Magyarországon minden kétéltű és hüllő védett, a rákosi vipera, a keresztes vipera, a pannon gyík, az elevenszülő gyík, az alpesi gőte pedig fokozottan az. A szaporodási időszak küszöbén alkalmas helyekre vonulnak, majd vissza, ám az ember utakkal szabdalja szét a tájat, elvágja útvonalaikat, és csak nagyon kevés helyen épít vadátjárót. Ezek hiányában önkéntesek és gyerekek ezrei próbálják átsegíteni a vonuló állatokat. Tinnye mellett varangyokat, Farmosnál barna ásóbékákat.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Tinnye és Piliscsaba közt félúton lévő, nádgyűrűvel övezett tavacskát sok városlakó a budai agglomeráció kedvelt kirándulóhelyeként is ismeri, de a környező erdők varangyos békái körében inkább mint szaporodóhely jön számításba. Csakhogy a békanász helyszínének megközelítése a kétéltűek számára halálos veszélyt jelent az erdő és a tó közötti útvonalat metsző 1104-es út miatt. A forgalmas aszfaltkígyó egy beláthatatlanul éles kanyarulattal kerüli meg a varangyok téli szállását adó erdős dombot. Az út tó felőli oldalán autóparkoló, annak szélén a filmbéli lakókocsibüfé, az Üvegtigris. Igaz, Lali (Rudolf Péter) helyett ott most valaki más szolgál ki, de az életérzés ugyanaz.
Vödörcsapda
Az út erdő felőli oldalán ötven-hatvan centi magas és kétszáz méter hosszú ideiglenes kerítés fut végig a pályaívvel párhuzamosan. A kerítés külső oldala mentén tízméterenként földbe ásott műanyag vödörcsapdák sorakoznak, bennük falevél és egy bot, amelyen a mezei pockok ki tudnak szökni. Egy ember botorkál a békakerítés mentén láthatósági mellényben. Minden vödröt megvizsgál, a levelekbe túr, aztán továbbhalad. Ő Weiperth András biológus, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetének tudományos munkatársa. A kezében cipelt vödörben ezúttal egyetlen varangy sincs, csak sörösdoboz, csokipapír és hasonlók, amelyekért a tudós rendre lehajol, ha már erre jár. Ő már nem firtatja a kulturálatlanság örökkévalóságának okát, inkább zokszó nélkül összeszedi a szemetet.
Üdítőt veszünk Lali utódjától, leülünk, gyönyörködünk a mesebeli tájban, amely még mindig nincs körbeépítve. Ha nem robogna el előttünk tíz másodpercenként autó, zavartalanul élvezhetnénk az erdő és nádas hangját, a madarak énekét, de mióta boldog-boldogtalan kimenekül Budapestről a „zöldbe”, itt olyan sűrű a forgalom, hogy egy saját tempójában mászó békának esélye sincs már élve átjutni.
A vonulás időjárástól függ
Weiperth András a Dr. Puky Miklós Varangy Akciócsoport Egyesület többi tagjával váltásban jár ki békát menteni. Minden reggel és este jönnie kell valakinek, mert a vödörbe esett varangyok az avarréteg alatt sem bírják ki sokáig. De most a békamentő egy példányt sem talált, amiben semmi furcsa nincs, hiszen a békavonulás időjárásfüggő dolog. Főként eső után indulnak meg a tó felé, akkor azonban szinte vezényszóra, százszámra. A legszárazabb évben kétszáz, a legcsapadékosabb évben kétezer példányt sikerült megmenteniük. Különösen az odaúton fontos a békák átsegítése, hiszen egy-egy nőstény több ezer petével a testében igyekszik a tó felé. A visszaúton már nem tudják segíteni őket, mert visszavándorlásuk akár nyolc hónapig is elhúzódhat. Ha van is tizedelés a hazaúton, a szaporulatot az már legalább nem érinti – mondja tárgyilagosan a szakember.
Az egyesület elkötelezett emberekből álló tagsága tíz év óta minden év március első vasárnapján felállítja a kerítést, amelynek bontására majd többnyire május második vasárnapján kerül sor. Azért fontos az időzítés, mert május második felétől már kezdenek visszafelé vonulni az állatok telelőhelyeikre, és akadályozná őket a nekronkerítés. Ez a műanyag szálakból szőtt, fóliaszerű anyag ideális békatereléshez, mivel nem tudnak rajta átmászni, visszacsúsznak róla. A természetvédők ingyen jutnak ehhez az építkezések nagy állványain porfogóként használt anyaghoz, miután a kivitelezők leselejtezik. Az állatbarátok kétméteres csíkokra szabdalják, és még sok évig hasznát veszik.
A varangy-akciócsoport ki is adott az ország békamentőinek egy útmutatót a terelőháló telepítésére, üzemeltetésére, a közútkezelői engedélyek megszerzésére. Tudniillik ezt sem szabad szakszerűtlenül, hatósági engedélyek nélkül végezni – hangsúlyozza a biológus, de mint mondja, a közútkezelő általában nem gördít akadályt munkájuk elé.Ez annak is köszönhető, hogy a közutasok is érzik felelősségüket, valamint nekik is hasznos, mert az elütött állati tetemek komoly balesetveszélyt idéznek elő az úton.
