Boris barlangja

Víz alatti alagút formájában megvalósulhat az Észak-Írország és Skócia között már több mint száz éve tervben lévő összeköttetés.

Tóth Kata Veronika
2021. 03. 23. 10:00
Groupe Eurotunnel SA's Channel Tunnel Rail Shuttle And MyFerryLink Cross Channel Ferry Services
A Eurostar Group Ltd. passenger train exits the Channel Tunnel, operated by Groupe Eurotunnel SA, in Calais, France, on Thursday, July 11, 2013. Eurotunnel was barred by the U.K. Competition Commission from operating a ferry service between France and Dover in the U.K. on concern it would give it too much dominance on the Channel traffic route. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images Fotó: Bloomberg Forrás: Getty Images
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Észak-Írország és Skócia között már több mint száz éve tervben van valamilyen összeköttetés létrehozása, amely most egy víz alatti alagút formájában látszik megvalósulni. Boris Johnson brit miniszterelnök és Alister Jack skót államtitkár is nagy pártolói a projektnek, az alagúttal ugyanis mindössze négy órára csökkenne a London és Belfast közötti menetidő.

Boris Johnson kezdetben egy híd építésének gondolatát vázolta fel a svéd–dán összeköttetést biztosító Øresund híd mintájára, ám mára az érintett országok olcsóbbnak és praktikusabbnak ítélik az alagút tervét. Az elképzelések szerint nagyjából negyven kilométer hosszú tenger alatti alagút kötné össze a skóciai Stranraer és az észak-írországi Larne városát, amelyek között jelenleg komp közlekedik. Az eddigi nehézséget az összeköttetés megvalósításában a gyakran háborgó Ír-tenger jelentette, az esetleges híd pillérjeit ugyanis igencsak nehéz és költséges lett volna a tomboló tenger fenekére illeszteni. Az alagút ezzel szemben megvalósíthatónak látszik. A projektet várhatóan a Network Rail vezetője, Sir Peter Hendy is támogatni fogja – írja a The Sunday Telegraph.

A Csalagútból kilépő vonat a francia oldalon, Calais-nál. Mintául szolgálhat
Fotó: Getty Images

Alister Jack egy évvel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy 2030-ra elkészülhetne az alagút, melyhez mintául a Nagy-Britanniát az európai kontinenssel összekötő Csalagút szolgálna. A Sky News szerint a skót államtitkár azt is felvetette, hogy az alagút a projekt kiemelt támogatójának tiszteletére a Boris barlangja nevet viselhetné. Az alagút megépítésének ötletét nem mindenki fogadja hasonló lelkesedéssel. Simon Hoare, észak-írországi tory képviselő közösségi oldalán azt írta: „A vonatokat egy kimeríthetetlen egyszarvúcsorda húzhatná, amelyet szigorú, hivatalos dodók felügyelnének” – utalva arra, hogy az elképzelést nem tartja reálisan megvalósíthatónak. A projekt támogatói viszont azzal érvelnek, hogy mind regionális, mind nemzetközi szinten fellendülhetne a brit gazdaság azzal, hogy az emberek gyorsabban utazhatnának, illetve az árut is jóval hatékonyabban szállíthatnák. Az elképzelés életképességét az is bizonyítja, hogy nem ez az egyetlen jelenleg is futó alagútprojekt Európában.

Hasonló építkezés zajlik például a Balti-tenger alatt, amely Németország és Dánia összeköttetését célozta meg. A tervek szerint a kétpályás, villamosított vasutat és négysávos autóutat magában foglaló, 18 kilométer hosszú alagút 2029-ben készül el, és fontos kapcsolatot teremt majd Közép-Európa és Skandinávia között. A Lolland dán és a Fehmarn német sziget közötti összeköttetés építési költségét 2015-ös árakhoz mérten 52,6 milliárd dán koronára, azaz 2503 milliárd forintra becsülik. Az alagút érdekessége, hogy nem a tengerfenékbe fúrják, hanem előregyártott betonelemekből szerelik össze a tenger fenekén. Az épülő alagutat Európa új kapujaként is emlegetik.

A legismertebb és egyben legrégebbi európai víz alatti összeköttetés, az 1988 és 1994 között felépült Csalagút, még ennél is megtisztelőbb címet nyert el: az Amerikai Építőmérnökök Társasága a modern világ hét csodája egyikeként ismerte el. A Csalagút hossza meghaladja az 53 kilométert, a projekt ára 4,65 milliárd font volt – ami az építés befejezésének évében körülbelül 700 milliárd forintnak felelt meg.

Habár még nem hivatalos, hogy a Skóciát és Észak-Írországot összekötő alagút, Boris barlangja is felépül, a projekttel biztosan lehetőség nyílna a régiók közötti szakadék áthidalására. Legalábbis egy alagúttal.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.