Persze, egy ilyesféle háromszázezres magyar összesereglést mély csend és elhallgatás kísér a luciferi oldalon, ha pedig mégis írnak róla valamit, akkor ilyesféléket:
Felföldi László pécsi megyéspüspök ünnepi szónoklatában arra buzdította a csíksomlyói búcsúsokat, hogy térjenek vissza hitünk legmélyéhez, és építsék fel a család szívének lelki templomát. A misét több százezren hallgatták, Korodi Attila, Csíkszereda polgármestere, 310–330 ezer résztvevőre becsülte a tömeget. Csíksomlyón idén az »Újuljatok meg!« mottóval szervezték meg a fogadalmi nagybúcsút, csatlakozva a gyulafehérvári főegyházmegyében meghirdetett »Imádsággal megújuló közösség« témájú pasztorális évhez.
A pünkösdi búcsú egykor valóban a vallásos megtisztulás, megújulás és közösségi élmény helyszíne volt, azonban az utóbbi években fokozatosan átalakult egyfajta vallásos színjátékká, ahol a politikai üzenetek és a fogyasztói kultúra összekeverednek a hagyományos vallási rítusokkal. […] Az ilyen megnyilvánulások relativizálják a vallásos értékeket és a közösségi élményt, politikai céloknak vetik alá a vallási közösség igényeit. A kimagasló jelentőségű vallási esemény politikai üzenetekkel való terhelése több szempontból is veszélyes. Amikor a politikai vezetők vallási eseményeken kampányolnak, azzal aláássák az egyház hitelességét és spirituális értékközvetítői szerepét. Azok, akik nem értenek egyet a politikai üzenettel, elidegenedhetnek a vallási közösségtől, ami gyengítheti a közösségi kohéziót és a vallási életet. A vallási érzések kihasználása politikai célok elérésére etikátlan, a vallásos élmény áruvá tétele a vallási értékek profanizálódásához vezet, és ez veszélyezteti a vallási élmények mélységét és spirituális jelentőségét.
A csíksomlyói pünkösdi búcsú példája jól mutatja, hogyan keveredik össze a vallás a politikával, és hogyan válik a hagyományos vallási esemény politikusok színpadává és turistalátványossággá, ahol a vallásos rítusok látványelemekké alakulnak, a politikai üzenetek pedig elnyomják az eredeti spirituális tartalmat.