Észak-Írország és Skócia között már több mint száz éve tervben van valamilyen összeköttetés létrehozása, amely most egy víz alatti alagút formájában látszik megvalósulni. Boris Johnson brit miniszterelnök és Alister Jack skót államtitkár is nagy pártolói a projektnek, az alagúttal ugyanis mindössze négy órára csökkenne a London és Belfast közötti menetidő.
Boris Johnson kezdetben egy híd építésének gondolatát vázolta fel a svéd–dán összeköttetést biztosító Øresund híd mintájára, ám mára az érintett országok olcsóbbnak és praktikusabbnak ítélik az alagút tervét. Az elképzelések szerint nagyjából negyven kilométer hosszú tenger alatti alagút kötné össze a skóciai Stranraer és az észak-írországi Larne városát, amelyek között jelenleg komp közlekedik. Az eddigi nehézséget az összeköttetés megvalósításában a gyakran háborgó Ír-tenger jelentette, az esetleges híd pillérjeit ugyanis igencsak nehéz és költséges lett volna a tomboló tenger fenekére illeszteni. Az alagút ezzel szemben megvalósíthatónak látszik. A projektet várhatóan a Network Rail vezetője, Sir Peter Hendy is támogatni fogja – írja a The Sunday Telegraph.

Fotó: Getty Images
Alister Jack egy évvel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy 2030-ra elkészülhetne az alagút, melyhez mintául a Nagy-Britanniát az európai kontinenssel összekötő Csalagút szolgálna. A Sky News szerint a skót államtitkár azt is felvetette, hogy az alagút a projekt kiemelt támogatójának tiszteletére a Boris barlangja nevet viselhetné. Az alagút megépítésének ötletét nem mindenki fogadja hasonló lelkesedéssel. Simon Hoare, észak-írországi tory képviselő közösségi oldalán azt írta: „A vonatokat egy kimeríthetetlen egyszarvúcsorda húzhatná, amelyet szigorú, hivatalos dodók felügyelnének” – utalva arra, hogy az elképzelést nem tartja reálisan megvalósíthatónak. A projekt támogatói viszont azzal érvelnek, hogy mind regionális, mind nemzetközi szinten fellendülhetne a brit gazdaság azzal, hogy az emberek gyorsabban utazhatnának, illetve az árut is jóval hatékonyabban szállíthatnák. Az elképzelés életképességét az is bizonyítja, hogy nem ez az egyetlen jelenleg is futó alagútprojekt Európában.