Kiállítás nyílt Kunszentmártonban a kitelepítettek és a kuláknak bélyegzett parasztgazdák együttéléséről
Tizenötezer embert deportáltak a fővárosból Szolnok, Heves, Borsod, Szatmár és más kelet-magyarországi megyékbe 1951 nyarán. A hatalom remek ingatlanokat szerzett ezzel az akcióval, ráadásul össze akarta ugrasztani a kitelepítetteket az addigra már szintén ellehetetlenített, kuláknak bélyegzett parasztgazdákkal. Hogy ez sikerült-e, arra választ kaphatunk a Meghurcoltak című állandó kiállításon. A tárlatot Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága vezetője nyitotta meg csütörtökön a kunszentmártoni kaszinóban.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A szegedi egyetem tanáraként Barna Gábor néprajztudós megkérdezte hallgatóit – leendő történészeket –, mi jut eszükbe arról a szóról, hogy kitelepítés.
Hát nem sok, bár a diákok egyike hallott már valamit a felvidéki magyarok második világháború utáni hányattatásairól. Arról senki semmit, hogyan kerültek családok Budapestről vidékre vagy akár egyetlen településen belül is embertelen körülmények közé a Rákosi-korszakban.
A professzor további érdeklődésére az is kiderült, hogy a kulák megbélyegző kifejezés sem mond ma már semmit a fiataloknak. Legyinthetnénk rá – régen volt! –, csakhogy az 1940–1950-es években elszenvedett traumák mind a mai napig hatnak, kimondatlanul is továbbélnek a leszármazottak döntéseiben, reflexeiben.
A kunszentmártoni születésű Barna Gábor gyerekkorából emlékszik azokra a családokra, akiket Budapestről kitelepítettek, s a kényszerlakhely feloldása után sem tudtak hova menni.
1/7 Bűnbakok
Tudott a meghurcoltatásukról. Kutatási eredményeinek közzétételével nagymértékben hozzájárul a családtörténetek megismeréséhez, feldolgozásához. A professzor a „Köttön Vezér” Honismereti, Hagyományőrző és Városvédő Egyesület vezetőjeként állandó kiállítást rendezett Meghurcoltak címmel a kunszentmártoni kaszinóban.
Már a helyszín is szimbolikus. A második világháború után az úri kaszinó volt városi könyvtár, rajziskola és bútorraktár, az épület állapotának romlása jelképezi azt a társadalmi réteget, amelyet az újonnan berendezkedő hatalom 1948-ra megsemmisített.
Részben fizikailag, de egzisztenciálisan maradéktalanul, amikor az osztályellenségnek minősített személyeknek elvette az állását, nyugdíját, házát. Jöttek helyükbe pártfunkcionáriusok.
A hivatalokba idegeneket helyeztek, akik személyes kötődések híján „kellőképpen” szigorúan bántak a helyiekkel. Vezető szerepkörbe került az a tanulatlan réteg is, amelynek képviselői a – helyesírási hibáktól hemzsegő – tanácsi jegyzőkönyvekből is felismerhetők. Írni-olvasni alig tudtak.
A korabeli vicc szerint a párttitkár diktál a titkárnőjének: „Pártgyűlést hívunk össze kedden délután négyre.” A titkárnő közbeszól: „Titkár elvtárs, a keddet hány d-vel írjuk?” A párttitkár elgondolkodik: „Tudja mit? Írja csütörtökre!”
Politikai tisztogatás
– Sok megemlékezést végigültem, mire megfogalmazódott bennem a gondolat, hogy nem fogom elszakítani a helyi gyökerektől a Meghurcoltak című kiállítás anyagát. Itteni történeteket mondok el és kapcsolok a korhoz, a tágabb társadalomtörténeti folyamatokhoz.
Így alakulhat ki kötődés, így válik a látogató történetévé az, ami a szüleinkkel, nagyszüleinkkel megesett – magyarázza a kiállítás kurátora. – A politikai tisztogatás a település közigazgatási vezetőinek és értelmiségi rétegének az ellehetetlenítésével kezdődött.
A polgári iskola igazgatóját internálták, kényszerlakhelyre telepítették, és a szabadulása után sem ismerték el a tanári működését: kazincbarcikai gyárépítésen dolgozott, hogy a nyugdíjhoz szükséges tíz év munkaviszonyt megszerezze.
