A művész neve sokak számára ismert, a színházi életben éppúgy, mint a költészetben.
Csontos Márta
2022. 08. 05. 9:00
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Urbán Gyula neve sokak számára ismert, a színházi életben éppúgy, mint a költészetben. Rendezőként végigutazta az egész világot, s költőként is végigélte a megtapasztalt kultúraváltozások fény- és árnyoldalait.
Új kötete feltárja, hogy ennek a hatalmas örökségnek milyen elemei játszottak szerepet identitása alakulásában. A siket ember háza című verskötete végigtekinti élete fájdalmas és örömteli élményeit, s a több mint nyolcvanévnyi tapasztalás kellő rezignáltsággal ezeket a szavakat mondatja ki vele:
„Mint fölbukott vad, fekszel a fák alatt, / – s az idő, teszi, amit tenni kell – / kizsigerel.” A kötet címe utal a spanyol festőművész, Goya idősebb korában bekövetkezett siketségére, ekkor születtek az úgynevezett „fekete festmények”. Urbán Gyula nem fogalmaz sötét színekkel, de önmagát tekinti „siket embernek”, feltételezhetően a környezettel kapcsolatos reakciói illusztrálására. „Öreg vagyok: itt már nincs forradalom / Felső ruháimba kapaszkodom, / És várok; / most már meztelenül, / Én, véresarcú / valaha / Isten-evő.”
Urbán Gyula olyan világot teremt, amelyben helyet talál a hiányzó dolgoknak, amelyek elfogadhatóvá és teljessé teszik az életet, s ilyen módon megélhetővé válik minden megpróbáltatás földi vándorútja során.
Az önmegértés és létmegértés megnyilatkozását kísérhetjük végig új verskötetében, mely valójában triptichon az Isten, család, haza hármas összefonódásával, s úgy kíséri végig az emberi élet stációit, hogy megéli a személyes idő, a társadalmi idő és az időn túli idő minden komplexitását. A költő életének stációit követve érezzük, hogy a szakralitás mint megtartó és megtisztító erő miként van jelen.
Kísért bennünket Nagy Gáspár lenyűgöző gondolata: Isten hatalmas verse a teremtett világ. Így jut el Urbán Gyula is ahhoz a lírai szintézishez, amelyben a teremtő fájdalom kozmikus távlatokat nyit meg, s mágikus erővel ragyogtatja fel a lírai történésfolyamatokat.
Hieronymus Bosch képeihez hasonlóan összetett, eredeti, fantáziadús és nemegyszer meghökkentő Urbán Gyula képi világa. Lehatol a mélyrétegekbe a romlottság okait keresve, úgy, hogy a gyarló ember hányattatásai ellenére is képes legyen magasabb erkölcsi szintre emelkedni: „Egyszer csak kicsúszott alólam a szék. / És minden-de-minden olyan hatalmas lett, / mint gyermek, vagy egerecske koromban…”
A jelenkor világszétmozdulásának is tanúi lehetünk Urbán Gyula költészetében. A létezésben az összetartó erők meggyengülni látszanak, ezért helyezi magát Urbán költőként sokszor más létezési formákba.
A Tekercsrészletben Istenhez fordulva érzi az őt körülvevő bizonytalanságot:
„Te nem ígérsz semmit, csak menedéket / Börtönt és szárnyalást, / nékem, kismadárnak.” A létértelmezésben saját személyiségének átvilágításával eljut a végső stáció elfogadásához, mégsem merül önsajnálatba, a végső távollétet is éteri könnyedséggel varázsolja szépséggé. „Növénnyé szelídülünk. / Gyökerünk egymásba fonódik. / Nyitva a kertkapu, de az utca / egyikünket sem szólít… Minden napfényes üvegben mi mosolygunk. / Nem meztelen látjuk egymást / de »színről színre« forgunk.”
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.