Irodai szék hátfájás nélkül?

Magyarországon még mindig kevés olyan márka létezik, amely mögött hazai szellemi hozzáadott érték van.

2020. 11. 12. 17:44
Fotó: Teknos
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy olyan érettségiző fiatal kérne pályaválasztási tanácsot, aki ritka módon egyesíti magában a kreatív művészek és a „matek­agyú” technokraták személyiségjegyeit, annak aligha lehetne jobb pályát a figyelmébe ajánlani, mint az ipari formatervezőkét. Akinek van érzéke a marketinghez, azt is tudja, hogy lényegé­ben a külcsín ad el mindent, a marketinges legfőbb szövetségese tehát a formatervező. A folyamat során persze temérdek kompromisszumra kényszerül a tervező, ami azzal a veszéllyel jár, hogy az eredetileg extravagáns elképzelésből végül egy korrekt, ám egyben dögunalmas formaterv születik. Minél kisebb cégről beszélünk, annál több az esélye annak, hogy izgalmas, karakteres termék kerül piacra – amennyiben a cégvezetés felismeri a dizájn jelentőségét. Magyarországon sajnos még mindig kevés olyan saját márka létezik, amely mögött hazai szellemi hozzáadott érték található. Ennek következménye, hogy hiába képzik számos helyen (MOME, BME, Metropolitan Egyetem) a dizájnereket, a végzettek többsége – becslések szerint hetven százalékuk – kénytelen külföldön szerencsét próbálni. Ott, ahol van termékfejlesztés, és ahol a dizájn jelentőségét értő cégvezetők rangjukon kezelik a kreatív szakmákat.

A kiállított alkotások többsége olyan egyedi darab, amely vagy esztétizál, vagy protestál valami (például a környezetszennyezés) ellen
Fotók: Teknős Miklós

Pedig, ha a szellemi tulajdonhoz kötődő munkahelyeket tekintjük, az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala legfrissebb statisztikái szerint Magyarország az EU-s átlag fölött áll: a szellemitulajdon-intenzív ágazatok a munkahelyek 30,8 százalékát teszik ki az európai 29,2 százalékhoz képest. Hol tart ma a dizájn Európában? Ennek keresztmetszetét adja a Határtalan design / Design­ Without Borders kiállítás a budapesti Kiscelli Múzeumban. A Szigeti Szilvia és Radnóti Tamás belsőépítész-dizájnerek által 15 éve alapított és évről évre menedzselt tárlat november 15-ig tekinthető meg Budapesten, ezt követően Pozsonyban, majd Bécsben lesz látható – sokkal kisebb léptékben. Viszont a világjárványra tekintettel a szervezők a kiállítás online megtekintését is lehetővé tették a design-without-borders.eu weboldalon.

A dizájnkiállítás idén sem véletlenül kapta a „határtalan” jelzőt – emeli ki Szigeti Szilvia kurátor. Ez éppúgy jelent geográfiai és generációk közötti, mint műfajok közötti határtalanságot. Magyarországon általános az az elavult szemlélet, hogy dizájnon csak a tárgyak ergonómiáját, funkcionalitását, esztétikáját értjük, holott ez ennél több. Például társadalmi szerepvállalás (gondoljunk a social designra), ökotudatos gondolkodás. Dizájnon a szervezők az alkotó ember szabadságát értik, ami átjárást jelent a kreatív műfajok között, ideértve a képzőművészetet, sőt még az előadó-művészetet is. Ebben az évben a Design Academy Eindhoven alkotóinak, a pozsonyi Academy of Fine Arts and Design, a varsói Academy of Fine Arts, a pilseni Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art of the University of West Bohemia, illetve a MOME Design Intézet hallgatóinak és oktatóinak a munkái láthatók. Az ékszerművészeti oktatást a bécsi Kunst Mode Design Herbststrasse – Abendkolleg Kunst Schmuck Design tanszéke növendékeinek munkáin keresztül ismerhetik meg a látogatók, de velük együtt összesen 140 kiállító jelenik meg Európa 14 országából. Képviseltetik magukat már sorozatgyártásban lévő vagy az előtt álló bútorok, amelyek egyike-másika művészi térplasztikának is beillenék, vagy éppen az ergonómiát járatja csúcsra azáltal, hogy megkísérli a lehetetlent: hátfájásmentes irodai széket alkotni. A kiállított alkotások többsége azonban olyan egyedi darab, amely vagy esztétizál, vagy protestál valami (például a környezetszennyezés) ellen. A Határtalan design kiállításhoz kapcsolódik a Szigeti Szilvia által öt éve indított projekt, a Texhibition, melynek keretében gyártók és tervezők együttműködésében immár közel 150 darabos lakástextil-kollekció valósult meg. A sajátosan magyar helyzetre jellemző, hogy sajnos ezeket hiába is keresnénk a lakberendezési áruházakban. Az ötlet és a megvalósulás között ugyanis még igen széles a szakadék. Az átvezető hidak egyike a Határtalan design kiállítás.

(Határtalan design / Design Without Borders, Kiscelli Múzeum, megtekinthető november 15-ig)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.