A történelem tele kis népek tragédiáival. Alighanem e felismerés erjedezhetett az immár öt éve, 2015. október 8-án elhunyt Nemeskürty Istvánban, mikor IV. Béla múlt század végi Julianus barátjaként a magyar történet forrásvidékei után eredt drámára is érzékeny esszéíró tollal. Dráma feslik föl, amerre tekintete visszabolyong az időben, szólván Dózsa György tetteiről, a Mohács utáni tizenöt esztendőről, vagy dokumentumértékű rekviemet szárnyaltat a Don-kanyarban elpusztult 2. magyar hadseregért.
Nemeskürty a józanság elmepórázán tartott szenvedélyével fordul a magyar históriához létértelmezésért, mint aki megélte, hogy több mint ötven esztendőn át kisajátítani, sőt ellopni szándékozták nemzetünk történetét, kótyavetyélvén aktuálpolitikai heti-, sőt napivásárokon. Mint aki nem feledi, hogy „előbb volt a magyar történelemtudat, mint történelemtudományi mű”. Figyel Anonymus honfoglalásregényére, sokszázados népi emlékezetre, miszerint államalapítás előtti magyar törzsek maradtak az őshazában, amelyeket Julianus barát meg is talált, s hogy a Miatyánk középkori szövege csaknem szó szerint azonos azzal az imával, amelyet ma mormolunk. Vajon összedőlne e térség felépítménye, hol megkímélik a serdülőt maturandusvizsgát tenni ősei magyar történetéből, ha házi olvasmányul ajánlanánk legalább a Mi, magyarok című Nemeskürty-munkát a maga nagy tárgyi apparátusával, nyelvi és stílbéli bűbájjal kalauzolgató, máig lüktető szívbéli hangjaival? Megkerülhetetlen nagyszabású irodalomtörténete is, a Diák, írj magyar éneket, mely a középkortól 1945-ig hozza szívközelbe literatúránk idővel dacoló értékeit,
Így válhatott ő, a mind megjelenésében, mind szellemiségében elegáns úr katonacsalád sarjaként az identitását épp veszejteni kész kortársi magyarság közvetlen szóval megszólítható tanár urává. Kevesen tudják, hogy történelem és nyelv egységének a korszak csaknem minden hadszínterén: könyvteremtéstől filmgyártásig apostola volt mint kiadó és filmkatalizátor, históriai balhiedelmek ellen tényeket torlaszoló történész.