Ez a körülmény segítette az 1980-as évek elejétől úttörő missziójában Puky Miklós herpetológust, a kétéltűmentés magyarországi atyját – emlékezik az egyesület névadójára Weiperth András, akit személyes barátság is köt a 2015-ben tragikus hirtelenséggel elhunyt biológustársához. Puky Miklós az Ipoly völgyében, Hont és Parassapuszta között kezdte kétéltűekért folytatott és országossá vált harcát. Az ottani főútvonalon olyan mennyiségben taposták szét az autók a békákat, hogy a nyálkássá váló úton kamionok csúsztak az árokba. Ott épült az ország első állandó kétéltűterelő rendszere, melynek tanulságait levonva kezdtek el a mérnökök kidolgozni átjárómegoldásokat. Sajnos ezek építése igen költséges, ezért a közútfenntartóknál „nem élvez prioritást”, de már annak is örülünk, hogy a békamentést támogatják – hangsúlyozza Weiperth András.
A Garancsi-tó környékén igen nagy a fajgazdagság. A kecskebéka, a nagy tavi béka itt is a tóparti iszapba ássa le magát, és hibernálódik télire, míg a varangy, az unka és az erdei gyepi béka miután lerakta petéit és felhizlalta magát, télire az erdőbe vonul vissza. Itt a vastag avarréteg alatt tíz-húsz centi mélyre is elássa magát a porhanyós erdei talajban, hogy téli álmot alhasson. A fiatal békák néhány tóban töltött év után válnak ivaréretté, ezt követően rajzanak szét.
A farmosi Tápió–Hajta Vidéke Tájvédelmi Körzet Pest megye alföldi részén található. Itt él az ország egyik legveszélyeztetettebb barnaásóbéka-populációja, mert a téli szállásukat alkotó terület és a szaporodóhelyüket jelentő Nagy-nádas között a 311-es út és egy vasútvonal halad el. Volt időszak, amikor vonuláskor tízezrével ütötték el a békákat. Az utóbbi években – noha már bőven vannak, akik mentenék őket – egyre kevesebb a béka, aminek a biológusok sem tudják a pontos okát.
A 311-es úton közel sincs akkora forgalom, mint a tinnyein, de azért itt sem lenne könnyű a békáknak élve átjutni, ha nem volna az a négy szervezet (Duna–Ipoly Nemzeti Park, Tápió Természetvédelmi Egyesület, Tápió Közalapítvány és Jane Goodall Intézet), amelyek önkéntesei együtt gondoskodnak átjutásukról. A farmosi békamentés marketingje olyan jól sikerült, hogy szabályos népmozgalom alakult ki: óvodás- és iskoláscsoportok, lelkes magánszemélyek állnak sorba azért, hogy részt vehessenek a békamentésen. A februárban felállított terelőkerítés ugyanolyan, mint az Üvegtigrisnél látott, csak itt legalább két kilométer hosszú, és a csapdavödrökben avar helyett föld van, amelyben az ásóbéka elrejtheti magát. Minden vödörben van egy vízzel teli virágalátét is, hogy a kétéltűek ki ne száradjanak, és itt is van egy kilógó bot, amely létraként szolgálja az ügyetlen rágcsálók menekülését.
Szabadulás a tanösvényen
Ottjártunkkor nagykátai gimnazistákba botlunk. Szakértő kísérőjük Szarvas Angéla, aki történetesen néprajz szakos PhD-hallgató, és a Tápió-vidék tanyavilágát kutatja, de biológus párja révén avatott szereplője lett a békamentésnek. Az egyik diák, aki az iskolapadból nézve nem kedveli a biológiát, most izgalommal keresi az ásóbékát. Óvatosan ki is emel egyet, s átadja a mentésvezetőnek, aki a kíváncsi ifjúság gyűrűjében a tenyerébe veszi.
– Szerintetek fiú vagy lány? – kérdi. A legtöbben rosszul tippelnek. Kiderül, a nőstény általában nagyobb és kövérebb, hiszen ezernyi pete van a hasában. Csakhamar előkerül néhány hím is, mellső végtagjukon látványos „bicepsz” ékeskedik. Arra szolgál, hogy párosodáskor hátulról átöleljék és magukhoz szorítsák a nőstényt. Némely vödörből zöld levelibéka pislog kifelé, de előfordult már barna és zöld varangy, illetve unka is. A mentésvezető feljegyzi a mentett békák faját és számát, amely idén még az ezret sem érte el. Ez aggasztó a 2013-as 66 ezer tükrében.
Elhaladunk a Nádas-tavat tápláló Hajta-patak mellett, majd miután végeztek, a 2019-ben leégett, azóta újjászületett Nagy-nádas felé vesszük az irányt. A Kékbegy tanösvényen, a nádasnál engedik szabadon az összegyűjtött néhány tucat békát. A több éve tartó csapadékhiány következtében most itt is nagyon kevés a víz, és ott, ahol 1971 előtt még halásztak, ma tavaszi hérics virágzik. Hiábavaló az Adjuk vissza a vizet a tájnak! című vízvisszatartási program, ha nincs csapadék – szomorkodik az önkéntes természetvédő, aki kiadós esőben bízik, mert akkor talán varázsütésre beindul a békaáradat, ők pedig a kerítés mentén várják majd őket.
Borítókép: Az elütött állatok teteme komoly balesetveszélyt idéz elő az úton. Az átjárók építését nem támogatják (Fotó: Mirkó István)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.