Az ellenzéki sajtó a Michelin-kalauz kapcsán sem tagadta meg önmagát, azt kifogásolva, hogy milyen összeggel járult hozzá a magyar állam a kalauz kiadásához és a szerkesztők prizmájának kiszélesítéséhez. (Mindeddig a kalauz inspektorai csak a fővárost tesztelték.) Holott, ha azt nézzük, hogy mennyit fordít minden állam a turizmuscentrikus országimázs-építésre – jellemzően rossz hatékonysággal –, akkor beláthatjuk, hogy az a 360 millió forint nagyon jól elköltött pénz volt.
Hatvankét étteremmel ott lenni a Michelin honlapján a gasztroturizmust serkentő, hatalmas fegyvertény. Arról nem szólva, hogy olyan ambiciózus, egyedi, jelentős kulináris teljesítményt nyújtó kis vidéki műhelyekre sikerült ráirányítani a nemzetközi figyelmet, mint az őriszentpéteri Pajta, a balatonszőlősi Casa Christa, a zebegényi Natura Hill vagy a kétútközi Graefl Major.
A legnagyobb meglepetések közé tartozik, hogy a Pécs melletti 3453 lelkes Hosszúhetényen két éttermet is kiemelésre méltónak tartottak a kalauz szerkesztői/tesztelői.
A festői környezetben működő Almalomb „kulináris kitérő és találkozóhely” zöld csillagot kapott (néhány évvel ezelőtti tapasztalataimat lásd itt), a Hosszú Tányér pedig ajánlást. Zöld Michelin-csillaggal azokat a helyeket jutalmazzák, amelyek a fenntartható gasztronómia iránt magas szintű elkötelezettséget mutatnak. Szempontnak számít a felhasznált alapanyagok származási helye, a szezonalitás, az étterem ökológiai lábnyoma, a hulladékok és az élelmiszer-maradékok kezelése, illetve újrahasznosítása. (Zöld csillagot kapott még az Almalombon kívül a Graefl Major, a „Műhely – az Onyx előszobája”, valamint a Salt is.)