Nagyjából egy évtizede élte meg a világ az Iszlám Állam (ISIS) szisztematikus, ideológiai célból elkövetett rombolását. A pusztítás mellett a terrorszervezet a művészeti értékek eladásában is érdekelt volt, bevételeinek nagy részét az illegális műkincs-kereskedelemből számára befolyó összeg tette ki. (A feketegazdaságnak ezen szelete évente több milliárd dolláros forgalmat bonyolít le.) Az UNESCO által védett Palmüra romjait 2015–2016-ban több alkalommal is robbantásokkal akarta megsemmisíteni az ISIS. A terület fölött közel tíz hónapig tartott a terroristák uralma, amely alatt annak jó része megsemmisült, viszont bizonyos építményeket a próbálkozások ellenére sem sikerült elpusztítani. A nemzetközi összefogásnak köszönhetően van remény azok restaurálására.

A kulturális értékek pusztítása a XX. század után a XXI. századra is jellemző. A jelenséget olyan események teszik aktuálissá, mint az ukrajnai háború, a 2023. február eleji törökországi és szíriai földrengés vagy az illegális ásatások és az illegális műkincs-kereskedelem okozta kereslet.
Az iraki amerikai inváziót követő káoszban, 2003-ban 15 ezer műkincset hordtak szét a fosztogatók, mára ezeknek körülbelül egyharmada lett meg. Az amerikai megszállást követő évek káosza és ingatag biztonsága miatt Irakban számos régészeti lelőhelyet fosztottak ki a bűnözők. 2003 után legalább 32 ezer tárgy került műkincsrablók kezébe, és felmérni sem lehet azt a kultúrtörténeti kárt, amely a százezerre becsült feltáratlan lelőhelyen keletkezhetett. A tárgyak jelentős része nyugatra került – megannyi éppen az Egyesült Államokba a Hobby Lobby csoporton keresztül. Varga Lujza, a Magyar Nemzeti Múzeum főosztályvezetője úgy tudja, a Hobby Lobby sorra veszti el a pereket, így az ellopott közel-keleti (iraki és egyiptomi) kulturális emlékek egy része már szerencsésen vissza is került eredeti tulajdonosához.
A háború kitörése óta Ukrajna-szerte már legalább 230 kulturális objektum sérült vagy semmisült meg. A kultura.hu idén februárban arról írt, hogy az elmúlt egy évben legalább tizenötezer ukrán képzőművészeti alkotás és műtárgy tűnt el. Az orosz erők állítólag szisztematikusan fosztogatják a múzeumokat, annak ellenére, hogy Oroszország is aláírta az 1954-es hágai egyezményt, amelyet azért hoztak létre, hogy fegyveres konfliktusok esetén védelmet biztosítsanak a kulturális javak számára.