A szovjet TU–144 szuperszonikus utasszállító repülőgép lépte át először a hangsebességet – a nevezetes nap 1969. június ötödike volt –, rá négy hónapra az angol–francia együttműködésben fejlesztett Concorde is megtette ugyanezt. A TU–144-es gyorsabb volt versenytársánál, végsebessége elérte az óránkénti 2430 kilométert (a Concorde óránként 2200 kilométert tudott), így a mai napig ez a leggyorsabb utasszállító. Akkor mégis miért a Concorde-ot tartjuk szuperszonikus gépnek?
Concorde és a TU–144
Az egyik ok az 1973-as Le Bourget-i katasztrófa. A légi bemutatón a Concorde és a TU–144 egymással vetélkedett volna, de a bemutató repülésen a TU–144-es géptörzse egy manőver közben kettétört és lezuhant. A roncsok tizenöt házat pusztítottak el, és a balesetben a fedélzeten lévő hat emberen kívül további nyolcan haltak meg. A katasztrófa ellenére a szovjet kormány 1975 végén forgalomba állította a gépet – mint később kiderült, rövid időre. A csillagászati összegekbe kerülő repülő óriási veszteséget termelt, így a TU–144-es 1978. június elsején befejezte pályafutását. (Amit sürgetett, hogy 1978. május 23-án az egyik gép berepülése során halálos áldozatokat is követelő kényszerleszállást hajtott végre a Moszkva melletti Jegorjevszknél.)
A Concorde üzemeltetési költsége a TU–144-hez hasonlóan óriási volt. A British Airlines egyik vezetője – a sztori a wmn.hu-n olvasható – a szuperszonikus gép két pilótájának adta a feladatot, hogy ötöljék ki, miként lehet üzletileg fenntarthatóan működtetni a repülőt. Rájöttek, hogy a rendszeresen utazóknak fogalmuk sem volt a jegyárakról. Az árak drasztikus emelésével a kezdetben veszteséges Concorde jelentős profitot termelt a légitársaságnak.
Párizsi katasztrófa
2000. július 25-én tragikus hír rázta meg a világot: az Air France Párizsból New Yorkba tartó járatának Concorde-ja felszállás közben kigyulladt, és egy közeli szállodára zuhant. (A 14 gépből álló, két légitársaság színeiben repült gépekkel addig nem volt gond.) A balesetet a Concorde előtt felszálló repülőről leeső alkatrész okozta, amelyre ráfutva a szupergép egyik abroncsa felrobbant, ennek darabjai csapódtak a szárnynak, ahol az üzemanyagtartályok voltak, innen indult a végzetes tűz. Az áldozatok száma a földön lévő négy halottal együtt 113 volt. 2001 novemberében újra forgalomba álltak ugyan a gépek, de az utasok már nem bíztak a Concorde-ban.
Nyugdíjazzák a Concorde-okat
A közelmúltban a két ígéretes szuperszonikus polgári program közül az egyik, az Aerion megbukott – erről az iho.hu írt –, miután a legfontosabb támogatók, köztük a Boeing, kihátráltak mögüle. A tavaly augusztusban a nyilvánosság elé álló Boom 65-80 személyes utasszállítót ígért a nagyközönségnek. Az Overture-ra keresztelt gépet Mach 1.7-es utazósebességre – azaz 1800 kilométer/órára – és 7800 kilométeres hatótávolságra tervezik.