Európában – így Magyarországon is – sok embernek meglehet a maga elképzelése az Amerikai Egyesült Államokról. Hiszen ha megnézünk egy tévésorozatot a Netflixen, vagy vásárolunk egy szuperhős-képregényt az újságosnál, máris szembesülünk a képpel, amelyet az Egyesült Államok önmagáról sugall. Csakhogy az Államok a valóságban egészen más, mint a sorozatokban és a képregényekben. Egy Európában nevelkedett ember elsőre talán nem is érti, miért olyan, amilyen, és miért úgy működik, ahogy. E kérdések megválaszolásában segíthet az Amerikában diplomát szerző, ám európai gyökereitől soha el nem szakadó, konzervatív filozófus, Molnár Tamás (1921–2010) Amerikanológia című munkája.
Az esszé tételmondatként is felfogható, legfontosabb megállapítása így hangzik:
Az Egyesült Államok életvitelének hosszú tanulmányozása után felfedeztem, […] hogy itt egy olyan társadalmi modellről van szó, amely tulajdonképpen egy légmentesen zárt ideológia megtestesülése.
A katolikus szerző a valláshoz kapcsolódó tényezőkre – a puritán bevándorlók XVII–XVIII. századi szellemi hagyatékára – vezeti vissza e modell létrejöttét. A puritanizmus központi tanítása ugyanis úgy hangzik, hogy az eredendő bűn megrontotta az emberi lelket – és a bevándorlók annak idején épp avégett alkották meg a maguk társadalmi és életviteli modelljét, hogy az megvédje lelkeiket a bűnös vágyak ostromától.
Az amerikaiak vallásossága nagyot zuhant fél évszázad alatt, már nem beszélnek a bűnről, sőt gúnyt űznek belőle. Ennek ellenére a szekularizált puritanizmus továbbra is a legfontosabb eleme az amerikai pszichének
– szögezi le Molnár Tamás, majd sorra veszi a már említett ideológia legfontosabb jellemzőit: az állam és az egyház – vagy ahogy ő fogalmaz: a Palota és a Templom – tekintélyének lerombolása, a civil kezdeményezések felértékelése, a vagyonszerzésben és fogyasztásban megnyilvánuló önmegvalósítás, továbbá a nemzeti felfogástól, nemzeti gondolattól való idegenkedés.