Nagyapámat személyes bosszúból a közjegyzőségből eltávolították, kitelepítették. Családtörténetem is megerősítette, hogy konkrét életekről, emberi sorsokról van szó, amelyekről már csak azért is szükséges megemlékezni, mert Kunszentmártonban több ezren a saját bőrükön megtapasztalták, milyen az, amikor ellehetetlenítik az embert.
Családi körben állandó téma volt, kitől mit vettek el – földet, házat –, és ki költözött el az állandó vegzálások miatt az erőltetett iparosítással épülő nagyvárosokba. A legszomorúbb, hogy a kommunista diktatúra éppen azt a réteget űzte el a szülőföldjéről, amelyik korábban a helyi közösséget fenntartotta.
Kunszentmárton a Nagykunság legdélibb városa, a település gyökerei visszanyúlnak a XIII. századig, amikor IV. Béla a tatárok elől menekülő kunokat befogadta, és letelepítette a Tiszántúlon. A helyi monda szerint Köttön, a kunok vitéz fejedelme az ellenséggel vívott küzdelemben veszítette életét.
Temetésén a katonái egy-egy süveg földet szórtak a holttestére, így keletkezett a település határában fekvő Köttön-halom, a térség legmagasabb kunhalma. A kunszentmártoniak mégis jászok, mert a török hódoltság idején pusztává lett vidéket a Jászságból – elsősorban Jászapátiból – beköltözöttek alapították újra 1717 és 1719 között.
Ebből fakad az is, hogy a hat nagykun város közül az egyetlen Kunszentmárton, amely többségében római katolikus felekezetű. A leszármazottak számontartják alapító őseiket, büszkék arra is, hogy felmenőik 1745-ben megváltották, pénzért visszaszerezték a török háború után elvesztett kiváltságaikat.
A redemptio, vagyis az önmegváltás erősítette a helyi gazdaöntudatot, a föld és a haza iránti szeretetet. Ezek alakították a táj szülötteinek öntudatát – és alakítják ma is –, ezt a nemzeti érzelmű réteget akarta megsemmisíteni a Rákosi-rendszer.
„Hogy értsenek a szóból”
– Kulákok nem voltak, ahogy boszorkányok sincsenek – állítja Barna Gábor –, a hatalom minősítette így a bérmunkást alkalmazó parasztgazdákat. Intézményesített üldözésük 1948 nyarán, Rákosi beszédével indul el.
Elsősorban beadásokkal: 25 hold és 350 aranykorona jövedelem után megemelt beszolgáltatási kvótákkal sújtották a kuláknak, korabeli pártos szóhasználattal „kizsákmányoló zsírosparasztnak” bélyegzetteket.
A cél az volt, hogy szovjet mintára termelőszövetkezetbe kényszerítsék a parasztságot. Két-három év kellett, hogy az a réteg, amely az őseitől örökölte és generációk óta művelte, kuláklistára kerülve elkezdje felajánlani a földjét az államnak.
Önként, ingyen lemondott a birtokáról, csak azért, hogy a napi vegzálást, a fizikai bántalmazásokat, a gyerekein esett sérelmeket elkerülje.
Ekkorra már a bankszektort, az ipart, a kereskedelmet államosították – aki segéddel dolgozott, azt szintén kizsákmányolónak: kereskedő vagy iparos kuláknak minősítették –, és egymás után kerültek a párt kezébe a földterületek is.
Ha a felajánlás nem ment szép szóval, akkor fizikai és lelki erőszakot alkalmaztak. Visszaemlékezők elmondják: az édesapjukat akár hetente bevitték a rendőrségre, és jól megverték, hogy „értsen a szóból”.
Az üldözés hatására öngyilkosságok is történtek, voltak, akik nem bírták elviselni az állandó megalázást, és felakasztották magukat.
A parasztpolgárok tekintélye
– A rendszer durvasága annak is betudható, hogy a földtulajdonosok okszerűen, racionálisan gazdálkodtak, sokan közülük polgárosultak, agrárakadémiát végeztek. Itt, a mi térségünkben főleg Pallagra jártak a debreceni gazdasági akadémiára vagy ezüst- és aranykalászos gazdatanfolyamokra – meséli a kurátor.
