– Díjazott sorozata az Alföldet és az ott élő emberek sorsát mutatja be. Visszavágyott gyermekkora helyszínére?
– Amikor elkezdtem, még nem volt tudatos, hogy az Alföld engem úgy vonz, mint egy mágnes. Az ember ahogy idősödik, elkezd visszatérni a gyökereihez, apaként pedig úgy gondolom, az, hogy valaki hol nő fel és hol tölti a gyermekkorát, egy életre meghatározza. Ezért is szeretek hosszú távú anyagokon dolgozni, mert mélyen szeretek foglalkozni az adott közösség változásaival, miközben mint alkotó ember én magam is változom.

– Hangsúlyozza a gyökerek fontosságát. Milyen emlékeket őriz az Alföldről?
– Érdekelnek a sorsfordulatok. Tizenkét éve járok vissza, 2010-ben kezdtem el a Sárvidéket fényképezni, így látom a változásokat. A kiöregedés, elvándorlás üteme felgyorsult: az idősebb generációban nagyon erős a lokalitás, és eszükbe nem jut elköltözni, hiszen ez a szülőföldjük. Nagyon sok ember ugyanabban a házban él kilencven éve, mint ahol megszületett, az unokáik viszont már elvágyódnak, vagy már nem is ott élnek, hanem nagyvárosokban. Jánoshalmán töltöttem a nyarakat, és erősen rögzült bennem a rengeteg kép. Az asszonyok, az idősek, az öltözködés, a szokások, a tájszólások, a kocsmák.
A falunapi vattacukorárus számomra maga a gyermekkor.
Van egy képem a sorozatban egy már éppen lebontás alatt lévő házban lógó légycsapóról a zöld pálmafás festett falon. Rengeteg olyan visszajelzést kaptam, hogy az illetőre a képeimet nézve rátörtek a régi emlékek, és rengeteg gyermekkori érzés kezdett benne kavarogni. Az alkotói tevékenység lényege, hogy az érzéseinket tovább tudjuk adni, ezt viszont tényleg csak őszintén, örömből lehet csinálni. Ha úgy állunk hozzá egy témához, hogy erős, ezáltal majd sikereket fogunk tudni vele elérni, mert mondjuk a szegregációról vagy bántalmazásról szól, az nem biztos, hogy járható út.

– Mondhatjuk, hogy a vidéki embernek más az identitástudata?
– Igen, mert a klasszikusan vidéki emberben van egy jó értelemben vett konokság. Ahogy a pályázat keretszövegében is megfogalmaztam, arra jöttem rá, hogy bárhol legyen a hatalom, és bármi történhet a világban, a vidéki ember számára a világ közepe ott van, ahol ő él. Az az alfa és az ómega. Ez az erős lokalitás, szülőföldhöz való kötődés, amely helyben tartja a közösséget, változóban van – ezért is használom a sorsfordulatok kifejezést az alföldi anyagomnál. Az újabb generációk sokkal inkább érzik a vonzást, amely eltolja őket a nagyobb városok felé. Kinyílt a világ. Van egy képem, amelyen négy fiú ül Csanyteleken egy sötét szobában, és mindannyian a mobiltelefonjukat nézik. Ez a kocka arról szól számomra, hogy ugyanazt a világot, ugyanazt a kaput nyitja ki egy okostelefon, bárhol is éljünk. Művházak, kocsmák, iskolák és ABC-k zárnak be, a kötődési pontok kezdenek átalakulni.