Szinte minden évben – általában nyaranta, vagy tavaszi hétvégéken – néhány napos családi kirándulást szervezünka a Fertő-tó környékére, ahol nemcsak az egykori Eszterháza kastélyának varázslatos világa, a Nezsideri-tó (ez a Fertő-tó régi elnevezése) környékének kerékpárútjai, Ruszt városának (amely valaha a történelmi magyar állam legkisebb szabad királyi városa volt) gólyái és a helyi borkóstoló események az érdekesek, de az ókori misztériumvallások titokzatos történeteit idéző (és éppen a magyar–osztrák határ vonalában lévő) fertőrákosi Mithrász-szentély is különleges hely.
Ezen alkalmakkor rendszeresen ellátogatunk Balfra is, ahol szomorú emlékhely hirdeti, hogy 1945. január 27-én – éppen ma nyolc évtizeddel ezelőtt – ott hunyt el Szerb Antal író, irodalomtörténész, műfordító. Zsidó származása miatt, súlyos bántalmazások következtében, munkaszolgálatosként. Pont azon a napon, amikor az auschwitzi haláltáborkomplexum – ahol minden második meggyilkolt zsidó magyar volt – a Vörös Hadsereg uralma alá került.
A háború végét és az intézményesített antiszemitizmus borzasztó korszakának bukását már éppen nem élhette meg.
Szerb Antal számomra az „irodalmi iniciátor” szerepét töltötte be. Talán ő maga sem tartaná tiszteletlenségnek, hogy egyfajta művelt távoli rokonként vagy talán idős tanárként él a fejemben az alakja. Általános iskolai tanulmányaim végén ugyanis a Magyar irodalomtörténet című munkája volt az, amelyet elolvasva úgy döntöttem, végigolvasom azokat a műveket, amelyeket ő említ és értékel ebben a szellemtörténeti szintézisében. Később – már középiskolásként – így tettem a világirodalom klasszikus műveivel is. Szerb Antal értékítéletei és interpretációi nyomán helyeztem el a magam világában azokat a szövegeket és alkotókat, amelyeket és ő is tárgyalt. (Akkoriban úgy véltem, volt olyan szerző, akit túlértékelt, s olyan is, akit alábecsült. Később úgy láttam, Szerb Antal tökéletesen, szinte tűpontossággal jelölte ki az egyes alkotók helyét az irodalomtörténetben, s a patikamérleg pontosságával adta meg súlyukat kulturális emlékezetünkben.)