Kilenc bizarr esztendő

Az 1945 tavasza és 1953 nyara közötti korszak – szó szerint – sorsfordító volt irodalmunk életében.

Mezey László Miklós
2021. 09. 17. 14:34
Komárom, 1953. június 5. Egy gyermek Rákosi Mátyásról készült portréfestménnyel igyekszik haza a komáromi hídon a csehszlovák-magyar könyvátadási ünnepség után. MTI Fotó/Magyar Fotó: Jónás Pál Fotó: Jónás Pál Forrás: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc esztendő nyúlfarknyi idő egy nemzet irodalmának történetében. Csakhogy az 1945 tavasza és 1953 nyara közötti korszak – szó szerint – sorsfordító volt irodalmunk életében. A második világháború végétől Nagy Imre első kormányának megalakulásáig terjedő években a magyar szellemi és irodalmi élet fenekestül fölfordult. Erről a rövid, de annál tanulságosabb korszakról ad átfogó, egyben roppant szemléletes képet Sárközi Mátyás könyve. A szerző két alkorszakra tagolja ezt a kilenc nehéz esztendőt. Az első 1945-től 1948-ig, a fordulat évéig tart, amely időszakot a történelem hagyományosan koalíciós korszaknak nevezi, ám ami a maga pőre valóságában nem volt más, mint a diktatúra előbb lopakodó, majd mind nyíltabb előkészítése. A második korszak a fordulat évétől Nagy Imre miniszterelnöki kinevezéséig tart.

Sárközi Mátyás sok-sok visszaemlékezés, dokumentum, egykori újságcikk és szépirodalmi mű ismeretében, idézetek sokaságával szemlélteti, hogyan telepedett rá a moszkvai emigrá­cióból hazatért kommunista „kemény mag” a háború után épp csak újraéledő országra és persze az irodalmi életre. Kezdetben inkább a kiszorítósdi volt jellemző, a két világháború közötti korszak életben maradt jeles alkotóinak fokozatos ellehetetlenítése, ahogyan például ­Németh Lászlót, Féja Gézát, Szabó Lőrincet belső emigrációba kényszerítették, ahogyan megregulázták a polgári irodalom vagy a népi írók jobbszárnyának alkotóit. Bemutatja a párt ideológusi vagy ítészi pózba merevedett „verőembereit”, Lukács Györgyöt, Horváth Mártont, ­Révai Józsefet, Király Istvánt, Keszi Imrét. És bemutatja azokat az írókat, költőket, akik próbáltak ellenállni, meg azokat is, akik előbb-utóbb föladták az ellenállást.

Ebben az időben az irodalmi élet a pártállam monopóliuma lett, éppúgy, mint a politika, a közigazgatás vagy a gazdaság. Ahogy a politikai, úgy a szellemi életben is határkövet jelentett a Rajk-per; ettől kezdve mindenki tudhatta, immár senki nincs biztonságban, bárkit bármikor bármiért elhurcolhat az ÁVH. Az erkölcsi és szellemi mélypontot Sztálin hetvenedik, illetve Rákosi hatvanadik születésnapjának irodalmi megünneplése jelentette, amikor a magyar írók és költők kényszerűen vagy önként, számító érdekből vagy naiv lelkesedéssel hozsannáztak a két zsarnoknak. Sárközi Mátyás imponáló idézetgyűjteménnyel szemlélteti a magyar kulturális élet homogenizálásának egyre gyorsuló és egyre durvább alakot öltő folyamatát. Ami végül oda vezetett, hogy az irodalomnak egyetlen szerepe maradt: az „eszme” propagálása.

A szerző tragikomikus történetekkel, sokatmondó anekdotákkal érzékelteti a kor abszurditását; ahogyan Illés Béla a háború után még jó ideig szovjet tiszti egyenruhában jelent meg hivatalos helyeken; hogy az Operában egyetlen ember nem tapsolt Sztálin nevének említésekor, Illyés Gyula; hogy a Rákosi hatvanadik születésnapjára készülő antológia szerkesztését Vas István azért vállalta el, hogy magának ne kelljen dicsőítő költeményt írnia. Idézetek sokaságával mutatja be, hogy a megalkuvók miképp versengtek a hatalom kegyeiért, ahogyan azon is versengtek, ki tud nagyobbat rúgni egy-egy kritikai kivégzésre ítélt pályatársba. Számba veszi a pálya szélére szorítottakat, a szilenciumra ítélteket, akik álnéven publikáltak, ha tudtak, vagy meseírásból, netán műfordításból voltak kénytelenek fönntartani magukat. És voltak olyanok is, akik tisztelőik könyöradományaiból tengődtek évekig.

Az 1950-es évek első harmadában a magyar irodalom oda jutott, amit a rendszer egyik kegyeltjének versezete hatásosan szemléltet. A Sztálin- és Kossuth-díjas Aczél Tamás vers gyanánt ezt írta: „kigyulladnak a csillagok / s én lustán arra gondolok, / milyen jó lesz akkor, / ha a Göncöl szekér helyett az égen / elindul fényesen és merészen / – egy traktor”.

(Sárközi Mátyás: A bizarr évei. Élet és irodalom Rákosi Mátyás alatt. Kortárs Könyvkiadó, Budapest, 2021, 142 oldal. Ára: 2500 forint)

Borítókép forrása: MTI/Jónás Pál

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.