– Közel állt a nagyapjához?
– Nem töltöttünk együtt sok időt. Gyerek- és tinédzserkoromban talán évente egyszer láttam. Tizennyolc lehettem, amikor a korából fakadóan elkezdett betegeskedni, és három évvel később meghalt. Mindezek ellenére nagy hatással volt rám. Különös ember volt. Én a skót vidéken nőttem fel, egy farmon, ő pedig messze, Angliában lakott. Számomra nagyon egzotikus élete volt. Amikor a bátyámmal meglátogattuk, hatalmas magyar fogásokat főzött nekünk. Fogalmunk sem volt, hogy mit eszünk, nagyon más volt, mint a megszokott koszt, de imádtuk. Vaskos akcentusa volt, Pilsner Urquell sörrel kínált minket, amit akkor fedezett fel, amikor Prágában tanult a húszas években, és azóta is hozatott belőle. Egyedül élt, zárkózott volt, így amikor talált társaságot, nagyon szeretett mesélni. A gyerekkoráról Magyarországon, a menekültként töltött éveiről és arról, hogyan szerette meg a filmeket. A történetei olyan varázslatosak voltak nekünk, mint a mesék.
– Mit mesélt Magyarországról?
– Nyolcéves lehetett, amikor Miskolcról Temesvárra költöztek, ahol az apja egy gazdag, nemesi család birtokát igazgatta. Ahogy utaztak Temesvárra, megálltak Debrecenben néhány napra meglátogatni pár rokonukat, és ekkor járt először moziban. Pontosabban ekkor látott először filmet, mivel egy nagy sátorban vetítettek. Akkora hatással volt rá a film, hogy minden egyes részletére emlékezett. Később sikerült azonosítanom a filmet, egy rövid trükkfilm volt Mélièstől: Az égig érő paszuly feldolgozása, amiben a paszuly keresztül nő egy házon. A hetvenes-nyolcvanas években felnőve lenyűgöző volt hallani őt beszélni a filmművészet hajnaláról és az ősfilm hatásáról a korabeli nézőkre.
A trükköket nagyon szerette, például elmesélte, hogy a birtokon, ahol az apja dolgozott, egy bűvész azzal szórakoztatta a gyerekeket, hogy üveget evett.
Mondott szomorúbb történeteket is. Az első világháború vége felé, az Osztrák–Magyar Monarchia megszállásakor látott olyan fegyveres csapatokat, amelyek Szenegálból érkeztek francia vezetés alatt. Náluk mindenki ekkor látott először feketéket, és nagyon féltek tőlük. Volt is egy incidens, amikor egy katona megharapta egy magyar nő mellét, aki ettől teljesen kiborult.
– Hogyan történt, hogy könyvet írt a nagyapjáról?
– Amikor meghalt, úgy gondoltam, nagy kár, hogy senki nem ismeri ezt a rendkívüli életet. Öt nyelven írt, és csodálatos filmeket készített, amiket aztán elfelejtettek, majd később olyanok fedeztek fel, mint Martin Scorsese és Francis Ford Coppola. Pár évvel a halála után egy bulin találkoztam a Faber and Faber kiadó egyik vezetőjével, aki többek közt filmes könyveket adott ki. Mondtam neki, hogy írniuk kellene a nagyapámról, én segítenék, rengeteg anyagom van az örökségéből. Kérdeztem, hogy tudnának-e valakit, aki megírná a könyvet, mire ő azt mondta, nekem kellene csinálnom. Mondtam, hogy én nem tudok írni, de azzal bátorított, hogy minden segítséget megkapok, és fizetnek is érte. Ritka nagy szerencsém volt, hogy ilyen lehetőség kínálkozott. A húszas éveim során ennek a könyvnek az írása volt a bevezetőm a filmművészetbe. Addig semmit nem tudtam a filmtörténetről, alig jártam moziba. De ehhez a könyvhöz annyi mindent megnéztem, annyit kellett tanulnom, hogy végül rendező lett belőlem.