A táj már-már alpesi, a házak, házcsoportok elszórtan állnak egy-egy domb tetején, körülöttük gondosan rendben tartott szántók, rétek, kaszálógyümölcsösök. A Vas megyei Apátistvánfalván járunk, Szentgotthárdtól nyolc kilométernyire. A mintegy 370 lelkes település a hetvenes években arról volt ismert a nagyközönség előtt, hogy – Istvánfalva néven – szerepel Szamos Rudolf Kántor nyomoz című regényében. Az utóbbi időben viszont más miatt bukkan fel a különféle látnivalókat szemléző, véleményező internetes oldalakon: a Határőremlékhely miatt.
A Fő utca 83. szám alatt található létesítmény három okból érdemes a figyelemre: az egykori határőrs épületében alakították ki, a határőrség által használt, eredeti felszerelési tárgyak láthatóak benne. Gondnoka egykor maga is a testület tagja volt. A falu ugyanis a magyar–osztrák–szlovén hármas határ közvetlen közelében fekszik: a rendszerváltásig itt húzódott az Európát két részre osztó vasfüggöny.
A második világháborút követő években aknazárat telepítettek a déli – akkor: jugoszláv – határ mintegy 630 kilométeres szakaszára, de ’56-ra fel is szedték, és műszaki zárral helyettesítették.
A nyugati – vagyis az osztrák – határ csaknem 260 kilométeres szakaszán azonban más volt a helyzet: 1957 után mintegy kétmillió taposóaknát raktak le, és csak ’68-ban váltották fel az EJR néven emlegetett elektromos jelzőrendszerrel. Ezt végül 33 évvel ezelőtt, ’89 nyarán bontották le. E bő fél évszázadot idézi meg az apátistvánfalvai kiállítás.
Az épület bejárata mellett sorakozó emléktáblák vonják magukra a látogató figyelmét: a szolgálatteljesítés közben elhunyt határőrök nevei olvashatók rajtuk.
– Egy részük az ítéletidőben vesztette életét: viharban mozogtak, fegyverrel a vállukon, és beléjük vágott a villám. Másik részükkel az aknák végeztek: a felázott föld elmozdult, a belé helyezett taposóaknával együtt, és bár a katona ismerte a robbanószerkezet addigi helyét, az újjal már nem volt tisztában, így rálépett. Többen az aknazár lebontásakor szenvedtek halálos balesetet – mondja szakavatottan a gondnok, Merkli László, aki 1991-től kezdve 13 éven át szolgált a testület kötelékében. – De olyan eset is előfordult, hogy a járőrszolgálatban lévő határőrök – csak párban járhattak, hogy kölcsönösen megfigyeljék egymást, és megakadályozzák, hogy a másik átszökjön Ausztriába – megszakították az útjukat, és lefeküdtek a sínek között, hogy aludjanak egyet. Ismerték a menetrendet, és úgy tervezték, mire jön a vonat, már máshol lesznek. Csakhogy közben megváltozott a menetrend, és a vonat hiába dudált, nem tudott megállni…
Az épületbe lépve a korabeli telefonon még ott olvasható az elmaradhatatlan figyelmeztetés: „Figyelem! Az ellenség lehallgat!”, a legnagyobb teremben pedig számos házibajnokság nélkülözhetetlen kelléke, egy csocsóasztal várakozik. A dokumentumok és tájékoztató anyagok egy része viszont a múzeum átadására készült, és a történelmi kontextus megteremtését szolgálja. Kiderül belőlük, hogy a határőrség nemcsak az illegális határátlépési kísérleteket igyekezett megakadályozni, de a legális forgalommal is akadt dolga. Az 1973. április 29-i magyar–osztrák világbajnoki selejtező labdarúgó-mérkőzésre például csaknem negyvenezer érdeklődő érkezett Ausztriából, összesen 529 autóbusszal, 6130 autóval, hét különrepülőgéppel és egy különvonattal.
A melléképületekben annak idején a határőrök négylábú segítői kaptak helyet: négy ló és tíz kutya. A valamikori istállóban máig megtekinthetők a ló vontatta közlekedési eszközök – a kocsiszánok és a gumikerekű kocsik, az úgynevezett spenitérek –, csakúgy mint az állatokkal való foglalatosság dokumentumai, a fogatolási naplók és a beteg lovak könyve. Ez utóbbiba az állatorvos 1963 szeptemberében például bejegyezte: a lovak ápoltsága „nem kielégítő”, és amikor ezt szóvá tette a katonáknak, azt válaszolták neki, hogy… (A feleletet nem idézzük, csupán jelezzük: kulcskifejezése „b” betűvel kezdődik.)
– A lovak csak nappal jártak, és lovászok, tisztek, valamint lovagolni tudó határőrök ülhettek fel rájuk. A kutyákat viszont éjjel-nappal be lehetett osztani szolgálatra. Előfordult, hogy akkora hóban vittük ki őket, hogy ki sem látszottak belőle. Ahogy az is, hogy olyan hangosan horkoltak, hogy felébresztettük őket, nehogy az ellenőrző körúton járó tisztek meghallják, és lebukjunk – meséli az egykori főtörzsőrmester.