A norvég írónő novelláskötetének feltételes módú címétől – Ha történne valami – némiképp eltérően a kisprózák rendre arról szólnak, hogy nemrég történt valami, aminek a következményei megváltoztatják a szereplők életét, gondolkodását, főképp egymáshoz való viszonyukat.
A tudatos döntések vagy a véletlen sorsfordulatok a novellák cselekményének előzményét alkotják; az olvasó csupán utalásokból értesül róluk. Kompozíció szempontjából olyanok ezek a rövid elbeszélések, mint a görög drámák: a bonyodalom kiindulópontja már megtörtént; ami a néző, illetve az olvasó elé kerül, az csak következmény meg az abból adódó, jövőre vonatkozó szándék, elhatározás.
A Carla című novella norvég házaspárja régen elhatározta, hogy Spanyolországból örökbe fogadnak egy pici fiúcskát, Angelót. Már csaknem túl vannak az irodai procedúrán és az összeszokás időszakán, amikor föltűnik az örökbefogadás szempontjából túlkoros lány, Carla, aki mindenáron igyekszik fölhívni magára a házaspár figyelmét, őt vigyék gyermekükként a messzi északra. A norvégok elbizonytalanodnak: kit vigyenek magukkal, Angelót vagy Carlát, netán egyiküket sem?