– Minden színész önmagáról vallott a darabban. Ez teremtette meg az előadás légkörét – így emlékezett vissza Mensáros László a Mathiász panzió 1965. február 13-i premierjére. Szerencsére személyesen is meggyőződhetünk erről, a legismertebb fájlmegosztón ugyanis – talán B. Élthes Eszter, Bessenyei Ferenc özvegye, talán mások jóvoltából – megtekinthetjük a Mathiász panzió egyik előadását. Nem kis dolog ez, hiszen nemcsak Latinovitscsal, de Bessenyeivel, Tolnayval, Mensárossal is rútul elbántak a televíziós archívumokban. Számtalan színpadi remeklésük lett az enyészeté, miután a hajdan rögzített anyagokat újrafelhasználási igények vagy más okok miatt egyszerűen törölték annak idején.
A Mathiász panzió azonban valahogyan megmaradt az utókornak.
A színháztörténeti írások leginkább Bessenyei Ferenc művészi életrajzába, esetleg az akkor még csak lassan körvonalazódó Németh László–Ádám Ottó-együttműködésbe illesztik bele, pedig – kis túlzással élve – az alkotók színháztörténelmet írtak. Annak idején persze még az sem volt biztos, hogy egyáltalán bemutatható az író „papírszínházának” fontos darabja. Németh László körül azonban 1965-re jócskán levonult a politikai jégzajlás, az új kultúrpolitika kifejezetten szorgalmazta, hogy társadalmi drámáit színpadra állítsák.
Hogy miről szól a Mathiász panzió? Németh László egy évvel a bemutató előtt így fogalmazta meg: „Ez a szőlőskertben játszódó, mozartos hangszerelésű darab a nemiség pusztító erejéről szól: mint teszi tönkre magas szellemiségű, példaéletre rendelt ember életét az, hogy a párválasztásban nem a vállalkozáshoz méltó nőhöz köti sorsát, hanem a nagyobb vonzásnak, a nemiség hatalmának enged.” Szó sincs azonban holmi erotikus játszadozásról: a darab fontos társadalmi kérdéseket feszeget, de kifogástalan lélekbúvárkodás is, az önzés és a magány örvényébe keveredett ember tévedéseinek pontos rajza.
A Mathiász panziót Németh László a háborús években kezdte formálni, 1941-re előrehaladt valamennyire, de véglegesen csak hódmezővásárhelyi magányában rendezte önálló drámává. Hosszú évek után akkor került szóba a bemutatása, amikor Ádám Ottó elvonatozott, olykor pedig elbiciklizett Németh László sajkodi házába. Végül aztán néhány évvel azelőtt elképzelhetetlen forgatókönyvet írt az élet: Aczél György jóváhagyta, a Madách Kamara bemutathatta, Ádám Ottó megrendezhette, Bessenyei, Tolnay, Mensáros, Domján és a többiek pedig eljátszhatták a háború után betiltott és üldözött író művét.
A bemutató voltaképpen hosszú évekig húzódott, egyrészt a szerkesztési, átírási anomáliák, másrészt a köztudottan érzékeny Németh László személyeskedő aggodalmai miatt.
Bár az író nagyra tartotta Bessenyei Ferencet, eleinte még abban sem biztos, hogy neki kellene eljátszania a főszerepet. Miután Bessenyei a Nemzetiből átigazolt a Madáchba, Németh László ezt írta Ádámnak: „Bessenyei Hozzátok került. A Sámsont játszotta már, […] játsszuk el azt, ha luk van a Kamaraszínház műsorában. Bessenyei azonban nem ér rá (mint ahogy a Bolyainkra sem ért rá), belátható időn belül nem is számíthatunk rája. Viszont kivel lehetne akkor a drámáim játszatni? Pécsi, mint kimutatta, utál, Gábor Miklós a Villámfénynek, esetleg a II. Józsefet játszhatná, de ítéld meg, volna-e kedve hozzá? A Hamlet, Tanner John után egy Németh Lászlót!” Folyamatos aggodalmait Ádám Ottó igyekezett lehűteni: „Ami a színészeket illeti: Tolnay is, Gábor is, Bessenyei is és a színház fiatal színészei is minden alkalommal szeretettel beszéltek Rólad, és szívesen játszanának a darabjaidban ugyanolyan odaadással, ambícióval és szeretettel, mint annak idején a Széchenyiben. Ezért summás ítéletedet a fővárosi színészekről túlzottnak és igazságtalannak érzem.” (Hogy azonban Németh László utóbb pontosan érzékelte a színész eredetiségét és nagyságát, jól bizonyítja egy Bessenyei Ferencnek írt 1968-as magánlevelének néhány sora: „A te kivételes teljesítményedet mégis szeretném illően nyugtázni. Mivel? Egy fogadalomszegéssel. Azt hiszem, azt mondtam, nem teszem be többé színházba lábam. Most az egyik este inkognitóban megnézlek. Addig is ölel Németh László.”)



















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!