Akkoriban még úgy tudtuk, kapcsolataink formálnak minket, közösségeink tesznek bennünket azzá, akik vagyunk. A közös célokból származó közös cselekvések, az együvé tartozásból eredő közös élmények, az így kialakuló érzelmi kötődés és mindezek eredményeként a csoportjaink iránti elköteleződés jelentette az emberi lét legfontosabb dimenzióit. A család, a baráti háló, a gyülekezet, a klub, az olvasókör, a munkahely, a városi közösség szabta meg, hogy hová tartozunk, tehát hogy kik vagyunk.
A XXI. századi woke identitás azonban egyelemű. Valódi, emberi kapcsolatok helyett egyre többen élnek steril internethálózatokban, s a figyelemmegtartó algoritmusok szorgos munkájának köszönhetően egyre kevésbé látják magukat sokdimenziós lénynek, mindinkább besüppednek egy centrális identitás örvényébe. A XXI. század embere csak ilyen vagy csak olyan, de legalábbis elsősorban ilyen vagy olyan. Könnyen lehet, hogy az önazonosság terjedelmének súlyos beszűkülése összefügg a még az internet megjelenése előtt elterjedt szerepjátékokkal, a később a számítógépes játékok által kínált azonosságváltó lehetőségekkel, s persze legfőképpen talán azzal, hogy az új, internetes nemzedék sokkal kevesebb valódi, személyes kapcsolatot tart fenn, mint az idősebbek, jóval többet merít a kortárs film- és internetkultúra identitásfluiditásából.
Erősen hiszem, hogy a szélesen terjedő kulturális jelenségek mögött jól megragadható érdekek munkálnak, ezért feltételezem, hogy az identitás beszűkülését is erős anyagi motivációk hajtják.
A technológiai cégek nyilvánvaló érdekei mellett szerepet játszhat az egyelemű lét terjedésében a politikai előnyök keresése is. Az önazonosság leszűkítése és radikális korlátozása hatékonyabbá teszi az ideológiai és politikai harcot, s a különféle közéleti szereplők lelkesen használják ki, erősítik föl – amennyire tehetik – az egydimenziós identitásértelmezést. Ha ugyanis az elnyomott kisebbségekbe sorolt személyek elsősorban, sőt kiváltképpen az elnyomott kisebbséghez tartoznak, tehát nők, színesek, bennszülöttek, alternatív szexuális életmódokat preferálnak, és így tovább, nem pedig sokféle identitásúak, ahogy a XX. századi boomerek látják egymást, akkor egyszerűbb rájuk húzni az elnyomott lét ideológiai keretét. Vagy talán pontosabb így: akkor könnyebb beletuszkolni őket az elnyomottság élményállapotába.