Fura járatok

Az 1970-es évek végén az Egyesült Államok kormánya módosította a légi közlekedési ágazatot, s ezzel megszüntette a viteldíjak, az útvonalak és az új járatok piacra lépése feletti ellenőrzést. Ennek eredményeként az 1980-as évektől kezdve szélsebességgel alakultak új légi járatok, köztük rendkívül szokatlanok is. Ezek nem voltak hosszú életűek, néhány év elteltével kimúltak, vagy egyáltalán el sem tudtak indulni.

Mártonffy Attila
2022. 05. 22. 12:00
Airline For Pets Starts Flying In Select US Cities
US Fotó: DAVID MCNEW Forrás: Europress/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állati utasok

A floridai Delray Beachben alapították 2009-ben a Pet Airwayst, amely kizárólag házi kedvencek szállításával foglalkozott. A kutyusok és cicusok gazdi nélkül utaztak egy speciálisan erre a célra átalakított repülőgép fedélzetén, ahol az üléseket hordozható luxusketrecek helyettesítették. A gépek ötven kisállatot fogadtak be, ezeket a „kedvenckísérők” negyedóránként ellenőrizték. A felszállás előtt a négylábúakat megsétáltatták, s bevitték őket a repülőtéri váróban kialakított állat­illemhelyre is.

A tappancsjárat ötletét az a felismerés, illetve igény adta, hogy az állattulajdonosok jó része, aggódva kedvencükért, inkább speciális bánásmódot nyújtó külön repülőgépekre bízná az utaztatást, semmint a normál járatú utasszállítók kényelmetlen csomagterébe kényszerítenék őket szűk ketrecben, ahol igen erős a hőingadozás, és megfelelő világítás sincs. Ezt a gyakorlatot a Pet Airlines weboldala is veszélyesnek minősítette – talán nem véletlenül. A légitársaság két évig működött, s egy tucat olyan város között repkedett, mint New York, Los Angeles, Chicago vagy Atlanta. A viteldíj 150 és 1200 dollár között mozgott, az állat méretétől függően.

A cég 2012-ben pénzügyi problémákba ütközött. Eleinte csak ritkította járatait, de a következő évben már végleg lehúzta a rolót – fennállása alatt összesen mintegy kilencezer kis kedvencet fuvarozott. A weboldal azonban még mindig aktív, s fenntartói bíznak abban, hogy újra tudják kezdeni, talán még idén.


Légi bisztró

Robert Brooks, az amerikai Hooters étteremlánc elnöke 2002-ben megvásárolta a nyolc chartergépet üzemeltető Pace Airlines légitársaságot. Rá egy évre már Hooters Airnek hívták a céget, s ezt tükrözte a repülők külső és a lánc éttermeire hajazó belső dizájnja is: az élénk narancsszínű festés és márkajelként a kerek szemű bagoly. Ráadásként két Hooters-lányt is feltettek a fedélzetre, akik a szokásos, a földi körülményeket népszerűsítő, merész kivágású, ujjatlan pólót és narancsszínű sortot viselték.

Nekik az volt a feladatuk, hogy elvegyüljenek az utasok között, s egyszerű játékokat játsszanak velük apró nyereményekért. Ezek a lányok nem szolgáltak fel ételt és italt, s nem láttak el szokásos kabinfeladatokat sem – ezeket három profi légiutas-kísérő végezte. A légitársaság központja a dél-karolinai Myrtle Beachben, az Egyesült Államok egyik kedvelt üdülő- és golfozóhelyén volt, amely a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követő polgári légi forgalmi átszervezések után elvesztette közvetlen légi összeköttetését a nagy repterekkel. Az olcsó viteldíjaknak és az atlantai, newarki, baltimore-i és a többi közvetlen kapcsolatnak köszönhetően a Hooters Air a legkülönfélébb utasokat vonzotta, de legfőképpen golfrajongókat és nyaralni vágyó családokat. A cég azonban nem volt annyira sikeres, hogy fenn tudott volna maradni, így 2006 elején szó szerint is befejezte pályafutását.


Mennyország Tourist

A fedélzeten szigorúan tilos az alkoholfogyasztás, a szokásos fedélzeti magazinok helyett biblia és tóra várja az utasokat, a videón csak vallásos tartalmú filmek nézhetők, s a viteldíjak negyedét missziós feladatok finanszírozására fordítják – ezek lettek volna a fő jellemzői a The Lord’s Airline (Az Úr Légitársasága) működésének.

