– A Kozma-kvintett históriája itt készült, a keszthelyi házban?
– Már az előző könyvemet is ebben a nyugalomban írtam.
– Ez a szöveg – Cuppán, a krónikás beszámolója szerint – a Kézaitól kapott íróállványon született meg, amely „míves darab, ámbár kopott, fényesre könyökölt, tintafoltos. A hátulján cikornyás véset látszik: ’P magister’. Ki lehetett, nem tudom.” A közvetlen stílusú történetíró barátja, Kézai Simon egyébként szintén hosszabb krónikán dolgozik. Fehér Béla is szeret a múltba kalandozni. Hogyan dőlt el, hogy az új regény épp a középkorban fog játszódni?
– A történet nem innen indul. Évekig hordozok magamban alapötleteket, itt például adott egy zenekar, amely a korát meghaladó – mai fogalmak szerint modern – muzsikát játszik. De hogyan fogadják ezt a középkorban? Erre az alapötletre sok minden rárakódott az évek során, formálódott a történet, bejött a szerelmi szál is Miriam Rosenblum nevelőnő személyében. Eljött a pillanat, amikor úgy éreztem, megvan a történet. Kézai Simon krónikája volt a minta, a névadás technikája is megfelel Kézai gesztájának. Nálam Csetnek fia Halemba nádor, Pörde fia Szepetnek vagy Csire fia Modrár szerepel, a családnevek részben honfoglalás kori településnevek, mert nem akartam a közismerteket használni. A történelmi kor azonnal beszippantott.