Faküllős kerék, kurblis motorindítás, kétsebességes váltó és bizonytalan bőrszíjas fék egyfelől. Legendásan üzembiztos, sornégyes motor és 65 kilométer/órás végsebesség másrészről. Ez a magyar mérnökök részvételével tervezett legendás Ford T modell, becenevén Tin Lizzie (Bádog Böske), amely átformálta a világ autógyártását és vele életformánkat.
Az 1908 után gyártott 15 millió példány közül egy gyönyörű, 1926-os kései darab immár a hazai közönség számára is megtekinthető Kőbányán.
Egy Amerikából siralmas állapotban Magyarországra kerülő, majd tizenöt évvel ezelőtti restaurálása után számtalan veterán-szépségversenyt nyerő 1926-os Ford T modellt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum három éve vásárolt meg magánszemély tulajdonosától.
A múzeum Tin Lizzie-gyűjteménye így egy hibátlan darabbal háromra emelkedett, de csak most kerülhetett a hazai nyilvánosság elé. A jármű 96 éves kora ellenére – oldtimer rendszáma birtokában – akár teljes jogú résztvevője lehet a közúti közlekedésnek. Ha nem is túl gyakori, hogy szembejön velünk valahol, a múzeum munkatársai próbaképpen már „bevetették” városi forgalomban, igaz, csak csendes kertvárosi utcákban – árulta el Szakmár Tamás kiállítási kurátor, főosztályvezető.
Nehéz eldönteni, hogy az 1908–1927 között gyártott legendás Tin Lizzie előtt azért illik kalapot emelnünk, mert előremutató műszaki megoldásai révén a mérnöki géniusz négy keréken gördülő emlékműve, vagy azért, mert a termékfejlesztés révén az autó általa vált a középosztály számára megfizethető közlekedési eszközzé a világon.
Alighanem mindkettő. Népautóból 19 éves modellciklusa során 15 millió darab készült, amit mindmáig egyedül a bogárhátú Volkswagennek sikerült túlszárnyalnia a 65 év alatt elért 21,5 milliós példányszámával.
A századelőn az autóipar jellemzően a pénzes vevőkörnek szánt, egyedileg gyártott, drága kocsik előállítására koncentrált, ezzel szemben Henry Ford a következő szavakkal jelentette be a T modellre vonatkozó tervét: „Nagy tömegeknek szánt autót fogok építeni.