– Hogy bírja a bezártságot, mivel foglalja el magát?

„Mintha varázsolnék” – mondja egy eltűnőben lévő mesterség utolsó mohikánja
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.
– Hogy bírja a bezártságot, mivel foglalja el magát?
– Zenét hallgatok, olvasok, gyakorolok, tartom a kapcsolatot a zenekar tagjaival. Mi március közepétől amúgy is két hónap szünetet tartottunk volna.
– Mi lesz így jubileumi koncertjükkel?
– Addigra talán helyreáll az élet. Bízom abban, hogy az ezredik koncerten a zenekar összes énekesével és zenészével felléphetünk július 9-én a Budapest Parkban. Ha nem, akkor későbbi időpontban bepótoljuk.
– Miért alakult úgy a pályája, hogy előbb lett a 100 Tagú Cigányzenekar vezető prímása, és utána végezte el a Zeneművészeti Főiskolát?
– Tizennégy évesen kerültem a zenekarba, s mivel folyamatosan utaztunk, nem tudtam középiskolába járni, így nekem a gimnáziumi évek kimaradtak. Tizennyolc évesen lettem a zenekar egyik vezető prímása. Aztán az ott eltöltött tizenkét év után úgy éreztem, hogy szeretnék más zenei stílusokkal is megismerkedni. Elsősorban a klasszikus zene vonzott, ezért esti iskolában leérettségiztem, és felvételiztem a Zeneművészeti Főiskolára, ahol hegedűtanári és kamaraművészi diplomát szereztem. Dénes László professzor növendéke voltam, aminek azért is örültem, mert ötévesen az ő kottáiból kezdtem el hegedülni tanulni.
– Vannak tanítványai?
– Csak néhány alkalommal foglalkoztam fiatalokkal. Ösztöndíjjal jutottam ki kétszer három hónapra Brazíliába, ahol hegedűt, zongorát és negyvenfős gyerekkórust tanítottam. Itthon inkább csak mentorként vállalok feladatot, mert a sok koncert miatt nem tudok rendszeresen a növendékek rendelkezésére állni.
– Zenészcsaládból származik. Rokonai közül kik és milyen hangszeren játszottak?
– Édesapám, Farkas István is a 100 Tagú Cigányzenekarban játszott, a brácsaszólam egyik vezetője volt. Anyai ágon dédnagyapám, Damu Elemér Bécsben szerzett diplomát, karmesterként dolgozott. Édesanyám nagybátyja, Jónás Jancsi is híres cigányprímás volt. Apai nagyapám – amikor édesapám kétéves volt – 1956-ban Amerikába ment, és jazzhegedűsként bejárta a világot. Apám a Rajkó Zenekarban tanult, és 1972-ben, az egyik amerikai turné végén találkozhatott vele.
– Szigorúan fogták a szülei?
– Meglehetősen. Zenészcsaládban az apa felelőssége, hogy a gyerek tanulmányaira odafigyeljen. Iskola után rögtön haza kellett mennem. Az osztálykirándulásokon sem vehettem részt, nehogy megsérüljön a kezem, mert eleven gyerek voltam.
– Igaz, hogy tízévesen patinás kávéházakban múlatta az időt?
– Igaz, édesapám vitt el magával, főleg péntekenként. A New York Kávéházban, a Grand Hotel Hungáriában, a Gellért Szállóban mutatta meg nekem, hogyan muzsikálnak élőben. Magukkal ragadtak a gyönyörű helyek, de amikor megszólalt a zene, akkor már nem tudtam másra figyelni. Meghatározó élmény volt.
– Mi a különbség az autentikus és a kávéházi cigányzene között?
– Az autentikus zenét általában gitárokon, kannákon, ritmushangszerként kanállal kísérve adják elő. Az éttermi muzsika során a magyar nóta és a csárdás kap főszerepet, míg a kávéházi cigánymuzsikát a kuplék, operettek, sanzonok, az amerikai jazzsztenderdek alkotják.
– Hatéves korától zeneiskolába járt, tizenkét évesen zongorázni tanult, huszonévesen harmonikázni. Mióta gitározik?
