Nyakunkon a klímaváltozás, és az európai, különösen a német zöldek a személyautókban találták meg ennek első számú felelősét. Az Európai Bizottság (EB) az utóbbi öt évben folyamatosan szigorítja az új autókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás határértékét, és a túllépést milliós büntetésekkel torolja meg. Igaz, hogy az autógyártók maguk is felelősek mostoha helyzetükért:
a 2015-ös dízelbotrányban bebizonyosodott, hogy a Volkswagen mérnökei manipulálták a CO₂-kibocsátást szabályozó szoftvert.
A VW hibáját nem kisebbíti, hogy azóta majdnem minden nagy gyártóról kiderült, hasonló eszközökhöz folyamodott. De a környezetvédők most valóban az egész autóipart szeretnék megregulázni.
A Greenpeace környezetvédő civil szervezet közlekedéssel foglalkozó középtávú programja szerint 2028-ig meg kell szüntetni az új dízel-, benzin- és hibrid üzemű járművek forgalmazását, és 2040-re az összes belső égésű motorral rendelkező járművet ki kell vonni a forgalomból Európában. A zöldek szerint a könnyű járműflotta (személyautók, furgonok, kisteherautók stb.) méretét 2030-ig 27, 2040-ig 47 százalékkal kell csökkenteni a 2015-ös állapotokhoz képest. 2040-re 62-ről 42 százalékra kell csökkenteni a magángépjárművek használatát a nagyvárosi közlekedésben. A városközpontokban még ennél is jelentősebb visszaszorítást kell elérni.
A zöldek által befolyásolt EB láthatóan elszánta magát arra, hogy rákényszeríti az ipart az elektromos meghajtásra.
A gond csak az, hogy nem bizonyosodott be, az akkumulátoros villanyautó képes-e a belső égésű helyére lépni minden területen, valamint hogy az e-autózás végső soron valóban kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez-e, mint az Euro 6-os norma. Az egyszerű polgár pedig csak kapkodja a fejét, és fogalma sincs, hogy milyen autót vegyen, ha le kell cserélnie a jelenlegit.
Milyen lesz a következő autónk? Az autószalonokból már-már elfogytak és lassan a használtautó-piacon is nagyítóval kell keresni azokat a darabokat, amelyek megfelelnek az átlagos családi használat és észszerű fenntartás követelményeinek, úgy, hogy a bérből és fizetésből élők is meg tudják azt fizetni. Aki ma arra szánja magát, hogy sok millió forintot költ nulla kilométeres családi kocsira, amelyet aztán akár egy évtizeden át kíván használni, ingoványos talajra téved.