A vállalkozást Ari Marshall alapította 1985-ben, miután megvásárolta a társaság egyetlen repülőgépét, egy öreg DC–8-ast. Abban az időben a Szentföldre igyekvő zarándokoknak New Yorkba kellett utazniuk a csatlakozáshoz. – Az izraelieknek és az araboknak is megvan a saját légitársaságuk, s van a Playboynak is. Hát miért ne lehetne az Úrnak is? – tette fel a kérdést Mar­shall 1986-ban. A tervek szerint a társaság heti három járatot indított volna Miamiból – Luxemburg beiktatásával – a tel-avivi Ben Gurion repülőtérre, ahonnan közvetlen összeköttetést ígért a harminc kilométerrel odébb fekvő Jeruzsálembe. Egy körút ezer dollárba került volna. A társaság azonban még 1987-ben sem kapta meg az amerikai légügyi hatóságtól (FAA) az engedélyt, mivel Marshall­ késlekedett az Air Canadától vásárolt, már akkor is huszonnégy éves repülőgép felújításával.

A befektetők besokalltak, s leváltották az igazgatótanácsot Marshall-lal az élen. Az új főnök Theodore­ Lyszczasz lett, aki addig sohasem találkozott elődjével, ám ez nem zavarta őket abban, hogy sajtóháborúba kezdjenek egymással. Eladdig, amíg Lyszczasz és bátyja be nem rontott Marshall házába a légitársaság dokumentumait követelve. Az incidens azzal végződött, hogy a testvéreket bilincsben vitték el, Mar­shall pedig pert indított ellenük birtokháborítás címén. A vádlottakat felmentették ugyan, de a Lord’s Airline-nak végképp befellegzett, a DC–8-ast pedig szétbontották.


Repülő szivarszoba

Az FAA még 1990-ben betiltotta a dohányzást az összes belföldi járaton, ám William Walts és George­ Richardson floridai vállalkozók egyáltalán nem örültek ennek. Olyannyira, hogy 1993-ban úgy döntöttek, hogy megkerülik a szabályozást, s olyan légitársaságot alapítanak, amelynek magánklub a tulajdonosa. A klubnak 25 dollár volt az évi tagdíja, s csak 21 év felettiek – azaz nagykorúak – lehettek tagjai. A légitársaságnak az ugyancsak floridai Space Coast­ regionális repteret nézték ki bázisul, s tervek szerint az utasok az ingyencigaretta mellé sztéket és burgert kaptak volna ebédre.

Ám még egy évvel a bejelentés után sem kapták meg a hatósági engedélyt sem a gépre, sem a Smoker Express-járatok üzemeltetésére, pedig a tulajdonosok ötezer klubtagot igazoltak – így az egész próbálkozás füstbe ment, mielőtt egyetlen gép is felszállt volna. 2006-ban egy német vállalkozó, Alexander Schoppmann leporolta az ötletet. Az erős dohányos üzletember Tokió és szülővárosa, Düsseldorf között akart járatot indítani napi sűrűséggel, s a cég neve Smoker’s International Airways – röviden SmintAir – lett volna. Azzal indokolta a desztinációt, hogy a német nagyvárosban számos japán él és dolgozik, valamint több száz japán vállalat európai irodája található ott.

A SmintAir azonban a Smoker Express sorsára jutott, mivel nem sikerült összeszednie az induló tőkét, így nemcsak kondenzcsíkot, de cigarettafüstöt sem húzhatott maga után a levegőben.


Szuperluxus

Az MGM Grand Air kizárólag első osztályt üzemeltető szuperluxus-légitársaság 1987-ben bontott szárnyat, s kezdetben csak egy viszonylatban, Los Angeles és New York között közlekedett. Boeing 772 és DC–8-as gépei pazar konfigurációban kínálták a kényelmet és az élvezeteket – a szabály az volt, hogy maximum 33 utast engedtek föl a fedélzetre, holott normál felszereltséggel több mint százan is felfértek volna.

A társaság ígérete szerint nem volt sorban állás, nem kellett becsekkolni, s nem kellett időt tölteni a poggyászra való várakozással sem: a hordárok vitték fel és hozták le a csomagot a gépről az utas saját kezéhez, de lehetett háztól házig szolgáltatást is kérni. A repülőtéren luxusvárók kínáltak kényelmet és minden igényt kielégítő étkezést, valamint személyre szabott szolgáltatásokat. A fedélzeten öt légiutas-kísérő leste az utasok kívánságait, italbár állt rendelkezésre, valamint magánlakosztályok biztosították az üzleti megbeszélések zavartalanságát. Kitűnő borral kísért, többfogásos menüt szolgáltak fel, s pezsgőt mindig lehetett inni.

A mosdóban aranycsapból folyt a víz, s monogrammal ellátott szappannal lehetett kezet mosni. Az MGM Grand Air kezdetben rendkívül népszerű volt a hírességek és a milliomosok körében, s a társaság több új útvonalat is nyitott – probléma volt azonban megtölteni mind a 33 ülést. Az 1990-es években elkezdett döcögni az üzemelés, ahogy a magánjetek egyre nagyobb teret nyertek a gazdagok világában. Eladdig, hogy az MGM Grand Airt 1995-ben eladták és átnevezték Champion Airré, s charterjáratokat ajánlott sportcsapatoknak és kormányhivataloknak. 2008-ban aztán végleg bezárták.

Borítókép: Az amerikai Pet Airways „utasai” indulás előtt. Speciális bánásmód (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.