Mándy Iván három nappal a halála előtt még interjút adott, és a beszélgetés során elmondta: „Annyi bizonyos, hogy Mészöly maga is világirodalmi jelentőségű író. Az ő tiszta, egyéni hangja benne van a világirodalom áramában.” Kísérteties szövegnek aposztrofálta ezt az idézetet Szörényi László irodalomtörténész a Magyar Művészeti Akadémia Mészöly 100 című kerítéskiállításának megnyitóján. Mándy az interjú megjelenését már nem érhette meg, de legendás humora és igazmondása elkísérte őt a sírig. A kérdésre, hogy milyen irodalmi hagyományhoz, alkotóhoz kapcsolná Mészöly Miklóst, a haldokló azt válaszolta: például Móricz Zsigmondhoz. Provokációnak szánta ezt azoknak, akik éppen azért nem olvasnak Móriczot, mert annak stílusa nem hasonlít Mészölyére (vagy fordítva: nem olvasnak Mészölyt, mert annak írásmódja távol áll Móricztól?). Az irodalomtörténész megerősíti: a száz éve született és már húsz éve halott Mészölyt lehetetlen kikapcsolni a népi irodalom összefüggéseiből. Mándy Iván pedig egyetlen gesztussal fölszabadította az esetenként csapdában vergődő olvasót az életmű befogadására.
Elengedte a nemzeti oldal
Többen is lassítanak és megállnak az Andrássy út és a Bajza utca kereszteződésében: a kerítéskiállítás minden túlzó, patetikus felhang nélkül szólítja meg az utca emberét. Elsőként a családi fotók vonzzák magukhoz a tekintetet. A centenárium jó alkalom arra, hogy értelmezzük az életművet, és elhelyezzük a mai kulturális térben, annál is inkább, mert Mészöly Miklós megítélése korántsem fekete-fehér. A kommunista diktatúrával való szembenállása félreérthetetlen. 1990-ben már elfogadja a Kossuth-díjat, de 1991-ben a hetvenedik születésnapjának köszöntése volt az utolsó pillanat, amikor a magyar szellemi élet együtt, a már kiéleződött politikai megosztottságot félretéve közösen ünnepelt.
– Nekem különösen fájó, hogy Mészölyt, aki minden idegszálával a magyar múltban és a tradícióban gyökerezett, a nemzeti oldal egyszerűen elengedte. Nem lenne szabad ezt hagyni! – erősíti meg Gróh Gáspár irodalomtörténész, a Mészöly 100 című kiállítás szerkesztője. – Óriási hibákat sikerült elkövetni ezen a téren 1990-től kezdve azokkal, akiknek világlátása, írói életműve mélyen a nemzeti hagyományokban gyökerezik, miközben a közéletben, politikai gesztusaikban a balliberális eszmekör vonzáskörében szerepeltek. Ennek sok oka volt, régi barátságok, esetenként a nagyobb elismerés és – ne tagadjuk – az is, hogy jobban értették őket. Ez minden íróra hat: több mint alkotói hiúság – és most ne beszéljünk arról, hogyan társult ehhez a nagy könyvpiacokon való erősebb jelenlét, az így elérhető anyagi biztonság.