A tanintézményben és a múzeumban igazgatói posztot töltött be a második világháborút követően, a Rádió zeneigazgatója volt, és a Magyar Néprajzi Társaság alelnökének választották.
Az ötvenes években – bár 1951-ben Kossuth-díjjal jutalmazták népzenekutató tevékenységét – pozícióit elvesztette, háttérbe szorult, de néhány munkatársával, többek között Erdélyi Zsuzsannával így is folytatta a népzenei gyűjtést, feltárást.
„Igazán jól lejegyezni csak az tud népzenét, aki azt a helyszínen hallotta, vagy legalábbis jól ismeri […] lejegyzés nélkül a hanglemezre felvett zene tudománytalan. Viszont a hanglemez, gépi felvétel élőn hallattatja a papirosra vetett halott kottafejeket” – olvasható egy konferencia-előadásban, amelyet 1962-ben olvasott fel Párizsban. A diákként Párizsban is tanuló zeneszerzőt és tudóst 1955-ben a Francia Akadémia levelező tagjává választotta.
Az új épületben frissen megnyíló Néprajzi Múzeum hangtárának leírásában többször is találkozhatunk az egykori múzeumőr és igazgató nevével, akinek munkája a gyűjtemény része. Jelen kötetek írásai megismertetnek a népzenegyűjtő, zeneszerző gondolataival zenekultúránk és népművészetünk meghatározó részeként.
Borítókép: Lajtha Ábel agykutató áll édesapja, Lajtha László Kossuth-díjas zeneszerző, népzenekutató szobra mellett Budapesten, a Károlyi-kertben 2015. június 30-án, a szoboravató napján (Fotó: MTI/Soós Lajos)