A pohár füle

Elég sokan rájöttek, hogy a TikTokon lehet a leggyorsabban világhírnevet szerezni.

2021. 08. 10. 18:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van abban valami elképesztően szánnivaló, amikor középkorú magyar celebek ugrándoznak TikTok-videókon az aktuális tánckihívásokat meglovagolva. Vagyis hát legyünk őszinték: inkább valahol a ló farkába kapaszkodva húzatják magukat a porban, ahogy próbálnak lépést tartani a fiatalabb korosztály ízlésével, és igyekeznek néhány becsúszó lájkot összekaparni szebb napokat látott karrierjük felrázásának reményében. No nem arról van szó, hogy a TikTok csak tizenéveseknek lenne szórakoztató, hiszen manapság az összes virálissá váló tartalom, videós mém a leggyorsabban fejlődő közösségi oldalról csordogál le nyugdíjas tempót diktáló társaira, ezért aki igazán naprakész szeretne lenni ilyen téren, annak bizony át kell verekednie magát megannyi felesleges és/vagy szekunder szégyenérzetet okozó rövid felvételen, hogy megtörténjen a csoda.

A TikTok ma már a foci-Eb főszponzora, itthon is óriási bázist ér el, ráadásul felhasználói átlagosan tovább pörgetik a felületet egy nap, mint például a Facebookot. Elég sokan rájöttek, hogy a TikTokon lehet a leggyorsabban világhírnevet szerezni, hiszen amíg a Facebookon és az Instagramon korlátozzák a tartalom elérését, addig itt bármely földi halandó képes milliós eléréseket generálni az algoritmusnak köszönhetően. Ezt a lehetőséget használta ki a mára élő mémmé vált, Olaszországban élő srác, Khaby Lame is, aki logikátlan, túltolt videókat figuráz ki. A több mint egymilliárd felhasználóval rendelkező applikáción ma már lassan nyolcvanötmillió követővel (!) rendelkezik, pedig nemrég még gyári melósból lett munkanélküliként tengette napjait.

Hurkapálcából készít valaki evőeszközt, hogy müzlit egyen? Khaby előhúz egy kanalat a fiókból. Valaki késsel pucolja meg a banánt? Khaby lehúzza a banán héját. Esetleg arra vetemedik, hogy fület fabrikál egy pohárnak, hogy meg tudja fogni? Khaby megfogja szépen a kezével a poharat. Az északolasz Chivassóban élő Lame tavaly márciusban, a járvány kitörésének hajnalán veszítette el állását, majd kényszerből hazaköltözött családjához, ahol videókat kezdett készíteni. Saját sikerét az emberi néplélek tökéletes becélzásában látja, elmondása szerint nincs semmi „stratégiája”, csak nevettetni szeretne. Videói úgynevezett reakcióvideók, tehát már meglévő felvételekre reagál, melyek egy bonyolultnak látszó helyzetre ígérnek orvosságot, Khaby viszont megmutatja az evidens megoldást. Védjegye az értetlenkedő fejcsóválás, amellyel nyugtázza az előtte értelmetlenül megoldott problémát.

A mindössze huszonegy éves, szenegáli származású srác ezzel a recepttel a top tíz tartalomgyártó közé lőtte ki magát a videós közösségi oldalon, felfigyelt rá a reklámipar, de még a The New York Times is cikket írt róla, követőinek száma pedig rendkívüli ütemben nő. Az egyszerűséget használja az egymásra licitáló TikTok-videók trendje ellen, mi több, kifigurázza azokat. Ezt pedig az emberek úgy látszik, hogy imádják, hiszen sokkal könnyebb azonosulni vele, mint a legtöbb agyonretusált, intenzív kampányt folytató és emberfeletti luxust bemutató influencerrel: végre egy átlagos srác, aki józan paraszti ésszel hoz vissza a földre!

Néhány éve Rowan Atkinsontól megkérdezte egy riporter, hogyan találja ki a poénjait. Mr. Bean megszemélyesítője ekkor ezt válaszolta: „Nem azon törjük a fejünket, hogy mi legyen a poén, hanem fogunk egy szituációt, és megpróbáljuk kitalálni, hogy mit lehet kihozni belőle. Így nem görcsölünk rá.” A TikTok egyik sikere abban is rejlik, hogy itt a videók többsége olyan mindennapi élethelyzetekről készül, amelyekkel könnyű azonosulni: párkapcsolat, pszichológia, gyereknevelés, vicces vagy éppen kiábrándító első randik, cuki háziállatok. Van ahaélmény, hat az érzelmekre, emiatt persze nagyon addiktívvá is válhat, de azért valljuk be, a túl sok információ még mindig kevésbé káros, mint a legtöbbször hamis, eltorzult valóságot bemutató közösségi trendek, amelyek elérhetetlen ideálokat állítanak elénk. Khaby üzenete pedig univerzális: nem kell hozzá se beszéd, se felirat, hogy a világon bárhol megértsük a mondandóját, amely szintén pofonegyszerű: az életben semmit sem kell túlbonyolítani, túlflancolni, ha létezik rá egy szimpla, bevált megoldás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.