„Olyan értelemben lázadó, mint az őskeresztények voltak a pogány világrenddel szemben, a katakombák tiltakozása a patríciusok tivornyái és értelmi kicsapongásai ellen. Csakhogy ez a konzervatív bölcselő egy nadrágtalan barikádharcos tüzével és dühével védelmezi meg a (Katolikus Egyház) sokszorosan bebizonyított és leszűrt igazságait” – az idézet Kosztolányi Dezsőtől származik, és a 20-as években itthon is nagy népszerűségnek örvendő angol író, politikai gondolkodó Gilbert Keith Chestertont. G. K. Chestertont újabban egyre többen fedezik maguknak, köztük szerény jómagam is, aki nagy lendülettel vetette bele magát a szerző Századvég által újra kiadott izgalmas társadalmi értekezéseibe (A józan ész nevében, Mi a baj a világgal?).

Legutóbb kellemes meglepetésemre épp a Magyar Nemzet hasábjain találkoztam a nevével Szőcs László publicisztikájában (A kígyó útjáról a Notre-Dame-ba, 2024. december 2., hétfő), ahol a szerző megjegyzi, hogy G. K. Chesterton Marxot a feje tetejére állítva állapította meg már bő száz évvel korábban, hogy a tömegek ópiuma nem a vallás, hanem épp a vallástalanság. Ebben a röpke megállapításban is kiütközik Chesterton elmés technikája, ahogy a modernizmus dogmáit megfordítja, így rávilágítva a könnyű konform állítások eredendő tévedéseire. Chesterton szavaival élve:
„A modernek egyik igencsak kedvelt és hangoztatott metaforája: »az órát nem lehet visszatekerni«. Csakhogy egyszerű és nyilvánvaló tény, hogy vissza lehet tekerni” – vagy ahogy máshol fogalmaz, sokszor a visszalépés az egyetlen előremutató lépés.
Chestertont olvasni legalább három szempontból is felüdülés: egyrészt ott lüktet bennünk az előző századforduló korának kaotikus izgalma, ahol a kommunizmus még csak fenyegető rémként függött a fejünk felett, Angliában már lezajlott az ipari forradalom első, sötét korszaka, de már megkezdődött a kapitalizmus újracsomagolása, ami Chesterton szerint épp olyan ember- szabadság- és magántulajdon-ellenes, mint a vörös veszedelem. „A tulajdon nem más, mint a demokrácia művészete. Azt jelenti, hogy minden embernek rendelkeznie kell valamivel, amit saját képmására alakíthat, miként ő maga a mennyek képmására formáltatott¨ – Európa még nem semmisült meg, de érezni lehetett, mekkora a baj, mennyi feszültség feszíti a kontinenst, ahogy nyugaton az individualizmus lelkülete fokozatosan vetette ki magából a transzcendenst.