A járvány miatt az ellátási láncok megszakadása új helyzet elé állította a világ divatkereskedelmét, így a szakértők szerint komoly újrarendeződések zajlanak, amelyekből elvileg Magyarország is sikeresen kerülhet ki. Ezt próbálja kihasználni a Magyar Divat & Design Ügynökség (HFDA), amely számos tárgyalást folytat, hogy a hazai bérmunkát ismét feltegye a divattérképre. Bata-Jakab Zsófia, a HFDA vezetője nemrég nyilatkozta, hogy a legnagyobb divatházak igyekeznek visszahozni Európába a termelést, és ebben a korábban híres magyar bérvarratásnak komoly lehetőségei vannak.
A divat évi háromezermilliárd dolláros üzlet, amely a világgazdaság két százalékát adja. Ebből azonban a hazai divatszakemberek keveset kapnak, mivel a magyar piac kicsi, a fizetőképes kereslet minimális, a minőségi anyagok beszerzési lehetősége és a szakmájukat kisujjukban tudó varrónők száma kevés, ebből adódóan a hazai divat többé-kevésbé vegetál – jegyzik meg az időről időre megjelenő kimutatások. A külföldi szakértők ezért döbbennek meg rendre, amikor londoni, párizsi, tokiói show-kon meglátják a magyar tehetségek ruháit. Az üzleti megfontolások azonban nem engedik a befektetést.
Az elmúlt években azonban Csalár Bence divatblogger szerint a nyugati divatfővárosokban az ázsiai és afrikai kultúra korszaka lecsengett, és a posztszocialista, balkáni esztétika, a kelet-közép-európai térség divatvilága vált egzotikummá. Ez segítheti a hazai divattervezők munkáját, mivel a járvány után így valószínűleg több külföldi vásárlót tudnak szerezni. Kiss Tibor, a Je Suis Belle egyik alapító tervezője is ebben reménykedik. A márka most ősszel megszűnik, mivel Dévényi Dalma kiszáll a tervezésből, így Kiss Tibor a jövőben saját neve alatt folytatja.
– Az elmúlt időszak tanulsága, hogy a folyamatos online jelenlét a tervezésben is tetten érhető változásokat hozott. Fontossá vált, hogy a vásárlók valóban azt kapják, amit a képeken, videókon látnak, így a saját márkámat könnyebben viselhető, nem bonyolult fazonokra fogom építeni. A több méret számára megfelelő vagy akár uniszex darabok kerülnek előtérbe. Ezek nemzetközi trendek, nagyon sok márka válaszol külföldön is hasonlóan – mondja Kiss Tibor.