A legendák távoznak, de emlékük velünk marad

„Megpihennek szárnyaid” – ez a címe a két esztendeje elhunyt két basszusgitáros legenda, Póka Egon és Szappanos György emlékére készített dokumentumfilmnek. „Megpihennek szárnyaim” – ez egy sor a Háború zenekar Utolsó hang című dalából, amelynek szerzője Mohai Tamás. Az együttes basszusgitárosa Szappanos György volt.

2023. 08. 06. 13:59
A legendák távoznak, de emlékük velünk marad

Koncertfilm Póka Egon és Szappanos György basszusgitárosok emlékére
A legendák távoznak, de emlékük velünk marad Koncertfilm Póka Egon és Szappanos György basszusgitárosok emlékére
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2021-ben, 55 évesen ment el Szappanos György, közismerten Szapi, majd néhány hónapra rá Póka Egon Benedek, azaz Bendzsi, 68 esztendősen. Az az év még a Covid árnyékában telt, tudniillik ekkor mutálódott a vírus, akkor zajlott a második karanténidőszak. Akkor távoztak olyan, a magyar pop-rockzenét meghatározó alkotók, mint Kóbor János, az Omega alapítója, énekese, Németh Oszkár, a Tolcsvay, majd a Fonográf dobosa, Baksa-Soós János, a Kex frontembere, Brunner Győző, a Metro, a Taurus dobosa, Siklós Örs, az AWS 29 éves énekese, Dinnyés József „daltulajdonos”, Gonda János dzsesszprofesszor, Papp Imre, a Gemini énekese-zeneszerzője, Ambrus Kyri, Babicsek Bernát, Szánti Judit és Molics Zsolt, a Moby Dick frontembere.

Póka Egon (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

 

Emlékkoncert, emlékfilm

 

A film a két zenészt dupla bevezetéssel idézi meg, amely értelmet nyer, amint kiderül az alapötlet, miszerint Barán Attila, basszusgitáros, a Music Nation Budapest zenei projekt vezetője meghívta muzsikus barátait, hogy Jimi Hendrix születésnapján, november 27-én adjanak elő két ikonikus dalt Póka Egon és Szappanos György emlékére. Ennek felvételéből és a közreműködők emlékezéseiből kerekedett ki Barán Attila és Garami Gábor mozija.

 

A család jóbarátja

 

Barán Attila, miként a szereplők zöme, Póka Egon Kőbányai Zenei Stúdiójában tanult. Mint elárulta: barátja volt az iskolaalapító. A Hobo Blues Band tizenötödik születésnapi koncertjén, a Fradi pályáján, ahol mindenki aláírásáért küzdött, a kamasz Barán Bendzsivel dedikáltatta a belépőjét, amit évtizedekkel később egy közös meccsnézés alkalmával megmutatott neki. De arról is vallott, hogy a Lágymányosi Közösségi Ház HBB-klubjának rendszeres látogatójaként Póka személyisége fogta meg, nem pusztán gitárjátéka. Az emlékdalt, A látogató címűt (az 1990-es Tábortűz mellett lemezen szerepel), Tóth János Rudolf (aki gitározott énekelt az albumon) énekével képzelte el.

Tóth János Rudolf felidézte: 1974-ben alapítottak zenekart Bendzsivel, s az első próbát követő fröccsözésen kiderült, mindkettőjüknek azonos napon van a házassági évfordulója. Naná, hogy barátok lettek. A gitáros-énekes tizenöt esztendőn keresztül tanított a Kőbányai Zenei Stúdióban. Míg Barán Attila és Tóth János Rudolf a Póka család jóbarátai lettek, Szakadáti Mátyás dobos a veje. Gyermekei nagypapája egykori tanítványát vitte magával zenekaraiba. A dobos első HBB-élménye a Tábortűz mellett korong volt, amit rongyosra hallgatott. Szakadáti Mátyás úgy fogalmaz a filmben: visszaszállt rájuk Póka Egon halála után az a sok-sok szeretet, amit ő árasztott mindenkire.

 

A növendékek

 

Lékó Stefánia Póka kedvencének számított a Kőbányai Zenei Stúdióban. Az énekesnő felidézte egyik meghatározó emlékét. E szerint Póka Egon nagyon akarta, hogy elénekelje a Több mint testőr betétdalát, az I Have Nothingot Whitney Hustontól. Lékó Stefánia nem bízott magában, mire Bendzsi így bíztatta: „Ha én azt mondom, hogy képes vagy rá, akkor képes vagy rá.” S lám, az előadó azóta, ha izgul, mindig erre gondol vissza.

