2024-től érvényesek az amerikai filmakadémia azon előírásai, melyeket a diverzitás elősegítésére hoztak azok után, hogy sok kritika érte őket a nemi vagy etnikai kisebbségek figyelmen kívül hagyása miatt. Ezek a vádak persze részben aktivistáktól származnak, vitatott a megalapozottságuk, de az akadémia 2020-ban engedett a nyomásnak, és négy évet hagyott a filmkészítőknek a felkészülésre. Az Oscar-díj hivatalos honlapján olvasható szabályok szerint a legjobb filmre való jelölhetőséghez az alábbi négy kritérium közül kell kettőt teljesíteni. Az első tétel háromféleképpen abszolválható. Ezek az alábbiak: legalább egy fontosabb szerepet játszó színésznek alulreprezentált etnikumból kell származnia. Vagy pedig sokszínű szereplőgárdára van szükség: a színészek harminc százalékának nőnek, etnikai kisebbségből származónak, LMBT- vagy fogyatékossággal élő személynek kell lennie. Végezetül a történetnek érdemes ugyanezen közösségek egyikéről szólnia. A második kritériumnál szintén háromból egynek kell megfelelni: az alkotógárdában harminc százalékot kell elérnie az említett kisebbségekhez tartozóknak, vagy legkevesebb hat stábtagnak kell közülül kikerülnie, vagy pedig a projekt egytucatnyi vezető pozíciójából kettőt kell minimálisan betölteniük. Harmadik tételként fizetett gyakornoki állásokat és továbbképzési lehetőséget kell biztosítani az alulreprezentált csoportok tagjainak, és végezetül ugyancsak vezető szerepet kell játszaniuk a projekt fejlesztésében, marketingjében és forgalmazásában.
Természetesen sokféle vád érte már az Oscar-díjakat osztó filmakadémiát a történetük során, és ezen jelen szabályok bevezetése sem sokat változtat. Az Oscar-díjas Richard Dreyfuss azt mondta, hánynia kell ezektől az irányelvektől. Így fogalmazott:
A film egy művészet. Persze termék is, pénzt kell hoznia, de közben művészet. Senki nem mondhatja nekem, hogy hódoljak be az erkölcs legfrissebb trendjének.
Az akadémia nevüket nem vállaló tagjai kvótarendszerként kritizálták az irányelveket, azzal érvelve, hogy egy munkát annak kell kapnia, aki a legalkalmasabb rá, nem annak, akit kötelezően fel kell venni kisebbségi hovatartozása miatt. A kritikák szerint ma már nem nyernének olyan csúcsteljesítményei a filmtörténetnek, mint A Keresztapa, a Gladiátor vagy a Schindler listája, hiszen hőseik fehér férfiak.