– Tizenhárom éve. Nagyon megtetszett a hangszer. Az internetről megtanultam az alapgyakorlatokat, és amikor Brazíliában tanítottam, akkor két kiváló gitárművésztől tanulhattam is. Számomra fontos, hogy sok műfajban otthon legyek. Az első kalandom a Besh o droM volt, akikkel balkáni zenét játszottunk, a Romano Dromban autentikus cigányzenét, de felléptem a Pannónia Klezmer Banddel is. Kollár-Klemencz Lászlóval a Kistehén Tánczenekarban zenéltünk együtt. A Budapest Bár zenei műhelyében jött létre a Zabolátlan lovaim című dalest. Az új formációban Kollár-Klemencz Lászlóval és Dargay Marcell-lel dolgozunk együtt, én hegedűn, brácsán, harmonikán, gitáron és buzukin is játszom.
– Mi volt a célja, amikor 2007-ben megalapította a Budapest Bár zenekart?
– Egy lemez elkészítése. Az előtte alapított kvartettemmel feldolgoztuk a Halálos tavasz című dalt. A feleségem, Gáncs Andrea – aki a Besh o droM, ma pedig a zenekarunk menedzsere – ötlete volt, hogy vegyünk fel régi dalokat a fiatalok kedvenc énekeseivel. Szerettünk volna olyan albumot készíteni, amelyen húszas-harmincas évekbeli kávéházi muzsika szólal meg. Tényleg csak egy lemezre készültünk, eszünkbe sem jutott, hogy valaha koncertező zenekar lehetünk. A stúdiómunkálatok idején még lemezbemutató koncertet sem terveztünk. Az énekesek kérdezgették, hogy mi lesz a következő lépés, ha elkészül az album. Szintén a feleségem ötlete volt, hogy a lemezt ne koncertteremben mutassuk be. A Budapest Bár 2007 decemberében a Katona József Színházban dupla telt házas előadással indult. Mivel a fellépés után kaptunk néhány felkérést, az énekesekkel és a zenekarral úgy gondoltuk, folytatjuk a közös munkát.
– Mit tanulnak egymástól a pop-rock sztárok és a cigányzenészek?
– Sok mindent. Mi a rockzenészektől az egyszerűséget tanuljuk, ők tőlünk a bonyolult zenék megszólaltatását lesik el. Szeretjük és tiszteljük egymást és a másik munkáját. Eddig nem volt olyan nehézség, melyen ne tudtunk volna felülkerekedni. Mindig tanulságos, amikor egymásnak dalokat mutatunk vagy hangszerelünk.
– Hogyan jött létre közös produkció a Magyar Nemzeti Cirkusszal?
– Nagyon szeretünk a Balatonra járni, nemcsak koncertezni, pihenni is. Lellén ismerkedtünk meg ifjabb Richter József cirkuszigazgatóval, akivel elkezdtünk gondolkodni egy olyan előadásról, ahol a Budapest Bár koncertjét artistaprodukciók egészítik ki. Én vállaltam egy nem veszélytelen mutatványt is. Miközben a porondon hegedültem, lovak száguldottak körülöttem. Szeretem a kihívásokat…
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.
Február 25-e az ezredforduló óta a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja.
Publicistánk a kommunizmus áldozatainak emléknapja előtt tekint vissza a diktatúra örökségére.
A nagy figyelmet keltő új kínai chatbot nem forradalmi áttörés, de innovációs cunamit indíthat.
Mága Zoltán: A győztesek írják a történelmet, Magyarország pedig ezen az úton halad
Orbán Viktor találkozott az első számú szurkolójával
Oláh Gergő átverte a rajongóit
Hajtóvadászatot hirdetett a kábítószer-kereskedők ellen Orbán Viktor
Végleg bezár a nagy múltú magyar porcelángyár
Orbán Viktor. jön az öt százalékos lakáshitel-kamatplafon - így érhető el a gazdasági áttörés
Helyszíni fotókon mutatjuk a tragikus ceglédi vonatbaleset nyomait, amelyben két ember meghalt
Nagyim titkos receptje: kolbászos fehérbableves, ahogy ő készítette
A FIFA beavatkozott Dárdai Bence nemzetiségi ügyébe, itt a bizonyíték
Áttörés a gazdaságban: jön Európa legnagyobb adócsökkentése
Futótűzként terjed a neten a legújabb Csintalan-show
Nagy Ferónak csak egyetlen kérdése maradt Orbán Viktor beszéde után
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.
Február 25-e az ezredforduló óta a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja.
Publicistánk a kommunizmus áldozatainak emléknapja előtt tekint vissza a diktatúra örökségére.
A nagy figyelmet keltő új kínai chatbot nem forradalmi áttörés, de innovációs cunamit indíthat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.