A kiegyezéstől az első világháborúig tartó időszak építészeti örökségének fontos részét alkotják az indóházak. Az országot behálózó sínpályák mentén a vasúttársaság(ok) a korízlésnek és az utazási szokásoknak megfelelő típustervek alapján százszámra építtették az állomásépületeket. A kelenföldi indóháznak például látszólag ikertestvére a dombóvári vasútállomás épülete. Noha az alapot típustervek jelentették, alighanem a korszellemből fakadóan – vagy talán a vasutasok egykori hivatástudatából, az utasok iránti lojalitásából következően – az állomások valahogy mégsem tűntek uniformizáltnak fénykorukban. A megsárgult fotók tanúsága szerint a kelenföldi indóház vágányoldali peronfedését például rózsalugassá változtatva tették kellemesen egyedivé a hajdani vasutasok.
A XX. századi nagy világégés első felvonása után a rendszerelvűen felépített vasúthálózat tekintélyes részét az ország kétharmadával együtt elcsatolták. A megmaradt vasúti csomópontok pedig történelmi tragédiánk második részében váltak a szövetséges terrorbombázások célpontjaivá. A kelenföldi állomásépületnek is kijutott a Déli pályaudvart évtizedekre elpusztító bombaesőből, a sínek felőli oldala közvetlen találatot is kapott. Újjáépítése enyhén szólva nélkülözte az örökségvédelmi szempontokat.
A pályaudvar fejlődésével – főleg amióta az utasok aluljárón keresztül jutnak el a peronokhoz – az indóház funkcióját vesztette. A 4-es metró 2014-es megnyitásakor már a jegyértékesítés is föld alá költözött, azóta a MÁV még annyit sem áldozott az épület fenntartására, mint addig. Annak ellenére elhanyagolta, hogy helyiségeit még romos állapotában is bérbe adta a Magyar Postának, egy kocsmának és egy „látványpékségnek”, sőt a földszinti ablaküvegre ragasztott, de félig levált felirat tanúsága szerint egy időben még egy fogászatnak is.
– Amikor a 4-es metró átadása óta az állomásépület funkciói kiürültek, a MÁV részéről felmerült, hogy lebontanák. Ezzel szemben mi úgy gondoltuk, ezt a százharminc éves épületet inkább meg kellene menteni, hogy nosztalgikus megjelenésével és új kulturális funkcióival lelket adjon a panelekből, betonból és üvegből összerakott Etele térnek. Enélkül minden csak a közlekedésről és a vásárlásról szólna – emlékszik vissza a tavalyi dilemmákra Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.