Valószínűleg minden okostelefon-használó rendszeresen koppint a különféle mosolygó vagy szomorú piktogramokra. A kör alakú, sárga alapon rajzolt, különféle érzelmeket kifejező szemek és szájak, majd később a figurális ábrázolások már az 1960-as években megjelentek.

Halálfejjel nevet a Z generáció
1982-ben a Carnegie Mellon Egyetem számítástechnika-professzora, Scott E. Fahlman írta ki a közös üzenőfalra:
Ajánlom a következő karaktersort a viccelők számára: :-) Oldalról kell olvasni.
Az 1990-es években a japán mobiltelefonok kellékei voltak, majd 2011-től az okostelefonos kommunikáció elengedhetetlen elemei. Azonban kutatások bizonyítják, hogy lassan rosette-i kő kell a megértésükhöz, ugyanis nemcsak a különféle kultúrkörök értelmezik másképp a jeleket, hanem az egyes generációk is. A két egymáshoz illesztett tenyér például jelenthet pacsit vagy imádkozást, esetleg az indiai namaste gesztusához hasonló köszönetet, attól függően, mely kontinensről származó emberrel beszélünk.
Régi utópia, hogy az emberiségnek létre kéne hozni egy tolmács nélkül működő nemzetközi nyelvet, Vladimir Nabokov például az 1960-as években ajánlott egy univerzális mosolygó jelet. Az emojik széles körű elterjedésével az idealista megközelítés szerint ez megvalósult. Helyes is visszatérnünk az ősi képíráshoz, mivel az ember alapvetően képekben kommunikál. Kutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy az írott szó könnyebben alkalmazkodik a környezethez, így a képeknél árnyaltabb és kifejezőbb leírást ad.
Ráadásul mivel a különféle okostelefon-márkák eltérő rajzkészlettel rendelkeznek, ugyanazon piktogram más érzelmet válthat ki.
A Minnesota Egyetem kutatása szerint a nevető fej például a Google-telefonokon „üdvözülten barátságos”, míg az iOS-ben „harcra kész”. A sírva nevetős emoji esetében az Apple készülékeken nehezen eldönthető, hogy kacag vagy bánatában zokog. Valószínűleg ez is okozhatja azt a generációs különbséget, amelyet egyre több kutatás mutat ki. Az X generáció és az idősebbek általában megelégszenek a régebbi készülékekkel, míg a Z generáció a legújabb telefonokkal érzi jól magát. A millenniumiak ízlése változó, de a korábban megszokott hangulatjeleket kedvelik, és ritkán váltanak a TikTokon terjedő új trendeknek megfelelően.