– Az ön nevéhez fűződik a magyar mozilátogatók előtt is jól ismert Soul, az Előre, a Toy Story 4., a Hihetetlen család 2., az Agymanók és legfrissebb sikere, a 2021-es Luca. Ügyfelei közé tartozik többek között a Sony Pictures, a Universal, a Walt Disney, a Disney TV, a Nickelodeon és a Cartoon Network. Egy animációs film esetében mi van előbb: a kidolgozott forgatókönyv vagy maga a karakter?
– Van fogalmam arról, hogy miről szól a film, amikor megkapom a munkát, ám a forgatókönyv általában ilyenkor még nincsen kész. Van kiugrási pontom a karakter hangnemét illetően: néha intuícióból dolgozom, és így találom meg a gondolatot mögötte. Néha pedig előfordul, hogy azzal kezdem, mit akarok elmondani, és utána dolgozom megérzésből. Szeretem tudni, mi a mondanivaló: ha azt akarják, hogy én tervezzem meg ezt a karaktert, tudnom kell, mit képvisel, milyen alapvető tulajdonságai vannak, amelyeket aztán az általam készített tervnek mind-mind kommunikálnia kell. Amikor mindezt megtaláltuk, onnantól elkezdhetek kollázsokat készíteni, kísérletezni és közelíteni a végcél felé.
– Kap szabadságot a figurák kidolgozásában?
– Egyértelműen, csak így tud működni.
– Ha a technológiai fejlődéstől eltekintünk, ön szerint hogyan változott meg a szakma az elmúlt húsz évben, tehát amióta ezzel foglalkozik?
– Sokkal több nő van a szakmában, az elmesélt történetek pedig egyre sokrétűbbek. Mindkét tendencia irtó fontos, és mutatja társadalmunk fejlődését. Saját munkafolyamatommal kapcsolatban azt tudnám kiemelni, hogy míg korábban csupán azért dolgoztam, hogy klassz dolgokat tervezhessek, a sokéves tapasztalat és a zseniális kollégák, akikkel volt szerencsém együttműködni, ráébresztettek arra, hogy mindez nem elég: meg kell tölteni őket tartalommal.
– A Toy Story a kilencvenes évekből származik: sokunknak vannak maradandó emlékei ebből a korszakból, ám a Pixar híres arról, hogy a felnőtt korosztály számára is élvezhető, megható produkciókat készít. Hogyan tudják átvinni ezeket az érzelmeket az animáción keresztül?
– A történet hiteles elmesélése a legfontosabb. Tehát sokszor az a zsigeri érzés, amelyet a néző átél, azért tud olyan erős lenni, mert a filmen dolgozó emberek saját élményeikből merítenek, igazi érzelmekből. A Luca karaktereinek tervezése előtt például az itáliai Cinque Terrére látogattunk: valódi embereket rajzoltam, akik az utcán sétálgattak, és akiknek a többségével beszélgettem. Az Olaszországban élő, azóta eltávozott nagyszüleim is belekerültek a végső változatba.