Legutóbb a Singapore Airlines májusi tragédiája irányította rá a közvélemény figyelmét az éghajlatváltozás egyik kellemetlen vonatkozására, amikor a Londonból induló járaton 31 ember súlyosan megsérült, egy utas pedig meghalt a repülés során fellépő váratlan turbulencia miatt. A Boeing 777–300ER típusú gép fedélzetén utazók a BBC-nek elmondták, hogy a gép billegni és rázkódni kezdett, majd hirtelen zuhanni kezdett, a légörvény pedig ide-oda dobálta az utasokat és a tárgyakat az utastérben. Bár a járatok rendkívül érzékeny előrejelző berendezésekkel vannak felszerelve, ezeket az eseteket mégsem lehet teljesen kizárni. A The Mirror szerzője, Nigel Nelson szerint a Boeing tragédiájának gyakori megismétlődésének esélye nagyon csekély; mivel a kereskedelmi repülőgépek repülése alapvetően biztonságos, az iparág rendkívül szigorúan szabályozott, a pilóták és a légiutas-kísérők magasan képzettek, és a modern repülőgépek – néhány alkalmi problémától eltekintve – jól felépítettek.

A klímaváltozás a repülőutakra is súlyos hatással van
Bár az ég csendesnek tűnhet, de a levegő mindig mozgásban van. Folyékonyan áramlik és örvénylik, néha sima és nyugodt, néha viharos és heves. A turbulencia az egyik legkiszámíthatatlanabb időjárási jelenség, és a kutatások azt mutatják, hogy a bolygó felmelegedésével egyre valószínűbbé válnak a súlyos esetek. A jobb előrejelzés egyes kutatók szerint az állatvilágban rejlik, a madarak ugyanis gyakran találkoznak zavaros égbolttal.
Annak tanulmányozása, hogy miként reagálnak és alkalmazkodnak alacsonyabb magasságban az extrém körülményekhez, sokat segíthet a meteorológusoknak a turbulencia előrejelzéséhez szükséges jobb modellek készítésében
– mondja Emily Shepard, a walesi Swansea Egyetem madárrepülési és légáramlási szakértője. Az elemzés a repülőgépek tervezésében is segíthet, különösen városi környezetben, ahol a kisebb repülőgépek és pilóta nélküli légi járművek (UAV) repülhetnek.
Egy 2024-es tanulmány szerint a repülőgépek évente 68 ezerszer kerülnek közepes és súlyos vagy annál nagyobb turbulenciába, amely örvények és függőleges áramlatok okozta szabálytalan levegőmozgás. Ezek olyan időjárási eseményekhez kapcsolódnak, mint a frontok, a zivatarok és a szélnyírás. Utóbbi lehet vízszintes és függőleges; előbbinél a szél iránya változik rendkívül gyorsan azonos sebesség mellett, utóbbinál a sebesség változhat drasztikusan. A turbulencia okozhat néhány kellemetlen döccenést, de akár ki is billentheti a repülőgépet az irányítás alól, kaotikus helyzeteket, dőlést, görbülést idézve elő.
A modern repülőgépek kifinomult időjárási radarrendszerekkel vannak felszerelve, amelyeket a pilóták arra használnak, hogy felismerjék a turbulens területeket. A légörvények 75 százalékát akár 18 órával előre is sikeresen meg lehet jósolni Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörkutatója szerint.
A turbulenciának azonban számos típusa létezik, és néhányat nehezebb észrevenni. A Singapore Airlines járatát sújtó súlyos változat gyakran láthatatlan, úgynevezett clear air turbulence (CAT), amely a derült égből bukkan elő figyelmeztetés nélkül, nagy magasságban, látszólag nyugodt égbolton. Ez az időjárással összefüggő légi balesetek egyik leggyakoribb oka, mivel szabad szemmel nem látható, és a fedélzeti érzékelőkkel sem észlelhető. Még a műholdak sem látják, csak a sugáráramlat szerkezete és alakja utalhat a jelenlétére. A pilótáknak gyakran arra kell hagyatkozniuk, hogy az előttük ugyanazon az útvonalon repülő bármely repülőgép jelzi nekik, és így módosíthatják az útvonalukat. Williams szerint az éghajlatváltozás miatt a CAT gyakoribbá válik.
Egyszerűbben fogalmazva, az klímaváltozás növeli a hőmérséklet-különbséget a meleg és hideg légtömegek között. Ez a sugáráramlatot instabilan változtatja, és lehetővé teszi több turbulencia kialakulását
– mondja Williams. A meteorológusok jelenleg számítógépes modellezéssel igyekeznek jobb módszereket kidolgozni az előrejelzésére. A madarakat azonban még nem használták fel eléggé adatforrásként.