriban szerette azokat a szaloncukrokat. Persze nem egyformán.
Az ezüst- vagy aranyszínű papírokban többféle színű szaloncukor volt, szigorúan csokimáz nélkül. Volt barna, fehér és rózsaszínű szaloncukor, ami jelentett csokisat, vaníliásat és nem tudni, milyet. A rózsaszínű megfejthetetlen volt. Na, azt nem szerette Rezeda Kázmér.
A dolog pedig úgy történt, hogy kezdetben a gyerekek nem találkozhattak a szaloncukorral az adventi időben, ugyanis a karácsonyfát, csakúgy mint az ajándékokat a Jézuska hozta, a feldíszített karácsonyfával s rajta a megkötözött szaloncukrokkal a gyerekek kizárólag szenteste randevúzhattak, miután megszólalt a csengő, és beléphettek végre a nagyszobába. Később, úgy tíz- és tizennégy éves kor között annyiban módosult a dolog, hogy a gyerekek már megkötözhették a szaloncukrokat adventkor, és készíthettek különböző díszeket is a fára, Rezeda Kázmér például előszeretettel készített végtelen hosszúságú, színes krepp-papírból való láncot, amely aztán felkerült a fára, természetesen a Jézuska keze munkája által.