Személyes hangvételű, a népzene iránti olthatatlan, szenvedélyes szeretetről tanúskodó lemezt készített Szokolay Dongó Balázs, a duda, furulya és szaxofon mestere és Fábri Géza kobzos, énekmondó, a délvidéki táncházmozgalom egyik elindítója – itthon alkalmasint a Vágtázó Csodaszarvasból ismerheti őt a legszélesebb közönség. Mindketten ismert és hiteles résztvevői a hazai népzenészközösségnek immár harminc éve – és ahhoz képest, hogy a nyolcvanas évek végén zenéltek először együtt a Délvidéken, első közös lemezük elég sokat váratott magára. Maga az album is jó ideig készült, még 2017-ben kezdték fölvenni Szokolay tájházában, így hát jogosan várunk kiérlelt anyagot a muzsikusoktól. És nem hiába…

Csak néhány dalt emelek ki részletesebben a tíztételes, jó háromnegyed órás lemezről. A Hova mensz te napvilág lassan lendületessé bomló, erőteljes nyitás, a kobozzal kísért ének olyan, amilyennek lennie kell: tiszta, őszinte, manírmentes. Aki először hall ilyet, vagy maga még nem próbálta, nem is tudja elképzelni, milyen hosszú utat jelent eljutni eddig a látszólagos eszköztelenségig, eddig a semlegesnek tűnő, valójában mélységesen átélt hangvételig, amely semmilyen túlzó előadói modoroskodást nem enged meg magának.
A Lehajlott a kökény ága második felében olyan elánnal sír föl a kecskeduda, mint az új élet maga – ennek a csodahangszernek lehet a hangját szeretni vagy nem szeretni, szakrális voltát azonban nem vitathatja el senki. Kiválóan alkalmas például ördögűzésre: a CD belső borítóján látható instrumentum Szokolay kezében kecskefejet formáz, két szeme között stilizált kis életfaszerű figurával. Rombuszalak feje tükör, amelybe az ördög ha belenéz, meglátja magát, és ijedtében elinal. Már ha a duda hangjától még nem szaladt volna el.
A Búzaszemet szed a galamb a moldvai Lészpedről származó dallamai a lemez legköltőibb sorait röptetik föl:
„Búzaszemet szed a galamb
Jaj, de szépen szól a harang
Vajon kinek harangoznak
Talán nem a galambomnak
Bárcsak addig el ne vinnék
Amíg innet odaérnék