 

Póka tanár úr

 

Miért is meghatározó személyisége Póka Egon a honi rockszakmának? Kiviláglik életútjából. Mindössze tizennyolc évesen került be az akkoriban csúcson lévő sztárzenekarba, a Metróba, Frenreisz Károly helyére, aki az alakuló LGT-be távozott. 1976-ban a Syriusból kiváló Pápai Faragó László Juventusában folytatta, ahol Szénich János gitározott. Belőle vált a HBB egyik alapítótagja. Érdekes, hogy a másik Hobo Blues Band-es legenda, Tátrai Tibor, Bendzsi metrós évei alatt pengetett a Juventusban – amelynek névadója Pápai Faragó felesége, a 2021-ben elhunyt Ambrus Kyri volt.

Restauráltak egy 1977-es, iváncsai Tűzkerék-koncertet. 

Ezen a még mindig mindössze huszonnégy esztendős Póka Egon kíséri a karrierje végén járó Radics Bélát. Méghozzá Döme Dezső dobos társaságában – aki szintén HBB-tag lett a későbbiekben. Az iváncsai bulival egy időben zajlott a labdarúgó-vb döntője, amin Argentína legyőzte Hollandiát, a zenészek a színpadra vitt kistévén követték a mérkőzést.

A már oly sokszor felemlegetett Hobo Blues Band a P. Mobil előzenekarából, az Ikarusból alakult. A Honfoglalás szövegét jegyző Földes László Hobo rendszeresen vendégeskedett a Mobil-koncerteken, ahol két Rolling Stones-számot adott elő. Miután kilépett az Ikarus énekese, Hobo állt a helyére. Kisvártatva érkezett Póka Egon, s profi zenekart alakított ki, de már Hobo Blues Band néven, s lett a csapat fő zeneszerzője. Ráadásul a többiek rutintalansága miatt az első lemezen a basszus mellett a gitár szólamot szintén ő játszotta fel. Erre láthatunk példát Szomjas György Kopaszkutya című filmjében. Ennek folytatása régi terv volt, zenei anyagát a P. Mobil elkészítette Kutyából szalonna címen. Ekkor Bendzsi már a Mobil basszusgitárosa, zeneszerzője. Ám nem vált hűtlenné Hobóhoz sem, a HBB 2011-es búcsúját követően, Szakadáti Mátyás társaságában, Hobo és bandája név alatt folytatták Földes Lászlóval.

A Kőbányai Zenei Stúdió ma a könnyűzenei utánpótlás zászlóshajója.

 Póka Egon kőbányai önkormányzati képviselőként remek kapcsolatot ápolt a kerület polgármesterével, György Istvánnal, így jutott hozzá az egykori bölcsőde épületéhez.

 

Punkból dzsesszista

 

Szappanos György gyerekfejjel kezdett zongorázni, gitározni. A nyolcvanas évek punkhulláma magával ragadta, s Mos-Oi nevű skinhead zenekarban tépte a húrokat. Oly sikerrel, hogy kisvártatva a szocialista bíróságon, a punkper egyik vádlottja lett. Ő megúszta, a CPg két év letöltendőt kapott politikai okokból. A punkkaland után már dzsesszgitárt tanult, majd a Jazz Konzervatórium bőgő szakán szerzett oklevelet. Az első komoly szakmai sikere azonban egy rockzenekarhoz, a Háborúhoz kötődik, amely kiérdemelte az eMeRTon-díjat.

Mohai Tamás gitáros a filmben elmesélte, hogy a Lágymányosi Közösségi Házban működött akkori zenekara, a Faxni klubja, ahol megjelent Szapi, Hirleman Bertalan dobossal (később az Edda, a Bikini, a Beatrice tagja), s hívta, csináljanak hármasban egy lemezt. Egy másik bandáról, a Boom Boomról Tátrai Tibor közbeszúrta: az Szapi álomzenekara volt, amit egyetlen fellépésre terveztek. Mohai Tamás bevallotta: a basszusgitáros imádta a számait, a zenekaralapításkor Hirleman Bencével három számot neveztek meg, ami nélkül nincs banda, az egyik az Utolsó hang volt. – Ezt hallgasd meg, mekkora dalt írt a Mohai, mutatta nekem Szapi, a Háború lemezfelvétel környékén – elevenítette fel Barán Attila.

Végezetül álljon itt néhány sor a e dalból, a két legendás muzsikus emlékére: 

Az ágy mellett a széken / Megpihennek szárnyaim. / Mára nincs több, vége, hallod / Utolsó hang.

Borítókép: Szappanos György (Forrás: Facebook)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.