– Ezeknek a parasztpolgároknak tekintélyük volt. Kunszentmártonban és a többi alföldi mezővárosban is ez a réteg tartotta fenn a helyi közösséget adományaival, az egyházat éppúgy, mint a helyi egyesületeket.
Gyerekeiket taníttatták, az első kunszentmártoni női orvos, Szabó Margit is gazdacsaládból származott – jól ismertem, Doktor Margitnak hívtuk –, buzgó katolikus volt. Nagyon szép visszaemlékezések szólnak róla, mert ingyen gyógyította a kuláknak bélyegzett és a Budapestről kitelepített családokat is az ötvenes években. Még az ágyneműjét is szétosztotta a szerencsétlenek között. Csak azért nem vették el a házát, mert az elvtársakat is ő gyógyította, és amikor megkérdezték tőle, hogy mivel tartoznak, csak annyit kért: legalább hagyjanak meg a házamban.
A diktatúrák sajátja, hogy egyeseket megtesz bűnbaknak. A Rákosi-rendszer idején a félelem begyűrűzött az egész társadalomba, alig volt már olyan réteg, amely kimaradt volna az üldöztetésből.
1951-ben mintegy tizenötezer embert vonatra raktak, és deportáltak budapesti lakásából. Ezzel az akcióval az új kommunista elit megszerezte magának a legjobb fővárosi ingatlanokat. Barna Gábor 1991-ben a kitelepítések negyvenedik évfordulójára írt egy kis cikket a Kunszentmártonba deportált budapestiekről, az összefoglaló alig húsz családnevet tartalmazott.
Megjelenése után a professzor kapott egy levelet Vácról, Blazovich Ivántól, aki megírta, hogy fiatalemberként szüleivel deportálták Kunszentmártonba – aztán onnan is házasodott –, s a cikkben lévő listát kiegészítette, háromszorosára duzzasztotta.
A néprajztudós erre tovább kutatott: mostanra 106 családnál tart. Számításai szerint a szomszédos Tiszaföldvárra 117, Öcsödre 87 családot telepítettek, tehát legalább ezer személyt deportáltak a környékükre.
– Az világos, hogy a hatalom össze akarta ugrasztani a kitelepítetteket és a kuláknak bélyegzett családokat – mondja. – Voltak olyan gazdák, akikhez három budapesti családot költöztettek be. A legkisebb zugot is számításba vették. Kaposy Miklós, későbbi neves humorista leírja, hogy édesapjával egy teljesen ablaktalan, földes, padlásfeljárós kamrában élt. Mások az üvegezett verandán. Csakhogy a gazdák összeszorított élethelyzetükben is emberek maradtak. Megható történetek szólnak kitelepítettekhez bedobált élelmiszercsomagokról, ebédmeghívásokról. A művelt fővárosiak cserébe idegen nyelvet oktattak, a polgári családok úrilányai különféle hímzésekre tanították a helybeli lányokat. Ivanich Miklós zongoraművész orgonált a templomban, koncertet adott a kunszentmártoni gyerekeknek. A kitelepítettek azonban többségében idős emberek voltak, akiket megtört a fizikai munka. Binder Ottó egykori olimpikon a téglagyárban halt meg cipekedés közben. Itt is van eltemetve.
A leszármazottakkal készített interjúk és kisfilmek azt bizonyítják, hogy a hetven évvel ezelőtti sebek máig sem hegedtek be teljesen a Tiszazugban. Az egyik megszólaló még mindig úgy emlegeti szülei államosított portáját, hogy a „mi házunk”, a másik elmondja, hogy a nyolcvanas években(!) felállította őt a tanár, és az osztályközösség előtt rámutatott: „Te kulákgyerek vagy!”
A föld iránti szeretet és a szakértelem azonban megmaradt. A téeszbe kényszerített szülők gyermekei, ha tehették, földközelben maradtak, s az egykori birtokot legalább részben visszaszerezték a kárpótláskor. Sokan közülük ma is gazdálkodók. A kitelepítettekben hasonló lelki és kulturális mozgatórugók működtek: kerülő utakon, de csak azért is visszatértek a szellemi életbe. Az már a mi veszteségünk, ha 56 után disszidáltak, és nem itthon, hanem külföldön futottak be karriert.
Borítókép: Aratás Kiss M. István földjén (Fotó: Családi archívum)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.