Amikor október végén a boltok polcain megjelentek a karácsonyi díszek, a szaloncukrok, gyertyák és csengettyűk, József elfintorította az arcát. „Ezek soha nem változnak meg, a profit és csak a profit, tűzön-vízen át! Az ünnepek vámszedői! Mire karácsony lesz, már a könyökünkön jön ki az egész!” – háborgott hangosan, de a mellette bámészkodó asszony már megszokta, oda sem figyelt. „Nézd csak – lépett egy fehérben szikrázó polchoz, amelyen hógömbök gubbasztottak valami puha, fehér, vattaszerű anyagban –, műhó!” „Az – legyintett ingerülten a férfi –, sok műhó semmiért!” De aztán észbe kapott, hogy talán nem kellene mindent lefitymálni, ami az asszonynak tetszik, vagy talán nem éppen most, immár az ötödik beültetés után.
Odébb sétált tehát, hogy Mária kedvére gyönyörködhessen a hógömbökben, és az újságosstandot kezdte böngészni. Ebben a lakótelepi panelek közé pottyantott bevásárlóközpontban valaki rendszeresen baloldali napilapokkal takarja le a jobboldali újságokat, talán abban az oktondi reményben, hogy a más világnézetű olvasók hoppon maradnak, esetleg „megtérnek”. Néhány hónapja, amikor felfigyelt a jelenségre, még elöntötte a pulykaméreg, és mintegy ellencsapásként a kiszabadított újságok példányaival fedte le a baloldali lapokat, de azóta lehiggadt. Ma már arra is képes, hogy mosolyogjon az ismeretlen aktivista buzgalmán, és hogy mellőzze a válaszcsapást. Néhány gyors mozdulattal ezúttal is helyreállította a világ rendjét.
Egy pszichológusnak igazi csemegét jelentett volna József ebben az időszakban. Ingerültségét nem is a karácsonyt megfojtó hiábavalóságok tömkelege táplálta, lobogtatta fel újra és újra, hanem valami más, amit vagy nem értett, vagy szándékosan nem akart megérteni. Egy áruosztály különösen a begyében volt, egyenesen olyan hatást gyakorolt rá, mint szalmonellózisos betegre az ételszag. A játékrészleg, igen.
A mindenféle olcsó és haszontalan, drága és haszontalan játékok színorgiáját messziről kerülte, pedig Mária élt-halt a társasjátékokért, képes volt félórákat eltölteni a dobozok és a rájuk ragasztott szabályzatok böngészésével. Hiába magyarázta József, hogy mindez csak szemfényvesztés, hogy valójában ugyanazon az elven működik mindegyik – szerencse és némi általános műveltség különböző mértékű keveréke, hogy néha az ostobának is legyen sikerélménye, és néha az okos is kapjon az orrára. Ha egyet megvettél, mindet megvetted. Meg hát amúgy is, kinek is vennénk ilyet, magunknak?! – szaladt ki a száján, ami után napokig békítgetnie kellett az asszonyt.
Az igazság az, hogy így, negyvenen túl már metsző kritikával fogadta a Nagy Karácsonyi Felhajtást. Rühellte a sok rohangálást, a szülőknek, testvéreknek, apósnak-anyósnak, sógornak, keresztgyerekeknek heteken keresztül hajkurászott és szentestére nagy nehezen összetalicskázott ajándékhalmot, és az ezek nyomában szükségszerűen járó műmosolyokat, műörömöket, amelyeket kötelezően viszonozni illik hasonló vagy még művibb gesztusokkal. Hogy sértődés ne essék. Az volt a benyomása, hogy ha a karácsonyi ünnep ruhadarab volna, a rávarrt cetlin ez állna: 100% poliészter. Elmosolyodott a gondolatra: a karácsony mint pihe-puha, meleg, belül bolyhos pulcsi, amelyet magadra öltesz, és ettől máris jobb ember lettél. E „ruhadarab” olyan ellentétes fogalmakat is képes egyesíteni, mint például a család és a szerető. Így lesz a csélcsap férjből a szentestén családszerető. De aztán ez is hamarosan a szennyestartóba kerül.