– A Nyolc Boldogság Közösség francia alapítású, a szerzetesrend öt földrészen van jelen. Magyarországon mióta van rendházuk?
– Magyarországra 1988-ban, a rendszerváltozás előtt érkezett meg a rend, így kezdetben illegalitásban működött. A közösséget Paskai László bíboros úr fogadta be, aki az akkor még lakatlan péliföldszentkereszti szalézi kolostort bocsátotta a fiatalok rendelkezésére, kísérőként Barsi Balázs atyát és Balás Béla bajóti plébánost, a későbbi kaposvári püspököt rendelte melléjük.
A közösségi tagok a helyi téeszben kaptak munkát, de elkezdhették élni a liturgikus és közösségi életet. A franciaországi alapítás 1973-ban történt. Érdekessége volt, hogy ökumenikus közösségként indult, amelyben családok és egyedülállók egyaránt helyet kaptak. Ott Albi érseke, Robert Coffy volt az, aki befogadta a közösséget a katolikus egyházba. A nyolcvanas években már több európai országban volt jelen alapítóként a Nyolc Boldogság Közösség.
– Felföldi László pécsi megyés püspök kezdeményezésére a közösség három nővére Pécsre költözik. Miért tartották szükségesnek új rendház alapítását?
– Közösségi tervezésben időnként meghatározunk bizonyos prioritásokat. Kijelöljük, mi az, aminek rövid, közép- és hosszú távon nagyobb fontosságot kell kapnia. Amíg ez elválik, sokat beszélgetünk róla.
Ennek az együtt gondolkodásnak a gyümölcseként fogalmazódott meg, hogy az előttünk álló időszakban a befogadásra, a misszióra szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni. Számunkra elsődleges, hogy megnyissuk közösségi életünket, és ennek gazdagságából részesítsük azokat, akik Istent keresik.
Szeretnénk még jobban megerősíteni az 1990 óta létező homokkomáromi lelkigyakorlatos házunkat, azért is, hogy az említett befogadó programjaink, céljaink határozottabban érvényesüljenek. Emellett szólított bennünket az egyetemi város is, ahol fiatalok élnek, és a kérdés, hogy miként tudnánk az ő élethivatásukban támogatóként jelen lenni.
Egyre jobban körvonalazódott, mennyire jó lenne, ha a homokkomáromi házunk és a vidéki fiatalok támogatása szinkronban tudna működni. Felderengett, hogy az egyetemi város Pécs is lehetne. Végül a püspök atya jövőt építő szándéka és a mi közösségi reflexiós útkeresésünk ezen a csomóponton találkozott. Leültünk tárgyalni, és ma ott tartunk, hogy költözködünk.
– Ki az a három nővér, aki vállalkozott a pécsi küldetésre?
– Mikovics Krisztina nővér, aki Kecskeméten szolgált, Valter Margit nővér, aki az egyik franciaországi házunkból tér vissza, és jómagam. Keletről, északról és nyugatról indulunk dél felé.
Krisztina és Margit nővér eddig is ifjúságpasztorációval, hitoktatással foglalkozott, én a felnőttképzésben dolgozom. Nem a semmibe megyünk, nem úgy kell elképzelni, hogy megérkezik Pécsre a három „megváltó” nővér. Egy élettel teli, működő egyházi valóságba kapcsolódunk be.